Omgaan met perfectionisme op het werk

31/05/2020

omgaan met perfectionisme op het werk

Omgaan met perfectionisme op het werk wordt erg lastig als je merkt dat je hier steeds meer stress van gaat ervaren. Met als gevolg dat we wel graag alles zo goed mogelijk willen doen. Maar we tegelijkertijd ook merken dat we hierdoor onszelf steeds meer kapot aan het maken zijn. Mag jij dus afvragen hoe je het beste kan omgaan met perfectionisme op het werk. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Het probleem van omgaan met perfectionisme op het werk

Op ons werk kan het snel gebeuren dat we een fout maken. Want is natuurlijk heel normaal doordat we als mens allemaal wel eens een keer een fout maken. Het wordt alleen een probleem op het moment dat hier erg vervellend op wordt gereageerd. Doordat we bijvoorbeeld een leidinggevende hebben die hierdoor erg boos op jou wordt. Met als gevolg dat je hierdoor een sterke pijn van afwijzing voelt die je in de toekomst wilt vermijden. Door te proberen alles zo perfectionistisch mogelijk te uit te voeren zodat het nooit meer fout gaat.

Het nadeel is alleen van alles zo perfectionistisch mogelijk te willen doen. Is dat het vaak zo zwaar wordt dat het hierdoor tegen je gaat werken. Doordat je hierdoor steeds meer moe wordt en slechter kan concentreren, met als gevolg dat je juist hierdoor fouten gaat maken. En we dus voor onszelf gaan bedenken, hoe kan je het beste kan omgaan met perfectionisme op het werk op een manier die voor jou werkt. Waarbij we dan eigenlijk het liefst zowel ons goed willen blijven voelen en toch alles perfect willen uitvoeren. Wat is natuurlijk onmogelijk op het moment dat je de standaard voor jezelf te hoog heb neergezet, waardoor deze niet meer hetzelfde is als de standaard waar jij je goed bij voelt.

Hoe hoger je de standaard voor jezelf neerzet, hoe harder je moet werken om dit perfecte resultaat te behalen. Wat geeft aan dat perfectionisme altijd een eigen gemaakte keuze is van jouw gekozen standaard.

Zoals met alles in het leven voelt je pas goed op het moment dat je leeft op een manier die bij je past. Wat geeft dus aan dat als jij werkt op de manier die goed voor jou voelt, je geen moeite hoeft te doen voor het perfecte resultaat. Het is juist doordat we niet op een makkelijke manier het resultaat krijgen wat we wensen te hebben. Dat we hierdoor onszelf gaan dwingen harder te werken dan we aan kunnen om het perfecte resultaat te krijgen. Wat geeft dus aan dat op het moment dat je streeft naar het perfecte resultaat. Dat je dus eigenlijk nooit tevreden bent met wat jij doet en je dus altijd meer energie in je werk moet stoppen voor een het perfecte resultaat.

Wat perfectionisme nu echt over jou zegt

Het bijzondere is dat onze neiging tot perfectionisme niet vanuit onszelf komt, maar dat we dit ooit hebben aangeleerd. Want normaal zou je altijd alles doen vanuit je eigen gevoel over wat voor jou goed voelt. Waarbij je niet zo sterk bezig bent met het resultaat, maar eerder juist geniet van het werk dat je doet. Het is juist op het moment dat het resultaat voor jou erg belangrijk wordt. Dat we hierdoor eerder bezig gaan houden met het perfect resultaat, dan dat we leven vanuit wat voor ons goed voelt.

Op het moment dat je bijvoorbeeld het leuk vindt om piano te spelen. En je dus een piano bij jouzelf thuis heb staan. Dan is de kans goed mogelijk dat je elke dag op deze piano speelt vanuit plezier. Waarbij het jou niet uitmaakt hoe goed je speelt omdat er toch niemand in de buurt is die naar jou luistert en jou dus kan beoordelen. Maar mag het zo zijn dat je dan een keer in het openbaar gaat spelen. Dan is de kans groot dat je opeens erg zelfbewust wordt van het feit dat andere mensen meeluisteren. Met als gevolg dat je opeens veel meer je best gaat doen om perfect piano te spelen. Wat ontstaat vaak vanuit de angst over hoe mensen jou op dat moment beoordelen.

