Hoe word ik bewust van mezelf

03/07/2018

Hoe word ik bewust van mezelf

Hoe word ik bewust van mezelf is een gedachte die we snel krijgen als we veel last ervaren van onbewust gedrag. Waarbij we steeds weer dezelfde fouten blijven maken in ons leven waarmee we niet verder komen. Mag jij je dus afvragen, hoe word ik bewust van mijzelf zodat ik beter kan omgaan met met stressklachten op een manier dat werkt op het lange termijn. Dan kan je dit het best als volgt bereiken…

Inhoud

Hoe word ik bewust van mezelf, wat dit nu eigenlijk echt over jou zegt

Als mens gebeurd het snel dat we onbewust keuzes maken. Vaak zijn dit goede keuzes en is het dus juist goed dat we dit op deze manier doen. Het gaan tegen ons werken op het moment dat we ons leven hierdoor laten leiden op een manier waarbij we er alleen maar last bij ervaren. Waarbij de meeste mensen afvragen, hoe word ik bewust van mijzelf waardoor ik dit kan veranderen.

We hebben als mens allemaal de neiging om veel na te denken. Vaak meer dan dat we echt bezig zijn met ons gevoel. Of als je dan toch een gevoelig persoon bent. Veel na te denken over onze eigen gevoelens. Dit komt omdat onze gedachtes gericht zijn in het oplossen van problemen.

Ben je verdrietig, dan moet daar een oplossing voor komen om je weer blij te maken. Of ben je bang, dan moet daar een oplossing komen om je weer veilig te voelen. En zo zijn we de hele dag bezig met problemen te bedenken om ze vervolgens weer te willen oplossen. Vaak denken we ook dat dit is wie we echt zijn. Gaan we dus al snel onze gevoelens en onze gedachtes waarnemen als onze echte identiteit.

Terwijl de gedachte die je vandaag hebt kan morgen weer veranderd zijn. Doordat je op een nieuw inzicht bent gekomen waarvan je hebt geleerd. En waar je dus nu op een andere manier bewust naar de wereld bent gaan kijken. Waardoor je oude manier van denken die je hiervoor had is verdwenen.

Hetzelfde geld ook voor ons gevoel. Wat we op het begin nog spannend vinden zullen we na een verloop van tijd niet meer eng vinden omdat we eraan gewend zijn geraakt. Wat betekent dus dat al onze gedachtes en gevoelens maar een tijdelijk beeld is van wat we voor onszelf op dit moment waarnemen.

Vaak als deze negatieve gedachtes of gevoelens voor een lange tijd standhouden, gaan we dit als onze echt identiteit waarnemen. Waarbij we van onszelf zeggen dat we dit persoon ook echt zijn. Terwijl dat helemaal niet de waarheid hoeft te zijn. Doordat dit onze menig  is van wie we denken dat we op dat moment zijn. Zoals bijvoorbeeld: ik ben niet leuk genoeg, ik ben niet goed genoeg, dat vind ik altijd zo eng dat ik er maar niet aan begin. Wat zijn dus allemaal gedachtes die je zou kunnen veranderen, waardoor je een andere mening over jezelf krijgt.

Voordeel van bewust kijken naar waar jouw pijn vandaan komt

Al onze gedachte en gevoelens komen van buitenaf. Je denkt over alles in het leven iets omdat je er een mening over hebt. Deze mening is vaak gevormd door eerdere ervaringen. Zoals bijvoorbeeld een van je ouders overkwam met de boodschap dat je niet goed genoeg was. Waarbij je deze vervolgens voor zelf hebt opgeslagen in je geheugen en je het eigen heb gemaakt als jou ware identiteit. Datzelfde met gevoel, de meeste pijnlijke gevoelens ervaar je nooit door wat er op dat moment in een situatie gebeurd. Maar doordat je weer even geraakt wordt met pijn van vroeger waar dit je aan doet herinneren.

Je zal bijvoorbeeld nooit spontaan opstaan met het gevoel dat je heel boos bent als daar geen reden voor was. Tenzij er een herinnering opkomt van de vorige dag over iets wat was gebeurd wat je boos maakt. Zou dit niet gebeurd zijn dan was er ook geen aanleiding geweest voor dit gevoel om te ontstaan. Wat betekent dus dat jou meest pijnlijke gedachtes en gevoelens niet vanuit jezelf komen maar vanuit de herinneringen die jij hebt van het verleden. Waarbij je deze heb opgenomen en vervolgens eigen heb gemaakt.

