Jezelf gek maken in je hoofd

09/01/2020

jezelf gek maken in je hoofd

Jezelf gek maken in je hoofd ontstaat snel op het moment dat we in een situatie zitten waardoor we door de spanning hier zo snel mogelijk uit willen komen. Met als gevolg dat we onszelf helemaal gek kunnen maken om het zo snel mogelijk af te krijgen. Mag jij dus last ervaren van jezelf gek maken in je hoofd. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

De last van jezelf gek maken in je hoofd

Op het moment dat er veel gebeurd in ons leven kunnen we onszelf helemaal gek maken met allemaal gedachtes. Met name doordat we hopen op deze manier tot een oplossing te komen. Zodat we eindelijk niet meer onszelf hoeven gek te maken over hoe we dit gaan oplossen. Het probleem is alleen vaak dat het goed mogelijk is dat er nu iets afspeelt wat moeilijk op te lossen is. En we onszelf dus steeds meer gek maken zonder dat het resultaat geeft waar we naar opzoek zijn. Waardoor we steeds meer beginnen af te vragen. Ik ervaar veel last van jezelf gek maken in je hoofd en hoe kom ik hier vanaf.

Want wat er namelijk vergeten wordt is dat gedachtes vaak een uiting zijn van je gevoel. Want mag jij bijvoorbeeld veel angst ervaren, dan ga je hierdoor al snel bedenken wat er allemaal fout kan gaan. Met als gevolg dat jezelf helemaal gek kan maken met de fantasieën over de mogelijke negatieve gevolgen. Terwijl als de situatie dan eenmaal voorbij is waar je zo bang voor was. Je vaak dan pas realiseert dat het eigenlijk allemaal wel meeviel. En dat je jezelf dus voor niets helemaal zo gek heb gemaakt.

Vaak kunnen we onszelf helemaal gek maken vanuit onze angst wat er allemaal kan gebeuren. Terwijl dat achteraf altijd wel meevalt, en het dus nergens voor nodig is om hier zorgen over te maken.

Want wat je namelijk snel ziet gebeuren is dat op het moment dat we een negatief gevoel ervaren. Dat we graag van deze zo snel mogelijk af willen. Met als gevolg dat we dus voor onszelf gaan bedenken hoe we dat willen bereiken. Want je kan je voorstellen dat als jij bijvoorbeeld op het treinstation staat. En je heel nodig naar het toilet moet gaan. Dat je dan vervolgens ontzettend razend druk gaat nadenken waar de dichtstbijzijnde toilet is op dit treinstation. Door er op deze manier voor te zorgen dat je daar ook zo snel mogelijk kan komen. Terwijl als je dit totaal niet zou voelen. Het waarschijnlijk helemaal niet bij jou zou opkomen waar de dichtstbijzijnde toilet is.

Wat je dus steeds zo mooi naar voren ziet komen in de vorige voorbeelden. Is dat we onszelf pas gek gaan maken op het moment dat we een gevoel ervaren die we heel vervelend vinden. Maar waar ook erg veel druk op zit, met als gevolg dat we vooral erg hard gaan nadenken hoe we dit zo snel mogelijk kunnen oplossen. Met in de hoop dat we op deze manier zo snel mogelijk van dit vervellende gevoel afkomen. En op het moment dat je nodig naar het toilet moet kan dit ook. Helaas is dit met andere problemen niet altijd het geval.

De reden dat we onszelf zo gek kunnen maken

Vooral bij stress zie je dat dit vaak komt uit een langdurig gevoel van spanning. Waarbij we vaak door de spanning hierdoor de druk voelen dat er hier zo snel mogelijk iets aan moet worden gedaan. Zoals je dat bijvoorbeeld ziet bij een deadline, waarbij je dus onder de spanning staat om deze zo snel mogelijk af te krijgen. Met als gevolg dat je dit hoopt te bereiken door erg snel te werken. Waarbij jezelf vaak dan gek maakt in je hoofd over wat je kan doen om dit zo snel mogelijk af te krijgen. Terwijl je waarschijnlijk ook al merkt dat je het steeds zwaarder begint te worden. Je dus jezelf gek maakt met gedachtes over hoe je toch dit zware tempo van een deadline weet vol te houden.

Met name op het moment dat jezelf gek maakt in je hoofd over hoe je toch het resultaat weet te bereiken wat je zo graag wilt. Terwijl je al aanvoelt dat dit niet gaat lukken. Is vooral de reden dat onszelf zo gek kunnen maken. Doordat we er veel moeite mee hebben om aan onszelf toe te geven dat het niet gaat lukken. Het is met name dat wanneer jijzelf heb beoordeeld dat wat jij heb bedacht qua resultaten, dat dit absoluut ook moet worden behaald. Dat je vaak op dit soort moment in een innerlijk conflict terecht komt. Tussen het aanvoelen dat het je niet gaat lukken, met daar tegenover de strengheid naar jezelf toe dat het toch echt moet gebeuren.

