Hoe krijg ik meer positieve energie

12/09/2018

Hoe krijg ik meer positieve energie

Hoe krijg ik meer positieve energie is een vraag die we onszelf stellen op het moment dat we ons erg moe en gestrest voelen. Met namen doordat we hier lang in vast kunnen blijven zitten. Doordat we routines hebben opgebouwd die ons alleen maar energie kosten. Het bijzonder is dat we hierdoor vooral uit balans zijn gekomen. Waarbij als we dit balans weer weten te vinden we veel meer positieve energie ervaren. Vraag jij je dus af, hoe krijg ik meer positieve energie in mijn leven. Dan kan je dit het best als volgt bereiken…

Inhoud

Hoe krijg ik meer positieve energie in mijn leven

Er zijn van die momenten dat je vol positieve energie zit. Doordat je iets gaat ondernemen wat je eigenlijk helemaal niet zo leuk vind, voel je na afloop helemaal uitgeput. Je hebt geen energie meer over die je daarvoor nog wel voelden. Maar de meeste van ons kennen waarschijnlijk ook wel het tegenovergestelde.

Je hebt echt totaal geen energie je wilt het liefst alleen maar uitrusten. Maar omdat je verplicht voelt, ga je toch maar naar die ene leuke afspraak. En je komt weer thuis met ontzettend veel positieve energie omdat je het zo ontzettend naar je zin heb gehad. Sterker nog, waarschijnlijk gaf dit je nog wel meer energie dan wanneer je thuis had gezeten om uit te rusten.

De vraag is dus, hoe krijg ik meer positieve energie in mijn leven en waar komt dit vooral door. En wat zijn de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat we ons zo voelen. Wil je echt veel meer positieve energie ervaren. Dan is het vooral belangrijk dat je dingen onderneemt in het leven die je leuk vindt.

Ook hierbij kan je thuis komen​ met wel een voldaan gevoel maar dat je dan toch moe voelt. Behalve dat het altijd belangrijk is te blijven doen wat goed voelt. Zijn er dus ook andere factoren in het leven die hier invloed op hebben. Wat zijn namelijk de volgende vier categorieën.

De vier categorieën van positieve energie die een rol spelen

Want wat vooral positieve energie geeft is een goed balans tussen de volgende categorieën. Wat is doelgericht zijn, het sturen van je eigen gedachtes, sterk bij je eigen gevoel blijven op de juiste manier. En de rust en kalmte bij jezelf weten te vinden op momenten dat je dat nodig hebt. Wat vooral belangrijk is de verbinding van deze vier met elkaar. Waarbij je ook ziet dat het goed is dat ze allemaal aanwezig zijn. Maar dat je niet te veel in een van de categorie gaat zitten omdat ze dan te zwaar voor je worden. Waardoor ze juist meer energie gaan kosten doordat ze te dominant aanwezig zijn.

Eerste categorie (Doelgerichtheid)

De eerste is doelgerichtheid, wat is dat moment dat je compleet geconcentreerd bent op wat je doet en al het andere in de wereld lijkt te verdwijnen. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je een wedstrijd doet. En je alleen nog maar bezighouden met de wedstrijd. Vaak is het juist ook deze spanning die zoveel energie geeft. Omdat je iets aan het doen bent wat je echt leuk vindt en op dat moment heel belangrijk voelt.

Waardoor het je juist op dat moment het gevoel geeft dat je meer energie hebt dan normaal. Zodat je ook beter presteert tijdens de wedstrijd. Dit kan iets heel moois zijn doordat je in staat bent om zoveel beter te presteren dan je normaal zou doen. Als je hiermee te lang doorgaat door het elke dag te doen. Zal je toch bij jezelf merken dat je na een tijd geen energie meer hebt. Omdat je alles al hebt gegeven en brandt je dus helemaal op. En krijg je dus letterlijk een burn-out.