Op het moment dat er niemand in de buurt is vinden we het altijd makkelijker om ons zelf te zijn doordat niemand ons oordeelt. Wat leidt tot de vraag: Als jij last ervaart van perfectionisme, door wie wordt jij dan beoordeeld?

Ditzelfde principe is ook met je werk, doordat we vaak werk uitvoeren wat wordt beoordeeld door andere mensen. Waardoor we dus snel in de valkuil terecht kunnen komen dat we meer bezig met wat andere mensen van ons vinden. Dan dat we nog werken vanuit ons eigen plezier. Wat geeft dus aan dat perfectionisme bijna altijd ontstaat vanuit onze angst van de beoordeling van andere mensen. Waarbij we dus met perfectionistisch gedrag willen voorkomen dat andere mensen ons afwijzen.

Hoe het komt dat we zo graag ons best willen doen op ons werk

Want wat je namelijk ziet is dat ons werk ook een sterke invloed heeft over hoe perfect we deze willen uitvoeren. Want zou bijvoorbeeld werken als een bakker, waarbij je een brood te lang in de oven heb laten staan. Dan is dit wel heel vervelend, maar op zich kan je dan nog altijd opnieuw beginnen waardoor er dus eigenlijk niet zoveel aan de hand is. Maar mag het zo zijn dat jij werkt als hersenchirurg en je zou dan tijdens een operatie een fout maken. Dan heeft dit natuurlijk veel ergere gevolgen. Doordat het hier vooral om mensenlevens gaat.

Hoe groter de gevolgen van onze keuze, hoe moeilijker het voor ons wordt omdat we de perfecte keuze willen maken.

Wat geeft dus aan dat de stress die je mogelijk ervaart door perfectionisme op je werk. Vaak komt vanuit twee belangrijke factoren, wat zijn namelijk: 1) Als het fout gaat, hoe makkelijk kan ik het weer overnieuw doen. 2) In hoeverre wordt het werk wat je doet door andere mensen beoordeeld. Waarbij je dus vaak zal zien dat hoe sterker deze factoren op jouw werk aanwezig zijn. Hoe eerder je de neiging van perfectionisme krijgt om ervoor te zorgen dat je absoluut geen fouten maakt. Wat betekend dus dat als je werk als erg zwaar ervaart door perfectionistische neigingen. Dat het nog erg goed kan helpen om voor jezelf te bedenken hoe je deze twee factoren minder sterk kan laten maken. Waardoor je minder onder druk voelt gezet.

De angst om fouten te maken bij perfectionisme

Want wat je namelijk ziet bij stress is dat dit ontstaat door een gevoel van angst die niet meer weggaat. Met als gevolg dat je continue in je lichaam de spanning voelt van deze angst. Het is met name bij perfectionisme dat we dit als een systeem gebruiken om onze angst te vermijden. Vanuit het idee dat als je altijd alles perfect uitvoert je nooit meer bang hoeft te voelen dat je een fout maakt. Het bijzondere is dat je eigenlijk hierdoor juist de angst de in standhoudt. Doordat je hierdoor steeds de angst blijft behouden over de mogelijkheid dat het fout kan gaan. Waardoor je met name jezelf in je hoofd helemaal gek kan maken over de mogelijkheden wanneer het fout zou kunnen gaan op je werk.

Deze angst kan door twee redenen ontstaan. Wat is namelijk vanuit een negatief oordeel over jezelf. Doordat je bijvoorbeeld vindt dat jij nooit goed genoeg bent. En dat je dus alleen een waardig persoon bent als je het perfecte resultaat op je werk weet te behalen. Of dat je juist door je werkgever steeds sterk wordt aangevallen op het resultaat van jouw werk. Waardoor je steeds het idee krijgt dat alles wat jij op je werk doet nooit goed genoeg is. En je dus vooral het perfecte resultaat wilt behalen om op deze manier de vervelende reacties van je werkgever te vermijden.

Als mens zijn we altijd meer bezig met pijn te vermijden, dan dat we juist doen wat ons plezier geeft.