Hoe belemmerende gedachtes en gevoel ons tegenhouden

Gedachtes kunnen ontstaan vanuit een gevoel, zoals de gedachte waar je eten gaat halen omdat je honger voelt. En een gevoel kan ontstaan vanuit een gedachte, zoals je ziet bij een leuke herinnering. Het probleem bij gedachte is vaak dat deze totaal niet helpt. Zoals de herinnering over iets vervelends wat je eerder hebt meegemaakt. Wat je nu nog steeds tegenhoudt door de angst die je van deze ervaart. Waardoor je bijvoorbeeld door deze angst steeds weer opnieuw voor de korte termijn oplossing kiest.

Dat dit je raakt is niet erg, maar we gaan snel deze gedachte waarnemen als onze identiteit. Door te zeggen dat we dus ook echt dit persoon zijn. Terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Maar we maken onbewust de keuze dit wel zo te willen zien. Terwijl we altijd openstaan om een andere keuze te maken. Door ervoor te kiezen om anders naar onszelf​ te kijken. Waardoor we onszelf in staat stellen om andere keuze te maken in de toekomst die werken op het langere termijn.

Op het moment dat je eigen gevoel gaat onderdrukken blijft dit juist als negatieve spanning in je lichaam. Waardoor je door deze spanning last krijgt van vermoeidheid en andere stressklachten. Wat leidt tot de vraag: Waarom mag dit gevoel ervan jou niet zijn?

Terwijl als je vanuit je gevoel reageert ben je vaak veel oprechter. Als je boos bent schreeuw je dat uit of als je verdriet hebt ga je huilen. Als je bang bent vlucht je weg en als je blij bent wil je dat graag met andere mensen delen. Dit is heel gezond, het wordt pas ongezond als je gedachtes gaan bepalen dat deze emoties er niet mogen zijn.

Dit zou bijvoorbeeld net zo zijn dat je gevoelens van vermoeidheid of honger zou gaan onderdrukken. Waardoor je uiteindelijk alleen maar meer moe wordt of honger krijgt. Met dodelijke afloop tot gevolg als je deze zou blijven onderdrukken. Het meest fijnste zou dus zijn om heel spontaan met je emoties te leven. Waarbij je vrij bent om te ervaren wat je op dat moment voelt.

Wat betekend niet dat je dus altijd maar je gevoel op iedereen af moet reageren. Want vaak als je boos bent op een ander, versterkt dit alleen maar het conflict. Het is vooral belangrijk dat dit gevoel ervan jou mag zijn. Zonder dat je hier een oordeel over hebt of het goed of fout is. En dus ook de beoordeling naar jezelf toe of  je dit wel of niet mag voelen.

Hoe het komt dat twee mensen een situatie bewust anders hebben meegemaakt

Twee personen kunnen op precies dezelfde manier een gebeurtenis meemaken en er toch totaal andere gedachtes of gevoelens over hebben. Doordat de waarneming over de situatie voor hun allebei anders was. Wat vervolgens wel een grote rol kan spelen over hun mening over wie ze echt zijn. En hoe ze dus naar de wereld kijken en alles interpreteren over wat ze zien.

Je kan bijvoorbeeld heel erg gepest zijn op school door een persoon met een bepaald soort uiterlijk en lichaamstaal. En vervolgens elke keer dat je op straat loopt en je ziet een persoon die daar heel erg op lijkt. Bij dit persoon meteen een heel vervelend gevoel ontwikkelen. Terwijl je dit persoon nog nooit eerder hebt ontmoet. En waarschijnlijk als je hem leert kennen, dit een hele aardige man zou kunnen zijn. Wat betekent dus dat je naar de wereld kijkt vanuit je eigen herinnering en het gevoel die deze je gaven van toen je dit hebt meegemaakt.

Alles wat we waarnemen in deze wereld word altijd erg beïnvloed door onze mening. Met als gevolg dat iedereen die we dagelijks tegenkomen in ons leven. We daar al meteen een mening over hebben gevormd voordat we dat persoon echt hebben leren kennen.

Wat betekent dus dat deze niet van jezelf zijn, doordat deze niet zijn ontstaan vanuit je eigen karakter van wie jij echt bent als persoon. Maar dat deze juist zijn ontstaan in het verleden van wat jij heb meegemaakt. Omdat elke gedachte en gevoel komt vanuit een herinnering die voortkwam vanuit een eerdere ervaring. Wat je vervolgens hebt opgenomen en je eigen hebt gemaakt.

Hoe beter afstand te nemen van je gedachtes die jou tegen houden

Het grote gevaar van herinneringen is dat je het dan ook meteen deze pijn gaat waarnemen als de waarheid. Terwijl het niet is wie je echt bent maar wat jij heb meegemaakt in het verleden. Omdat dit jou ooit is aangeleerd kan je het ook weer afleren. Dit is een belangrijk feit, omdat het betekent dat het dus ook nooit echt van jou was geweest. En je het dus ook weer bewust kan loslaten.