Doordat je bijvoorbeeld deze wedstrijdmentaliteit ook op je werk ervaart bij nieuwe projecten. Alleen is hierbij dus het probleem dat de wedstrijd nooit ophoudt. Doelgericht zijn is dus iets heel moois omdat het ons in staat zet verder te gaan dan we normaal zouden kunnen. Pas erbij op dat je dit niet voor een te lange tijd blijft doen. Doordat het dan juist energie gaat kosten.

Tweede categorie (gedachten)

Is het sturen van je eigen gedachten. Want ook zeker onze manier van denken heeft invloed op hoe wij de wereld waarnemen en hoeveel energie we daarvan krijgen. Door de hoeveelheid spanning die we ervaren door alles wat we meemaken en hoe we daar dan vervolgens over nadenken.

Want wat grote invloed heeft op onze energie, is de hoeveelheid negatieve of juist positieve gedachtes die wij hebben. Want zouden we bijvoorbeeld veel nadenken over alle leuke momenten in het leven die we meemaken of juist nog kunnen ontstaan in de toekomst. Dan zal dit ons meteen een groter gevoel van positieve energie geven. Doordat we op een fijne positieve manier naar de wereld kijken. Het wordt pas een probleem die juist veel energie kost op het moment dat we te veel gaan nadenken over alles wat ons leven zwaar maakt.

Het is niet verkeerd om na te denken over de oplossing van een moeilijke situaties. Maar dit kan er wel voor zorgen dat je na een lange periode helemaal overspoelt raakt met zoveel negatieve gedachtes dat je niet meer weet wat je wilt. Waardoor je veel energie kwijt bent aan het zoeken van een oplossing die maar niet wilt komen. Klein beetje nadenken is gezond. Te veel, en je gaat helemaal kapot aan het gepieker.

Derde categorie (gevoel)

Is bij je eigen gevoel blijven op de juiste manier. En vooral dit laatste wordt van deze zin is belangrijk. Vaak vinden we het niet zo moeilijk om te realiseren wat we voelen. Maar het risico bestaat dat we daar zo in op kunnen gaan. Dat we gedrag gaan vertonen die niet goed voor ons is. Zoals bijvoorbeeld dat je echt van alles doet voor een ander vanuit je eigen gevoel van empathie. Om het voor hem of haar zo goed mogelijk te maken, ten kosten van jezelf.

Het gevaar hierbij is dat je snel over je eigen grenzen gaat vanuit een schuldgevoel. Waarbij je er alles aan doet wat goed is voor het andere persoon. En daardoor juist over je eigen grenzen gaat in wat jij nodig hebt. Met als gevolg dat het je alleen maar meer energie kost.

Wat niet weg neemt dat het belangrijk is om goede vriendschappen te hebben waarbij je veel steun van elkaar ervaart. Het is vaak de steun van andere die je de kracht geeft om verder te gaan met wat voor jou belangrijk is. Het belangrijkst is dat je intuïtie gevoel blijft volgen. Waarbij je echt voor jezelf kan zeggen dat wat jij nu doet ook echt je levensdoel is. Wat als het dus goed is jou ook het meest energie geeft.

Vierde categorie (rust)

Is de rust en kalmte bij jezelf te vinden. Vaak als we spanning voelen omdat we te doelgericht zijn. Proberen we deze spanning te laten verdwijnen door onze gevoel te onderdrukken. Deze weerstand zorgt er juist voor dat het alleen maar erger wordt. Wat juist goed werkt is je er bewust van te zijn dat je dus ook echt rust nodig hebt. Waarbij je deze spanning verwerkt in plaats van dat je het gaat onderdrukken.

Met namen als je spanning onderdrukt zal dit je alleen maar meer energie gaan kosten. Terwijl als je het goed voor jezelf verwerkt. Hierbij juist weer nieuwe energie vrijkomt doordat je ervan heb hersteld. Wat begint dus bij jezelf sterk aan te voelen wat het is wat jij nodig hebt. En vooral kalm te blijven bij alles wat je doet. Hoe minder spanning je voelt bij alles wat je uitvoert. Hoe makkelijker het wordt om juist meer te uit te voeren met minder energie. Waardoor je dus ook altijd op het einde van de dag meer positieve energie overhoudt.