Hoe sterker het innerlijk conflict is over de keuzes die we moeten maken. Hoe meer we onszelf gek kunnen maken over wat nu precies de juiste keuze is.

Het is met name op het moment dat we in conflict zijn met onszelf tussen wat hebben we nodig en welke resultaten willen we behalen. Dat met name als deze erg verschillen, dat we ons hierdoor helemaal gek maken met de twijfel over wat we moeten doen. Doordat we wel aanvoelen dat we rust nodig hebben. Maar we tegelijkertijd onszelf deze rust niet willen geven totdat we het resultaat hebben behaald. Doordat we deze voor onszelf als een absolute verplichting hebben neergezet. Met als gevolg dat we ook erg sterk over onze eigen grenzen heen gaan. Doordat we het resultaat belangrijker zijn gaan vinden. Dan dat we prioriteit geven aan het goed voor onszelf te zorgen.

Hoe je het best kan stoppen met jezelf gek te maken

Een van de reden dat we zoveel moeite hebben met te stoppen onszelf gek te maken. Komt doordat we vaak het idee hebben dat we pas rust hebben verdient als alles weer goed is. Doordat de meeste mensen het erg moeilijk vinden om rust te nemen. Terwijl er nog steeds heftige problemen in hun leven afspelen. Met als gevolg dat als ze dan al rust nemen door bijvoorbeeld op de bank te gaan zitten. Ze dan toch niet tot rust komen doordat ze op de bank verder gaan met nadenken over hoe ze dit probleem gaan oplossen. Wat geeft dus ook zo mooi aan, dat alleen jezelf meer de tijd te geven vaker rust te nemen niet voldoende is. Doordat je waarschijnlijk in je hoofd verder gaat met jezelf gek te maken.

Mag jij dus erg veel last ervaren dat jezelf helemaal gek maakt in je hoofd. Dat in het belangrijk om voor jezelf vast te stellen dat dit ook echt iets is wat in je hoofd gebeurd. En dat het vaak dus niet wordt opgelost door in de echte wereld keihard te werken. Omdat dit juist iets is wat van binnen gebeurd. Met name doordat de kans groot is dat hier ook een sterk gevoel van spanning achter kan zitten. Waarbij het niet uitmaakt wat je doet, doordat het gevoel ongeacht wat je doet toch wel aanwezig blijft.

Vaak maken we onszelf vooral gek doordat we besloten hebben een verplichting op ons te nemen. Waardoor we hierdoor dus ook verplicht voelen om dit te moeten doen. Terwijl dit we tegelijkertijd realiseren dat dit helemaal niet goed bij ons past.

Wat maakt het dus belangrijk dat als jezelf helemaal gek loopt te maken in je hoofd. Dat je voor jezelf oefent deze gedachtes niet al te serieus te nemen. Doordat er waarschijnlijk een gevoel van angst achter zit die alles erger maakt dan het eigenlijk is. Dat je dus de gedachtes vooral nu aanwezig laat zijn voor wat het is zonder daar een oordeel over te hebben. Dat je vooral gaat waarnemen vanuit welk gevoel deze komen. Door op deze manier voor jezelf te bepalen wat de reden is dat deze gedachtes zijn ontstaan.

Waarbij het de volgende stap is om voor jezelf te oefenen meer comfortabel te word met het mogelijke gevoel van angst die hieronder zit. Door op deze manier je angst te overwinnen door dit gevoel te verwerken. En je dus zal merken dat op het moment dat je dit gevoel heb los gelaten. Je hierdoor ook veel makkelijker stopt met jezelf gek te maken in je hoofd.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Op het moment dat we erg veel spanning voelen door de stress. Kan het snel gebeuren dat we onszelf helemaal gek maken om maar van dit gevoel af te komen. Met als gevolg dat we hierdoor vaak alleen maar nog erger maken.
  • De reden dat we onszelf zo gek kunnen maken in ons hoofd. Komt met name doordat we snel in een  innerlijk conflict kunnen komen. Tussen twee keuzes die allebei erg belangrijk voelen. Met als gevolg dat hoe langer het duurt, hoe meer gekker we onszelf beginnen te  voelen. Doordat we maar steeds geen keuze kunnen maken.
  • Mag jij dus merken bij jezelf dat je helemaal gek wordt van je gedachtes. Dan is het dus belangrijk dat je vooral bewust voor jezelf waarneemt wat nu precies het gevoel is die je hebt die jou gek maakt. En dat je vooral voor jezelf oefent met deze te zijn, zonder dat je er iets mee moet doen. Dat je vooral de kans geeft voor jezelf om deze te verwerken. In plaats van dat je deze gaat onderdrukken door steeds te bedenken hoe je van deze zo snel mogelijk afkomt.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter met negatieve gedachtes kan omgaan. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Negatieve gedachte oefening

 

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.