Hoe krijg ik meer positieve energie?

14/11/2020

Hoe krijg ik meer positieve energie

Hoe krijg ik meer positieve energie? Dit is een vraag die we onszelf stellen op het moment dat we ons erg moe en gestrest voelen. We kunnen ons lange tijd moe en gestrest voelen, wanneer we routines hebben opgebouwd die ons alleen maar energie kosten, waardoor we uit balans zijn geraakt. Wanneer we deze balans weer terug weten te vinden, zullen we meer positieve energie ervaren. Vraag jij je af: Hoe krijg ik meer positieve energie in mijn leven? Dan kan je dit als volgt bereiken…

Inhoud

Hoe krijg ik meer positieve energie in mijn leven?

Er zijn van die momenten dat je vol positieve energie zit. Wanneer je met die energie iets onderneemt wat je eigenlijk helemaal niet zo leuk vind, voel je je na afloop helemaal uitgeput. Je hebt geen energie meer over.

Herken je dit? Dan herken je misschien ook wel het tegenovergestelde. Je hebt totaal geen energie en wilt het liefst alleen maar uitrusten. Echter, omdat je je verplicht voelt, ga je toch maar naar die ene afspraak. Je komt na afloop thuis met ontzettend veel positieve energie, omdat je het zo ontzettend naar je zin hebt gehad. Waarschijnlijk heb je nu meer energie, dan wanneer je thuis had gebleven om uit te rusten.

De vraag is dus: ‘Hoe krijg ik meer positieve energie in mijn leven en waar komt dit door?’ En: ‘Wat zijn de belangrijkste factoren die ervoor zorgen dat we ons energiek voelen?’ Wil je meer positieve energie ervaren? Dan is het vooral belangrijk dat je dingen onderneemt die je leuk vindt. Echter, ook wanneer je dingen doet die je leuk vindt, kun je thuiskomen met een voldaan, maar moe gevoel. Naast dat het belangrijk is om te blijven doen wat goed voelt, zijn er dus ook nog andere factoren die invloed hebben op jouw energieniveau. Dit heeft te maken met de vier categorieën van positieve energie, die ik hieronder zal bespreken.

De vier categorieën van positieve energie die een rol spelen

Je krijgt positieve energie wanneer je een goede balans hebt tussen de volgende categorieën:

  • Wat je doet moet doelgericht
  • Hierbij moet je je eigen gedachtes
  • Ook moet je altijd sterk bij je eigen gevoel
  • Ten slotte moet je rust en kalmte opzoeken wanneer je dat nodig hebt.

Het is belangrijk dat deze vier categorieën met elkaar verbonden zijn. Alle vier de categorieën moeten aanwezig zijn in de dingen die je onderneemt en je moet niet te veel naar één categorie leunen. Wanneer één categorie te dominant aanwezig is, gaat dit je juist meer energie kosten.

 

Eerste categorie: doelgerichtheid

De eerste categorie is doelgerichtheid. Je bent doelgericht bezig op het moment dat je compleet geconcentreerd bent op wat je doet en al het andere in de wereld lijkt te verdwijnen. Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je een wedstrijd speelt en je volledig gefocust bent op die wedstrijd. Dit levert spanning op. Die spanning geeft je vaak veel energie, omdat je iets aan het doen bent wat je echt leuk vindt en wat op dat moment heel belangrijk voelt.

Dit kan je op zo’n moment het gevoel geven dat je meer energie hebt dan normaal. Je bent dan in staat om beter te presteren dan normaal, wat iets heel moois kan zijn. Echter, ga je hiermee te lang door, dan zal je bij jezelf merken dat je na een tijd geen energie meer hebt. Je hebt dan al je energie gegeven en brandt helemaal op, je krijgt dan een burn-out.