Alleen houden we onszelf vaak tegen in onze eigen ontwikkeling van bewust met onze pijn om te gaan. Wat hierdoor veel stress geeft omdat we op deze manier ook onze eigen problemen in stand blijven houden. Doordat we altijd op een negatieve manier naar onszelf blijven kijken. Het is dus de eerste stap om bewust naar jezelf te leren kijken naar wie je echt bent. Waarbij je een toeschouwer van jezelf wordt. Die alleen waarneemt wat er van binnen gebeurt. In plaats van dat je steeds laat meesleuren door je eigen emoties en gedachtes.

Door juist vanaf een afstand alles te ervaren van wat er bij jou van binnen gebeurt qua gedachtes en gevoel. Stel jezelf veel meer in staat om deze minder persoonlijk te nemen. En ervaar je dit meer als iets wat er tijdelijk bij jou plaatst vind wat ook weer weggaat. Zoals bijvoorbeeld bij een verkoudheid, maar dan met negatieve gedachtes en gevoel.

In de eerste stap is het dus belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt dat je niet je eigen gedachtes of emoties bent. Maar dat dit tijdelijke momenten zijn die even bij jou van binnen zijn waar te nemen en daarna weer weg kunnen zijn. Dit gebeurt met name als je niet aan deze vasthoudt. Waardoor je zal merken dat vooral bij negatieve gedachtes deze zo weer weg kunnen zijn omdat je er niets mee doet.

Hoe word je beter in bewust met je eigen pijn om te gaan

Een mooie manier van omgaan met bewustzijn is te bedenken dat je lichaam net een instrument is en je bewustzijn is de bestuurder. Je lichaam kan van alles mee maken in de materiële wereld. Het neemt continu informatie op met de zintuigen en geeft daarbij een gedachte of een gevoel bij af.

Je kan de keuze maken daar totaal niet bewust mee om te gaan. Waardoor het net lijkt of dat het ook allemaal echt zo is. Het glas half-leeg principe. Maar het feit dat jezelf kan leren te kijken naar het glas als half vol. Betekent dus dat als je bewust omgaat met je gedachten en gevoel je deze kan veranderen.

De vraag is dus, elke keer als zoiets gebeurd hoe kan je daar dan het beste mee omgaan. De truc zit hem vooral in geen conflict te willen hebben met jezelf. Het is goed om voor jezelf op te komen tegenover andere mensen. Maar het slaat nergens op om dit gevecht met jezelf aan te gaan.

Als je bijvoorbeeld heel erg van mening bent dat je iets niet meer mag denken. Zoals ik heb honger omdat je geen tijd hebt om te eten. Of ik ben moe en ik wil naar bed, maar er moet eerst nog zoveel werk worden gedaan. Dan wordt dit vaak alleen maar erger doordat we deze gevoelens gaat onderdrukken. Waardoor deze alleen maar meer worden versterkt. Met als gevolg dat je daar in de toekomst alleen maar meer last van ervaart.

Waarom als je gevoel onderdrukt alles alleen maar erger wordt

Je lichaam geeft deze signalen van gevoel af om een goede reden. En zou je geen gevoel geven van honger of slaap ervaren als je deze niet echt nodig had. Het is juist door deze te onderdrukken dat de klachten steeds erger worden. Omdat je alleen maar meer gefrustreerd raakt over jezelf dat je het niet volhoudt. Doordat deze gevoelens op dit moment niet uitkomen. En je dus liever niet op dit moment deze wilt ervaren. Wat is nu juist waardoor bijvoorbeeld deze vermoeidheid was ontstaan. Waardoor dit uiteindelijk alleen maar leidt tot meer pijn en stress.

Wat dus niet betekent dat je wilt stopen met bewust initiatief te nemen tegen gevoelens in te gaan van bijvoorbeeld verslaving die jouw leven moeilijker maken. Door met deze gevoelens mee te gaan wordt je leven niet beter. Het tegenovergestelde waarbij daardoor in conflict komt met jezelf is ook niet de bedoeling. Doordat alles daardoor meer als een straf begint te voelen. Probeer dus op een compassie volle manier vanuit je bewustzijn naar deze gevoelen en gedachtes te kijken. En ze er gewoon te laten zijn zonder dat je iets mee doet. En je zal merken dat ze dan langzaam verdwijnen.

Je gevoel, en dan met name je intuïtie zal altijd proberen jou aan te geven wat je het hardst nodig hebt om je weer goed te voelen. De reden dat we deze voor een lange tijd zijn gaan negeren. Komt doordat we steeds van overtuigd zijn geweest dat deze gevoelens ons nu niet uitkomen.