De grootste fout die we dan maken is dat we bang worden om voor onszelf op te komen. Vanuit de angst dat we dan worden ontslagen of een promotie mislopen. Met goede kans dat als je dan weer een fout maakt. Je deze voor je werkgever gaat proberen te verstoppen om op deze manier de vervelende reacties te vermijden. Met als gevolg dat als er ooit een moment is dat je werkgever erachter komt dat je fouten voor hem aan het verbergen bent. Het vaak daarna alles alleen maar erger wordt doordat het vertrouwen tussen jullie kwijt is. Met als gevolg dat je dan nog meer probeert perfect te werken om dit vertrouwen weer te herstellen. Wat uiteindelijk leidt dat je hierdoor alleen maar meer gestrest raakt van je werk.

Hoe kan je dus het best omgaan met perfectionisme op het werk

Mag jij dus erg veel stress ervaren van je werk doordat je alles perfect wil doen. Dan is het dus belangrijk om eerst voor jezelf vast te stellen welke pijn je hiermee probeert te voorkomen. Wat kan de pijn zijn van afwijzing doordat jouw werk wordt beoordeelt door andere mensen. Of een veel diepere pijn over jezelf, doordat je bijvoorbeeld erg ontevreden over jezelf voelt. En je dus je werk gebruikt als een middel om je weer goed over jezelf te voelen. Vanuit het idee dat je het resultaat van je werk kan gebruiken als bewijs dat je goed bezig bent.

Op het moment dat we ons van binnen slecht voelen, kunnen we snel opzoek gaan naar invloeden van buitenaf die ons beter laten voelen.

Het is op het moment dat je pas echt duidelijk voor jezelf heb waar je nu precies last van ervaart. Dat je dan pas ook echt hiermee aan de slag kan gaan. Door te kijken wat jij nodig hebt om te stoppen om jezelf zo hard te beoordelen. Want het is vaak het oordeel over het resultaat van jouw werk wat ervoor zorgt dat je gestrest raakt. Want op het moment dat je steeds jezelf aan het beoordelen bent dat alles wat jij doet is nooit goed genoeg. Dat zullen we dus ook hierdoor het perfectionistisch gedrag ontwikkelen om toch het resultaat te behalen die wij als goed genoeg beoordelen.

Wat maakt het dus belangrijk om voor jezelf weerbaarder te worden over de gevoelens en gedachtes van oordeel. Waarbij je vooral wilt oefenen meer te zijn met wat er plaatsvindt en daar dus ook helemaal tevreden mee te zijn. Dan steeds weer opnieuw alles te beoordelen als negatief en wat dus ook zo snel mogelijk moet worden veranderd. Door vooral voor jezelf waar te nemen wat bij jou past en wat voor jou goed voelt. En dit als de nieuwe standaard te zien waar je aan wilt voldoen. In plaats jezelf steeds kwijt te raken in het perfectionisme. Waarbij je dus zal zien dat het steeds makkelijk wordt om je perfectionisme neigingen op het werk los te laten.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • perfectionisme ontstaat vaak vanuit de angst om fouten maken. Wat geeft dus aan dat er waarschijnlijk in het verleden iets is gebeurd wat jij als erg pijnlijk heb ervaren. Met als gevolg dat de kans groot is dat je deze pijn probeert te vermijden door alles zo perfect mogelijk te willen doen.
  • Onze beoordeling over hoe perfect ons werk moet worden uitgevoerd ontstaat vaak vanuit twee factoren. Wat is namelijk, hoe makkelijk is de fout te herstellen en hoe pijnlijk is de beoordeling van andere op het moment dat je een fout maakt. Waarbij het vaak erg goed kan helpen om deze minder sterk te maken.
  • Want zou je graag minder last willen ervaren van de stress die ontstaat door perfectionisme op het werk. Dan is het vooral belangrijk om voor jezelf te gaan waarnemen welke pijn je nu precies probeert te voorkomen met perfectionistisch gedrag. Waarbij het de volgende stap is om hier de oplossing in te vinden hoe je daar beter mee om kan gaan.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Angst oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.