Wanneer je deze wedstrijdmentaliteit ook op je werk ervaart bij nieuwe projecten, kan dit een probleem vormen. Het zorgt er misschien voor dat je doelgericht bent, waardoor je in staat bent meer energie in het project te steken dan anderen. Echter, hierbij is het probleem dat de wedstrijd nooit ophoudt. Pas dus op dat je niet te lang in deze mentaliteit blijft hangen, waardoor het juist energie gaat kosten.

Tweede categorie: gedachten

De tweede categorie is het sturen van je eigen gedachten. Onze manier van denken heeft zeker invloed op de manier waarop wij de wereld waarnemen en hoeveel energie we daarvan krijgen. Dit komt door de hoeveelheid spanning die we ervaren door alles wat we meemaken en hoe we daarover nadenken.

De hoeveelheid negatieve of juist positieve gedachtes die wij hebben, heeft namelijk een grote invloed op ons energieniveau. Wanneer we veel nadenken over alle leuke momenten die wie meemaakten in het verleden, of nog kunnen meemaken in de toekomst, dan geeft dit ons veel positieve energie. Dit komt doordat we op een fijne en positieve manier naar de wereld kijken. Onze gedachtes kunnen echter ook een probleem vormen. Wanneer we te veel nadenken over wat ons leven zwaar maakt, kost dat namelijk veel energie.

Het is niet verkeerd om na te denken over een oplossing voor een moeilijke situatie. Echter, dit kan er wel voor zorgen dat je na een lange periode helemaal overspoelt raakt met negatieve gedachtes, waardoor je niet meer weet wat je wilt. Je bent dan veel energie kwijt bent aan het zoeken naar een oplossing die maar niet wilt komen. Kortom, een klein beetje nadenken is gezond. Denk je te veel na, dan kun je helemaal kapot gaan aan het gepieker.

Derde categorie: gevoel

De derde categorie is bij je eigen gevoel blijven, op de juiste manier. Vooral dat laatste is belangrijk. Vaak vinden we het niet zo moeilijk om te realiseren wat we voelen, maar het risico bestaat dat we daar zo in op kunnen gaan dat we gedrag gaan vertonen dat niet goed voor ons is. Zo kun je bijvoorbeeld van alles voor een ander doen vanuit je eigen gevoel van empathie. Je wilt het dan voor hem of haar zo goed mogelijk maken. Het gevaar hierbij is, dat dit ten koste gaat van jezelf. Je gaat al snel over je eigen grenzen heen vanuit schuldgevoel. Dit heeft tot gevolg dat het je alleen maar energie kost.

Dit neemt niet weg dat het belangrijk is om goede vriendschappen te hebben, waarbij je veel steun van elkaar ervaart. Het is vaak de steun van anderen die je de kracht geeft om verder te gaan met wat voor jou belangrijk is. Het is echter belangrijk dat je je intuïtie blijft volgen. Zorg dat wat je voor een ander doet past bij jouw levensdoel, dan is het ook goed voor jou en geeft het je de meeste energie.

Vierde categorie: rust

De vierde categorie is rust en kalmte bij jezelf vinden. Vaak als we spanning voelen, omdat we te doelgericht zijn, proberen we deze spanning te laten verdwijnen door ons gevoel te onderdrukken. Deze weerstand zorgt er echter voor dat de spanning alleen maar erger wordt. Probeer ervan bewust te zijn dat je rust nodig hebt. Wanneer je een gevoel van spanning ervaart, moet je deze verwerken door rust te nemen, in plaats van dit gevoel te onderdrukken.

Wanneer je de spanning onderdrukt, zal dit je alleen maar meer energie kosten. Als je de spanning goed voor jezelf verwerkt, komt er juist meer energie vrij, doordat je van de spanning bent hersteld.  Dit verwerken begint bij aanvoelen wat jij nodig hebt. Blijf kalm bij alles wat je doet. Hoe minder spanning je voelt bij alles wat je uitvoert, hoe makkelijker het wordt om meer te uit te voeren met minder energie. Hierdoor zal je aan het einde van de dag meer positieve energie overhouden.

