Last van hardnekkige negatieve gedachten

19/07/2020

hardnekkige negatieve gedachten

Hardnekkige negatieve gedachten kunnen snel voorkomen op het moment dat we ons voor een lange tijd slecht voelen. Met als gevolg dat we snel dit gevoel gaan verklaren door erg hardnekkige negatieve gedachten over onszelf te hebben over waarom dat komt. Waardoor dit er vaak voor zorgt dat we juist langer overal last van blijven houden. Mag jij dus erg veel last ervaren van hardnekkige negatieve gedachten. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Moeite met hardnekkige negatieve gedachten die ontstaan vanuit stress

Het kan goed voorkomen dat op het moment dat we veel stress ervaren we hierdoor veel hardnekkige negatieve gedachten kunnen krijgen. Wat ontstaat met name doordat we op dat soort momenten veel spanning ervaren. Doordat we vaak in een situatie terecht zijn gekomen waar veel moeite mee hebben. En het steeds maar niet lukt om hieruit te komen. Met als gevolg dat we hierdoor veel hardnekkige negatieve gedachten krijgen. Zoals bijvoorbeeld ik ben nooit goed genoeg of ik ben niet slim genoeg. Waarbij dit soort gedachtes aangeven hoe streng je naar jezelf bent dat je steeds maar niet verder komt.

Alles wat je als negatief ervaart, geeft aan dat je hier een sterk negatief oordeel over hebt. Wat leid snel tot de vraag: Waar komt dit oordeel vandaan?

In de meeste gevallen willen deze hardnekkige negatieve gedachten verdwijnen als het eenmaal is gelukt om uit de stress situatie te komen. Maar wat je dan nog vaak ziet is dat we nog best wel sterk met deze gedachtes kunnen blijven zitten. Met name doordat het goed kan voorkomen dat je in het verleden iets pijnlijks heb meegemaakt. Met als gevolg dat je steeds dezelfde hardnekkige negatieve gedachten ziet terugkomen. Doordat je weer opnieuw een situatie meemaakt die daarop lijkt. Wat zijn met name de stressvolle situatie die je meemaakt waarbij je alles extra zwaar ervaart. En dus ook eerder de negatieve kant van jezelf weer naar boven haalt.

Want mag je bijvoorbeeld met de hardnekkige negatieve gedachten zitten dat je niet slim genoeg bent. Doordat je in het verleden een pijnlijk moment hebt ervaren waardoor je erg dom voelde. Dan is goed mogelijk dat je steeds opnieuw als je een situatie ervaart waarbij jouw intelligentie getest wordt. Je meteen weer opnieuw de stress voelt dat je hierin gaat falen. Met als gevolg dat je door dit gevoel veel hardnekkige negatieve gedachten krijgt over waarom je nooit slim genoeg voelt. En wat er dus allemaal mis met je is waarom het niet lukt.

Waarom hardnekkige negatieve gedachten maar niet weg lijken te gaan

Op moment dat we ons goed voelen, ervaren we over het algemeen weinig hardnekkige negatieve gedachten. En zelfs als je dan toch probeert om negatief te denken. Zal je hierbij merken dat het moeilijk wordt om deze serieus te nemen doordat je op dat moment zo goed voelt. En je bij jezelf realiseert dat het allemaal wel meevalt. Het is juist op het moment dat je het zwaar hebt dat we hierdoor de hardnekkige negatieve gedachten serieus beginnen te nemen. Doordat op zulke momenten deze veel meer overeenkomen met wat we voelen. Met als gevolg dat we hierdoor de hardnekkige negatieve gedachten ook veel serieuzer beginnen te nemen.

Vaak hebben we niet last van een negatieve gedachte, maar van het negatieve gevoel die is gekoppeld aan deze gedachte.

Het wordt al helemaal een probleem als je elke dag slecht voelt. Met als gevolg dat je waarschijnlijk ook elke dag hardnekkige negatieve gedachten ervaart. Waarbij het vooral dit soort gedachtes zijn die dit negatieve gevoel in standhouden. Door bijvoorbeeld te denken: Alles aan mijn leven is toch al verschrikkelijk, dus wat heeft het nog voor zin om dit te verbeteren. Met als gevolg dat je hardnekkige negatieve gedachten er juist voor zorgen dat je slecht blijft voelen. Waarbij dit gevoel niet meer weggaat en hierdoor juist weer de hardnekkige negatieve gedachten in stand blijft houden.

