Voor jezelf kiezen zonder schuldgevoel

01/09/2018

Voor jezelf kiezen zonder schuldgevoel

Voor jezelf kiezen zonder schuldgevoel is iets wat we als mens erg lastig vinden op het moment dat we het gevoel hebben dat we vastzitten aan onze verplichtingen. Waarbij we steeds meer het gevoel krijgen dat we geen keuze ervaren over wat zelf graag willen. Doordat we juist alles ondernemen zodat we ons niet meer schuldig hoeven te voelen. Waardoor ons juist meer gevangen gaan voelen in onze verplichtingen. Met als gevolg dat we ons beginnen af te vragen, hoe voor jezelf te kiezen zonder schuldgevoel naar ander mensen toe. Mag jij dit ervaren, dan kan je dit het best als volgt bereiken…

Inhoud

Voor jezelf kiezen zonder schuldgevoel en hoe deze is ontstaan

Het is altijd wel leuk dat als we naar kinderen kijken deze totaal geen moeite mee hebben om een cadeautjes te ontvangen. Sterker nog, ze zullen dit juist verwachten als de feestdagen weer komen. Waarbij ze al ver van tevoren gaan bedenken wat ze graag zouden willen hebben. Met namen doordat ze geen moeite hebben met voor jezelf kiezen zonder schuldgevoel. En ze dus compleet gericht zijn op wat voor hun goed voelt.

Bijzonder genoeg verandert dit juist helemaal als je volwassen wordt. Cadeaus blijven nog wel leuk. Maar vaak herinneren je deze er alleen maar aan dat je weer een jaar ouder bent geworden en verliezen​ ze alle waarde. Omdat je in het leven meer waarde bent gaan hechten aan andere dingen. Zoals de band met goede vrienden of je passie met je favorieten hobby.

Wat hiernaast ook ontstaat is dat we een schuldgevoel gaan ontwikkelen. Omdat elke keer dat we dus iets van een ander persoon krijgen. We ons dan meteen verplicht voelen om daar iets voor terug te doen. Je geeft alleen die goede vriend van jou een heel leuk cadeau waar je lang over heb nagedacht als hij dat datzelfde voor jou ook heeft gedaan. Waardoor dus de verwachting wordt geschept dit steeds te blijven doen. En je moreel verplicht voelt vanuit je eigen schuldgevoel om dit voor hem terug te blijven doen.

Dit is een van de redenen waar we veel stress van kunnen ervaren. Want hoe meer mensen iets fijns voor ons doen hoe meer we ons verplicht voelen daar iets terug voor te moeten doen. Met als gevolg dat we continu bezig zijn met emotionele ruilhandel. Die steeds weer opnieuw in stand wordt gehouden door veel energie en aandacht aan elkaar te besteden vanuit ons schuldgevoel.

Waarom we het liefst zoveel mogelijk geven uit ons schuldgevoel

Want wat de meeste mensen dus het liefst doen is alleen maar geven. Omdat ze daardoor zelf een goed gevoel krijgen dat ze andere mensen aan het helpen zijn. Maar ook hier zit weer een grote valkuil van stress. De meeste mensen die graag iets geven hebben daar ook een verwachting bij.  Die meteen een lading legt op het andere persoon om daar iets mee te doen. Uit het idee: Als ik jou help, help jij mij. Vaak als dit niet gebeurd raken we gefrustreerd. Omdat we het idee hebben dat we altijd klaar staan voor de ander. Terwijl de ander daar nooit terug op reageert op dezelfde manier.

Belangrijk hierbij te realiseren is dat dit een verwachting is die je zelf hebt gecreëerd. Door de verwachting te scheppen zonder dat deze is vastgesteld. Waardoor je dus steeds meer in de stress en frustratie raakt waarom de dingen in het leven niet gaan zoals jij dat had verwacht. Probeer dus ook elke keer dat je iets aan iemand geeft. Als is het maar in de vorm van hulp. Hierbij niets terug te verwachten. Dit juist te geven aan de andere zodat het zijn leven beter maakt. En laat dat genoeg zijn, zonder dat er verder nog iets uit hoeft te komen vanuit je eigen verwachtingen.

Forceer niets in het leven, maar sta juist open voor alles wat op je afkomt. Waardoor je alles waardeert wat je krijgt. In plaats van tevoren te verwachten dat je iets krijgt. Waardoor je alleen maar veel frustratie ervaart op het moment dat dit niet gebeurd.