Hoe kan je dit het beste toepassen om meer positieve energie te ervaren?

Het allermooiste zou zijn als alle categorieën tegelijkertijd aanwezig zijn en je in alle categorieën ongeveer 25% van je tijd en energie steekt. Je bent dan doelgericht in je passie, maar niet te lang. Je denkt na over wat jij belangrijk vindt, maar raakt jezelf daar niet in kwijt. Je hebt gevoelens voor je medemens, maar blijft in wat je doet altijd binnen je eigen grenzen. Wanneer je rust nodig hebt, onderdruk je dit gevoel niet, maar neem je hier echt de tijd voor.

Alles in je leven is in balans. Dit betekent, dat op het moment dat je ergens last van ervaart, je in één van deze categorieën bent doorgeslagen. Je steekt hier dan meer tijd en energie in dan bij je past. Dit heeft als gevolg dat je lichaam signalen gaat geven (stress) om je weer terug in balans te krijgen. De reden dat je stress blijft ervaren, is dat je hier niet met de juiste manier mee omgaat.

We kunnen deze categorieën ook als volgt vertalen: doelgerichtheid (doel), het denken (praten), je gevoel (luisteren), kalmte en rust vinden (tot jezelf komen). Hierbij kun je doelgerichtheid tegenover kalmte en rust zetten en je gedachten tegenover je gevoel. Wanneer deze vier categorieën in balans zijn, zal je de meeste energie ervaren in alles wat je doet. Je schiet dan nergens in door.

Bovendien zal je merken dat het ook voor andere mensen het fijnst is, wanneer jij aan elke categorie 25% je energie besteedt. Praat dus met anderen over wat jij belangrijk vindt en luistert naar wat voor hen belangrijk is. Blijf hierbij doelgericht werken aan jouw passie, maar bewaar de rust en kalmte bij jezelf wanneer dat nodig is. Dit is niet gemakkelijk, maar wanneer je een beetje doorhebt hoe je dit het beste kan doen, zal je verbaasd zijn hoeveel energie je dit geeft.

Belangrijkste tips van dit artikel:

  • Goed slapen en gezonde voeding zal altijd belangrijk blijven als je meer positieve energie wilt ervaren. Echter, ook wanneer je hier goed op let, kun je jezelf nog steeds moe voelen. Wat je doet in het dagelijks leven heeft namelijk een grote invloed op jouw energieniveau. Het is dus belangrijk dat je een leuk leven hebt, waarbij je veel mooie momenten ervaart.
  • Alles in het leven is in balans. Dit betekent, dat wanneer we teveel één kant op schieten, dit ons veel energie kan kosten. Wanneer we te veel waarde hechten aan één categorie en deze te zwaar voor onszelf maken, verwaarlozen we de andere categorieën, terwijl we die ook nodig hebben.
  • De categorie doelgerichtheid moet in balans zijn met de categorie rust. Wanneer je door stress meer werkt dan goed voor jou is, krijg je uiteindelijk een burn-out. Aan de andere kant, als je de hele dag niets zou doen, zou je je ontzettend gaan vervelen. Het is dus belangrijk om voor jezelf de balans te vinden tussen de hoeveelheid werkdruk die jij aankan en de rust die je nodig hebt om hiervan bij te komen.
  • Hetzelfde geldt voor gevoel tegenover gedachte. Als je te veel vanuit je gedachte leeft, zal je niet meer kunnen waarnemen wat goed voor jou voelt. Je bent dan de hele dag aan het piekeren. Als je juist te veel vanuit je gevoel leeft, doe je enkel nog spontaan wat goed voelt. Je denkt dan niet meer na over wat de gevolgen hiervan zijn op de lange termijn. Het is het beste als deze twee kanten in balans zijn.
  • Dit betekent dat als je deze vier categorieën: doelgericht, gevoel, denken en rust, bij jezelf in balans weet te houden, je de meeste positieve energie zal ervaren.


Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder, waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.