Want wat je namelijk ziet is dat gedachtes en gevoelens een sterke verbinding met elkaar hebben. Zo kan je bijvoorbeeld erg boos worden op iemand als je een sterke gedachte ervaart dat iemand expres jou pijn probeerde te doen, terwijl het helemaal niet zo was bedoeld. Of kan je juist sterke gedachtes krijgen over wat iemand anders fout heeft gedaan doordat je zo ontzettend boos op dit persoon voelt. Waarbij je dus ziet dat je steeds heen en weer gaat tussen je gedachtes en gevoel. Met als gevolg dat je hierdoor op een erg hardnekkige manier dit met je mee blijft dragen.

Wat je het beste kan doen om van je hardnekkige negatieve gedachten af te komen

In de meeste gevallen wilt een hardnekkige negatieve gedachten aangeven dat we dus met een sterk negatief gevoel zitten. Waarbij we dus steeds heen en weer gaan tussen gedachten en gevoel. Alleen kan het goed voorkomen dat we dit niet van onszelf doorhebben doordat we zo sterk met onze aandacht bij onze gedachtes zitten. Dat we hierdoor niet meer door hebben wat we nu eigenlijk in ons lichaam voelen. Met als gevolg dat het hierdoor dus ook erg lastig wordt om aan dit gevoel te werken.

Gedachtes zijn informatie, gevoel is wat je als echt pijnlijk ervaart. Waarbij het dus eigenlijk nooit de gedachtes zijn waar je echt last van ervaart.

Want zou je echt van hardnekkige negatieve gedachten af willen komen. Dan kan je dit op twee manieren bereiken. Waarbij de eerste manier is om te oefenen meer afstand van deze gedachtes te nemen. Door het niet meer te zien als wie jij bent, maar meer als een gedachte die je bij jezelf waarneemt die je niet meer serieus neemt. En vooral op het begin is dit zeker de stap die je wilt ondernemen om het voor jezelf makkelijker te maken. Doordat je op deze manier er tenminste voor zorgt dat je niet meer de negativiteit bij jezelf versterkt. Helaas zal je dan toch merken dat dit vaak niet voldoende is. Doordat je toch nog steeds met een sterk negatief gevoel zit.

Wat maakt het dus ook belangrijk om vooral aan het negatieve gevoel te werken. Want mag jij bijvoorbeeld een sterk gevoel honger ervaren. Waarbij je dus ook veel gedachtes krijgt over lekker eten. Dan verdwijnen deze gedachtes vaak doordat je gaat eten. Tot op het punt dat je zoveel heb gegeten dat je er niet meer aan moet denken om nog meer te eten. Waarbij je dus ziet dat je tegenovergestelde gedachtes heb gekregen doordat je bent in gegaan op de behoeftes die dit gevoel aangaf. Wat wilt dus aangeven dat de tweede stap die je wilt maken om van je hardnekkige negatieve gedachten af te komen. Is dat je waarneemt welk negatief gevoel je ervaart. Om vervolgens te bepalen welke behoefte hierachter zit. Waarbij op het moment je hier uiting aangeeft, je zal merken dat je hardnekkige negatieve gedachten hierdoor verdwijnen.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Hardnekkige negatieve gedachten komen nog het meest voor op het moment dat we steeds weer opnieuw een situatie meemaken waar we veel moeite mee hebben. Doordat we iets hebben meegemaakt wat we niet leuk aan onszelf vinden. Met als gevolg dat we steeds weer in dezelfde situaties hieraan worden herinnert.
  • Wat wordt nog lastiger als we een continue slecht gevoel ervaren. Doordat er een sterke verbinding is tussen gedachtes en gevoel. Waardoor het goed mogelijk is dat vooral ons negatieve gevoel deze hardnekkige negatieve gedachten hierdoor in stand blijven houden.
  • Wat maakt het belangrijk om vooral voor jezelf door te hebben wat er nu precies bij jezelf plaatsvindt. Want iets kan alleen hardnekkige blijven plaatsvinden als je steeds weer opnieuw hetzelfde blijft herhalen. Wat leidt uiteindelijk tot de vraag wat je nodig hebt om tot een verandering te komen.

Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.