Je geest te sturen vanuit je bewustzijn en dan met name je gevoel en gedachtes is zeer moeilijk, maar wel mogelijk. Door steeds weer de keuze te maken door ervan een afstand naar te kijken wat er in jou omgaat. En ervoor te kiezen hoe je hiermee om wilt gaan. In plaats van een slachtoffer te zijn van je eigen gedachten en gevoelens.

Hoe meditatie je helpt bewuster met je gevoel en gedachtes om te gaan

Door bewust van te zijn dat je eigen gedachtes en gevoelens waarnemingen zijn van wat jij op dat moment beleeft. Geeft dit dus ook aan dat je niet je gedachten of gevoelens bent. Omdat dit vaak meer signalen zijn vanuit jezelf zijn die iets aangeven. Of juist van buitenaf komen van andere mensen. Doordat deze jou een bepaald gevoel geven.

Wat je de keuze geeft om hier anders mee om te gaan dan je normaal zou doen. Het bijzondere is door te mediteren dat je vervelende gevoelens juist hierbij kan verwerken. Waardoor deze niet meer zo aanwezig voelen. Met daarnaast ook de oefening om je gedachtes veel minder invloed te laten hebben op hoe je voelt.

Wat je dan overhoudt is wie jij echt bent, want dat is dan nog het enige wat nog kan overblijven. In mijn eigen ervaring tijdens meditatie merk ik dat als ik mij gewoon neutraal voel. En mijn gedachtes zijn een stuk minder zwaar geworden. Dan kom ik pas ook echt terecht bij mijn ware zelf.

Wat is een staat van complete kalmte en rust. Waar alles minder zwaar voelt en het er allemaal mag zijn zonder oordeel. Waardoor alles in het leven een stuk minder zwaar word. Met als gevolg dat je meer weerbaarder voelt van alles wat er om je heen gebeurt wat stress kan veroorzaken.

Bewustzijn is dus steeds weer voor jezelf te kiezen hoe je wilt omgaan met jouw negatieve gedachtes en emoties. Om vervolgens de keuze te maken dat je hier niet in laat meetrekken in je eigen negatieve gedachtes en gevoelens. Maar ze er gewoon te laten zijn. Te verwerken, en dan weer los te laten. En je zal verbaasd staan hoeveel sterker je staat in je eigen leven. Omdat je nu meer controle hebt over wat je denkt en voelt. En daardoor ervoor kan kiezen om gelukkig zijn.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Belangrijk is voor jezelf te realiseren dat alles wat je nu op dit moment waarneemt. Dat deze gedachten en gevoelens morgen al weer anders kunnen zijn doordat je tot een nieuw inzicht bent gekomen. Wat betekend dus dat wat jij nu ervaart niet is wat jij echt bent als persoon. Maar wat je nu tijdelijk waarneemt bij jezelf wat je dus ook kan veranderen.
  • Veel van ons gedrag komt vanuit ons eigen karakter van wie we zijn als mens. Maar wat ook een grote rol speelt is wat we hebben meegemaakt in het verleden. Waarbij deze gebeurtenis invloed heeft gekregen over hoe we nu op dit moment ons leven ervaren. Wat betekend dus dat als deze gebeurtenis  negatief is. Dit jou een gedrag heeft aangeleerd waar je nu alleen maar last van ervaart.
  • Het probleem waar we vaak als mens tegen aanlopen is dat we onze pijn van het verleden graag onbewust willen vermijden. Met als gevolg dat we daardoor juist vanuit onze eigen angst de korte termijn oplossing nemen. Die misschien wel voor een korte tijd helpen. Maar er daardoor wel voor zorgen dat het probleem nooit echt weggaat.
  • Belangrijk is dus om bij jezelf bewust waar te nemen welke negatieve gedachtes en gevoelens je ervaart. Met als volgende stap te bepalen waar deze vandaan komen en wat dit over jou zegt. Waarbij je deze meer gaat waarnemen als iets wat er wel is, maar niet wie jij bent. En je dus voor jezelf de mogelijkheid creëert om deze te veranderen.
  • Voordeel van meditatie is dat je juist veel bewuster wordt van jezelf en wat het is wat jij nodig hebt om verder te komen. Doordat je veel meer in staat bent om van een afstand naar je gevoel en gedachtes te kijken. Zonder dat je meteen in actie schiet om met deze wat te doen, wat mogelijk alleen maar tegen je werkt. Waardoor je bewust kan kiezen om op een andere manier met je negatieve gedachtes en gevoel om te gaan.

Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter met negatieve gedachtes kan omgaan. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

Negatieve gedachte oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.