Overtuiging ik ben niet goed genoeg

07/04/2020

overtuiging ik ben niet goed genoeg

Overtuiging ik ben niet goed genoeg ontstaat snel op het moment dat we te streng zijn naar onszelf. Wat kan komen doordat we te hoge verwachtingen hebben aan waar we aan moeten voldoen. Met als gevolg dat we onszelf helemaal kapot kunnen maken als dit niet lukt. Mag jij dus last hebben van de overtuiging ik ben niet goed genoeg. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

De overtuiging ik ben niet goed genoeg

Veel mensen hebben moeite met wie ze zijn. Met name doordat we zo ontzettend hard tegen onszelf kunnen zijn. Met als gevolg dat we sterk onszelf kunnen aanvallen met negatieve overtuigingen. Doordat we zo sterk voor onszelf hebben bepaald aan welke standaard we moeten voldoen. Waarbij elke keer als dit niet lukt, we opnieuw het gevoel krijgen dat we niet goed genoeg zijn. En dat we dus nog harder moeten werken dan we hiervoor al deden. Het nadeel hiervan is dat we hier zo vermoeid van kunnen raken, dat we dit maar voor een korte tijd volhouden. Met als gevolg dat we gaan bedenken: Ik heb de overtuiging ik ben niet goed genoeg en hoe kom ik hiervan af.

Als je denkt, ik ben niet goed genoeg. In vergelijking met wat ben je dan niet goed genoeg?

Want mag jij namelijk sterk bij jezelf de overtuiging ik ben niet goed genoeg ervaren. Dan geeft dit aan dat je waarschijnlijk ooit in het verleden heb geleerd wat goed en fout is. Waarbij we dit vaak zo sterk opnemen, dat we hierdoor overtuigd van zijn geraakt dat dit de manier is van hoe we horen te zijn. Terwijl het goed mogelijk is dat we dit vanuit onze gedachte sterk van overtuigd zijn dat dit klopt, maar dat we ondertussen hier ontzettende slecht bij voelen. Doordat we eerder onze eigen bedachte regels belangrijker maken dan dat dit voor ons gevoel ook echt klopt.

Waar onze overtuigingen vandaan komen

Want om met een mooi verhaal te komen over hoe onze gedachtes ons beïnvloeden. Er was eens een homofiele man in Amerika die opgroeide in een zeer strenge christelijke familie. Waarbij het hem steeds werd aangeleerd dat dit verkeerd was. Waardoor hij sterk de overtuiging kreeg dat hij niet goed genoeg was. Doordat zijn gevoelens niet overeenkwamen met de opvoeding die hij kreeg van zijn familie. Waarbij hij later afstand van de familie heeft genomen en op een plek is gaan wonen waar hij wel werd geaccepteerd voor wie hij was. En juist hierdoor zichzelf heeft ontdekt en geleerd heeft dat hij compleet zichzelf mag zijn. Met als resultaat dat hij zijn negatieve overtuiging heeft kunnen loslaten.

Hoeveel je ook voor jezelf heb beoordeeld wie je hoort te zijn. Als het volgens je gevoel niet klopt. Zal het nooit voor je werken.

Waarbij je dus in het verhaal terug ziet komen hoeveel invloed onze opvoeding kan hebben over de mening die we over onszelf hebben. Maar niet alleen de manier van opvoeding heeft deze invloed. Doordat het bijvoorbeeld goed kan voorkomen dat je andere ervaringen heb gehad waardoor deze overtuiging is ontstaan. Wat kan zijn dat je sterk voelt afgewezen door iemand op wie je verliefd bent geweest. Met als eigen getrokken conclusie dat dit kwam doordat jij niet goed genoeg was. Of dat je bij een bedrijf werkt waarbij je steeds door je leidinggevende erg klein wordt gemaakt. Door steeds als je een fout maakt je hierop voelt worden aangevallen. Met als gevolg dat je hierdoor steeds minder fouten durft te maken om op deze manier de pijn van afwijzing te voorkomen.

Sterker nog, goede kans dat op het moment dat je al met een sterke overtuiging zit dat je nooit goed genoeg bent. Dat je er waarschijnlijk alles aan zal doen om nooit afgewezen te worden. Of als je dan toch een fout maakt, dat je waarschijnlijk alles eraan zal doen om deze zoveel mogelijk te verbergen. Doordat het onmogelijk is als mens om alles perfect te kunnen doen. Waarbij we  dit dan niet durven te laten zien door onszelf zoveel mogelijk te verbergen.