Hoe kan je dit het beste toepassen om meer positieve energie te ervaren

Het allermooiste zou dus zijn als ongeveer alle vier de categorieën 25% tegelijkertijd aanwezig zijn. Je bent wel doelgericht in je passie, maar niet te lang. Je denkt wel na over wat jij belangrijk vind, maar je raakt jezelf er niet in kwijt. En je hebt wel gevoelens voor je medemens, maar je blijft wel alles doen binnen je eigen grenzen. En als je dan rust nodig hebt, dan onderdruk je deze niet. Maar neem je daar de tijd voor om deze te ook echt te nemen.

Alles in dit leven is in balans. Wat betekend dat op het moment dat we ergens last van ervaren. Dat dit heeft te maken met dat we ergens teveel in zijn doorgeslagen wat niet bij ons past. Met als gevolg dat ons lichaam signalen (stress) gaat geven om ons weer terug in balans te krijgen. De reden dat we deze blijven ervaren is omdat we er niet op de juiste manier mee omgaan.

Zouden we dus deze vier in een woord vertalen. Dan is doelgerichtheid (doel), het denken (praten), je gevoel (luisteren), kalmte en rust vinden (tot jezelf komen). Of te wel, als je alle vier in het juiste balans hebt zal, je de meeste energie ervaren in alles wat je doet. Doordat je nergens te ver in doorschiet in wat te veel energie kost.

En zal je ook merken dat je voor andere mensen het fijnst overkomt als je bij elke categorie 25% je energie verdeelt. Waarbij je dus bij de andere persoon praat over wat jij belangrijk vindt. Ook luistert over wat voor hun belangrijk is. Terwijl je wel doelgericht blijft over jou passie. Maar terwijl je dat doet ook de rust bij jezelf weet te bewaren door kalm te blijven wanneer dat nodig is. Dit is niet makkelijk, maar je zal verbaasd staan als je het een beetje door hebt hoe je dit het beste kan doen. Hoeveel positieve energie je dit geeft, doordat je niet teveel doorschiet in een van deze vier categorieën.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Goed slapen en gezonde voeding zal altijd belangrijk blijven als je meer positieve energie wilt ervaren. Maar zelfs als we dit doen kunnen we onszelf nog steeds erg moe voelen. Doordat het vooral heeft te maken met wat we in het dagelijks leven doen, deze invloed heeft over hoeveel positieve energie we ervaren. Belangrijk is dus dat je vooral een leuk leven hebt waarbij je veel mooie momenten ervaart.
  • Alles in het leven is in een balans. Wat betekend dus dat op het moment dat we teveel een bepaalde kant opschieten. Dat we hierdoor veel energie kwijt raken. Doordat we dit erg groot voor onszelf maken. En hierbij de tegenpool juist verwaarlozen, terwijl we deze vaak wel sterk nodig hebben.
  • Zou je bijvoorbeeld door de stress te veel werken dan goed voor jou is. Dan krijg je uiteindelijk een burn-out. Terwijl als je de hele dag niets zou doen je ontzettend gaat vervellen. Belangrijk is dus voor jezelf het balans te vinden tussen de hoeveelheid werkdruk die jij kan hebben en de rust die je nodig hebt om hiervan bij te komen.
  • Ditzelfde met je gevoel tegenover je gedachte. Als je teveel vanuit je gedachte leeft zal je niet meer kunnen waarnemen wat goed voor jou voelt. Waardoor je alleen nog maar gaat piekeren over wat jij wilt. Terwijl als je teveel vanuit je gevoel zou leven je alleen nog maar spontaan doet wat goed voelt. En niet meer nadenkt over wat de gevolgen hiervan kunnen zijn op het lange termijn. Het sterks zou dus zijn te leven vanuit een balans van deze beide kanten.
  • Wat betekend dat als je dus deze vier categorieën: doelgericht, gevoel, denken en rust. Het meest bij jezelf in balans weet te houden. Je het meest positieve energie zal ervaren.

Zou je graag de kans willen vergroten dat je minder vaak moe voelt. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

Vermoeidheid oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.