En wees daar eerlijk in met jezelf en met andere mensen. En je zal echt merken dat je veel beter gaat voelen omdat je instaat bent goede dingen te doen. Zonder dat daar een lading op te zetten. Doordat je daar stiekem een bepaalde verwachtingen bij had. Laat het los. Waardoor je het ook de ruimte kan geven om mooi dingen te laten ontstaan. Doordat je niet meer handelt vanuit het schuldgevoel van jezelf of die van een ander.

Wat helpt om anders naar ons schuldgevoel te kijken

Een van onze grootste frustratie in het leven dat we bepaalde verwachtingen ontwikkelen over andere mensen. Dit kan bijvoorbeeld zijn met vrienden waarbij je een routine ontwikkelt over hoe vaak je met elkaar afspreekt. En op het moment dat dus een van de twee vrienden opeens niets meer laat horen. Zal bij de ander een reactie naar boven komen die dit probeert te verklaren.

Waarbij eerst wordt gedacht dat het met onszelf heeft te maken en dat we dus iets fout hebben gedaan. Terwijl in veel gevallen dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Het zou kunnen dat de ander ziek is geworden of in een periode zit van veel stress. Waardoor zij nog niet de ruimte heeft kunnen vinden om terug te reageren. Omdat zij eerst tijd voor zichzelf  nodig had voordat ze er weer klaar is voor contact.

En wat er dan vaak gebeurd is dat we ons afgewezen voelen  doordat we er meteen iets persoonlijks van maken. Terwijl dit vaak helemaal niet het geval hoeft te zijn. De reden dat we dit toch doen is omdat we altijd deze wereld bekijken vanuit ons eigen perspectief. Waarbij we dan toch gek genoeg denken dat alles wat er in onze nabije wereld gebeurd met onszelf heeft te maken.

Wat helpt dus het beste om dit schuldgevoel los te laten

Een van de meest fijnste oefening die ik je kan aanraden om te doen is het loslaten van wat jij wilt en te bedenken wat het beste is voor de ander. Als iemand even geen contact opneemt dan zal hij daar wel een goede reden voor hebben waarom hij dit nodig heeft. Waarbij als hij er weer de energie voor heeft en het leuk vindt, wel weer contact zoekt.

Probeer dus vooral open te staan voor alle aandacht die iedereen voor jou heeft . In plaats van bij je eigen verwachting te blijven van wat je graag van hun zou willen. Want vaak leidt dit alleen maar tot meer frustratie en stress. Doordat je uiteindelijk niet de hoeveelheid aandacht terugkrijgt van de ander wat je hoopt te ontvangen.

Iedereen in dit leven zal altijd precies de hoeveelheid aandacht geven aan jou waar hij of zij goed bij voelt. Sta dus open voor alles zonder enige verwachtingen en schuldgevoel. En je zal merken dat je een stuk minder gefrustreerd en gestrest voelt door de reacties van andere mensen.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Het probleem van een schuldgevoel is dat dit vaak komt vanuit een verplichting. Waarbij je dus iets onderneemt voor de ander wat je eigenlijk niet wilt doen. Maar je van jezelf vindt dat je dat de ander wel verschuldigd bent. Waarbij we dus steeds meer gevangen kunnen komen te zitten in een vorm van emotionele ruilhandel. En jezelf dus steeds meer verplicht voelt om voor de ander iets te doen wat jij niet wilt en dus veel stress geeft.
  • Als mens vinden wij het moeilijk om de reactie van andere mensen niet persoonlijk te nemen. Wat betekend dat op het moment dat iemand op manier reageert die wij niet hadden verwacht. We dit meteen persoonlijk nemen en we ons dus vanuit ons schuldgevoel gaan afvragen wat het is wat wij fout hebben gedaan.
  • Het sterkst is dus voor jezelf proberen te oefenen om alles niet persoonlijk te nemen. Ervan uitgaan dat iedereen in deze wereld zichzelf op zo een manier gedraagt wat voor hun het beste voelt. Waarbij je er dus vanuit mag gaan dat ze dit doen omdat ze een moment van bijvoorbeeld rust en minder contact nodig hebben. En dat dit dus niet zoveel over jou zegt. Maar meer over de behoefte aan rust die ze nu op dit moment nodig hebben.
  • Probeer dus ook voor jezelf bij een schuldgevoel vast te stellen waar je dit gevoel door krijgt. En ook hoe terecht dit gevoel is. De kans blijft natuurlijk groot dat je vanuit je eigen perspectief de situatie verkeerd beoordeeld. Met als gevolg dat je daardoor een schuldgevoel ontwikkeld die helemaal niet nodig is.

Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

Angst oefening

 

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.