Wat jouw beoordeeld als niet goed genoeg

Want wat er namelijk snel gebeurd op het moment dat je met de negatieve overtuiging zit dat je niet goed genoeg bent. Is dat we vaak voor onszelf hebben bepaald waar we wel aan moeten voldoen om goed genoeg te zijn, en wat we absoluut moeten voorkomen. Waarbij we dus snel een standaard hebben neergezet waar wij als mens aan moeten voldoen. Het bijzondere is dat dit in bijna alle gevallen nooit de standaard is die bij jouw past. Wat uiteindelijk de reden is dat je hier zo negatief over voelt. Wat maakt het ook zo belangrijk om echt voor jezelf door te hebben met welke standaard jij jezelf vergelijkt als je zegt: IK ben niet goed genoeg.

Bij een negatieve overtuiging. Ben jij die oordeelt, of ben jij die wordt geoordeeld?

Het is interessant dat we dit als mens kunnen denken. Want het geeft namelijk aan dat iets in jouw beoordeeld wie jij bent, wat kan niet jijzelf zijn. Omdat je altijd twee meetpunten nodig hebt om iets te kunnen vergelijken. Want op het moment dat je maar een meetpunt hebt. Kan je niet meer de vergelijking maken of het eerste meetpunt beter of slechter is in vergelijking met tweede meetpunt. Wat geeft aan dat op het moment dat jij denkt dat je niet goed genoeg bent. Dat erop dat moment iets is wie jij niet bent wat wordt vergeleken met wie jij wel bent.

Hoe je het beste van je negatieve overtuiging afkomt

Wil jij dus graag van je negatieve overtuiging af dat je niet goed genoeg bent. Dat is de eerste stap voor jezelf waar te nemen waar jij jezelf mee vergelijkt. Doordat we vaak iets van andere hebben aangeleerd waarmee we onszelf vergelijken. Om dan tot de conclusie komen dat we in vergelijking met dat wat we hebben aangeleerd niet goed genoeg zijn. Waarbij het dus belangrijk is om voor jezelf het inzicht te krijgen dat het negatieve oordeel wat je over jezelf hebt niet uit jou komt. Maar dat je dit ooit heb aangeleerd. Wat je heb aangeleerd kan je ook weer afleren. Waarbij je dus ook op deze manier van je negatieve overtuiging afkomt.

Alles wat je heb aangeleerd kan je ook weer afleren.

Want vaak leren we de standaard waar we denken dat we aan moeten voldoen van andere mensen. Waarbij deze misschien wel voor hun werkt. Maar dat niet wilt zeggen dat deze bij jouw past. Wat maakt het belangrijk dat je realiseert waarmee jezelf vergelijkt, welke standaard hieruit is gekomen. Om dan als volgende stap van deze afstand te gaan nemen. Omdat deze standaard niet van jou is, maar aangeleerd is door een ander persoon. Dat het niet jouw verantwoordelijkheid is om altijd maar te moeten voldoen aan de verwachting van een ander. Maar dat het juist jouw verantwoordelijkheid is om zo goed mogelijk voor jezelf te zorgen. Waarbij deze standaard jou alleen maar in de weg staat.

Het is juist dat hoe meer we door krijgen wie wij zelf zijn. Dat dit persoon die we zijn alle het recht heeft om op deze wereld te zijn, zonder enige aanpassing van andere mensen. Dat jij klopt en waardevol genoeg bent zoals je bent. Dat je zal merken dat het hierdoor steeds makkelijker wordt om de negatieve overtuiging van ik ben niet goed genoeg te laten gaan.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Ik ben niet goed genoeg is een oordeel naar jezelf toe. Wat geeft aan dat jezelf aan het beoordelen bent over wie je echt bent in vergelijking met wie je graag zou willen zijn. Wat geeft aan we voor onszelf hebben bedacht hoe we horen te zijn als persoon, in plaats van dat we juist ons gevoel volgen.
  • Jij bent wie je bent, er bestaat in de hele wereld maar een iemand zoals jij. Wat maakt jou niet goed of fout. Je maakt het pas goed of fout op het moment dat jezelf vergelijkt met een ander.
  • Wat maakt het belangrijk om alle invloeden van andere mensen los te laten. En juist jezelf terug te vinden wat bij jouw past. Zonder dat je hier een oordeel over hebt of dit goed of fout is. Maar dat je vooral leeft vanuit wat voor jouw goed voelt.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter met negatieve gedachtes kan omgaan. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Negatieve gedachte oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.