Wanneer weet je wie je bent

09/04/2020

wanneer weet je wie je bent

Wanneer weet je wie je bent is een vraag die we snel krijgen op het moment dat onze manier van leven voor ons niet klopt. Met als gevolg dat we hierdoor opzoek gaan naar wie we nu eigenlijk wel zijn. Mag jij dus afvragen, wanneer weet je wie je bent. Dan kan het volgende hier zeker goed bij helpen…

Inhoudsopgave

Wanneer weet je wie je bent en hoe kom je daar achter

Als mens zullen we altijd de grote vraag blijven hebben wie we zijn en wat de bedoeling is van ons leven. Wat komt vaak vooral vanuit onze eigen twijfel over wie we zijn. Doordat we zo vaak andere mensen volgen in wat we denken dat de bedoeling is. Zoals bijvoorbeeld in onze eigen maatschappij, waarbij we zien hoe ander mensen hun leven leiden. En we hierdoor beïnvloeden worden over wat wel of niet goed is.

Wat kan al met zoiets simpels zijn als bijvoorbeeld dat we het normaal vinden om 8 uur per dag te werken. Terwijl het goed mogelijk zou kunnen zijn dat dit niet bij jouw past. Alleen zijn we het zo normaal gaan vinden, doordat we in een maatschappij leven waar dit de als de algemene regel wordt gezien. Terwijl het goed mogelijk is dat deze regels voor jou niet werkt. En we ons dus gaan afvragen, wanneer weet je wie je bent want dit klopt voor mij niet.

Doe jij vooral wat voor jouw klopt. Of ben je meer bezig met wat de wereld van jouw verwacht?

Het probleem wat je namelijk naar voren ziet komen is dat wij als mens als enige levende wezen op deze aarde sterk de neiging hebben om alles vast te leggen. Alle andere dieren die op deze planeet leven zijn totaal niet bezig met wat ervan hun wordt verwacht. Als ze honger hebben gaan ze daar naar opzoek. En als ze moe zijn gaan ze slapen op het moment dat het hun uitkomt. Terwijl gek genoeg wij als mens dan opeens hebben bedacht dat het om 18:00 etenstijd is. Dat je dus pas op dat tijdstip mag gaan eten. Natuurlijk als je eerder honger hebt kan al eerder iets kleins gaan eten. Maar het maakt het wel bijzonder dat in plaats van dat we voelen wanneer we honger hebben. We eerder in ons hoofd een plan maken wanneer we zouden moeten gaan eten.

Hoe normaal is ons leven nu eigenlijk?

Want wat je dus steeds ziet terug komen is dat we dus eerder vanuit ons hoofd leven dan vanuit ons gevoel. Waarbij we steeds van tevoren hebben bedacht hoe het zou moeten zijn. Terwijl we er totaal geen rekening mee houden of dit ook echt voor ons gevoel klopt. Wat zie bijvoorbeeld ook met de regel dat je 8 uur per dag zou moeten werken. Doordat dit als de standaard wordt gezien over hoeveel een mens per dag aan zou moeten kunnen. Terwijl goed de kans bestaat dat je de ene dag gerust 10 uur zou kunnen werken, maar je op een andere dag misschien net 6 uur aan kan. Waarbij je dus ziet dat in plaats van dat we werken vanuit wat we per dag op dat moment aan kunnen. We eerder de uren werken die in ons contract staat. Omdat we nu eenmaal de afspraak hebben gemaakt dit te doen.

Alle zelfbedachte planningen die je heb gemaakt. In hoeverre kloppen deze met wie jij echt bent?

Het nadeel van steeds het naleven van alle afspraken die we hebben gemaakt. Is dat we hierdoor eerder gaan doen wat volgens onze gedachtes al vaststaat. Dan dat we juist leven vanuit wat we op dat moment volgens ons gevoel goed voelt. Met als gevolg dat we door deze gedachtes steeds meer onszelf helemaal kunnen kwijtraken. Doordat we eerder gaan doen wat we bedacht hebben waar we aan moeten voldoen. Dan dat we echt vanuit ons gevoel volgen wat nu echt het beste bij ons past op dit moment.

Hoe ons lichaam en hersenen werken

Want wat je namelijk ziet in de evolutie van de mens is dat we drie verschillende type hersenen hebben. Namelijk het reptielen brein(overleven), zoogdieren brein(gevoel) en het cognitieve brein(denken). Waarbij je ziet in de ontwikkeling van de mens dat het cognitieve brein pas kort geleden ontwikkeld is. Waarbij je dus ziet dat we als mens nog best wel sterke verbinding hebben met onze andere twee delen van onze hersenen. Die ook zeker veel invloed heeft op wie wij zijn. Alleen zijn we nu gek genoeg in periode terecht gekomen. Waar we de neiging krijgen om deze twee compleet te willen onderdrukken. Door volledig vanuit ons hoofd te willen leven. Waarbij elke keer dat we met een negatief gevoel zitten. Deze met onze gedachtes te willen wegdrukken.

De reden dat we veel stress kunnen ervaren komt vaak doordat we te weinig contact hebben met onze gevoel. Waarbij onze gevoelens een signaal zijn van ons lichaam dat er iets mis is. Want als je bijvoorbeeld met griep in bed ligt. Is niet de ziekte de reden dat je slecht voelt. Maar laat je lichaam jou heel slecht voelen zodat je geforceerd wordt om in bed te gaan liggen zodat je beter kan herstellen. Waarbij je dus ziet dat jouw lichaam je probeert jouw in actie te brengen om te doen wat je op dat moment het hardst nodig hebt.

Alles wat jij voelt is een signaal. We vinden het misschien niet altijd leuk om pijn te voelen. Maar dit is geen reden om het als de grote vijand te zien. Doordat het juist bedoelt is om je te helpen.

Het probleem is alleen dat we steeds sterker worden om deze signalen te gaan onderdrukken. Want mag jij bijvoorbeeld van je werk een deadline hebben, maar je voelt je ontzettend moe. Dat is de vermoeidheid een signaal van jouw lichaam dat het echt tijd wordt om rust te gaan nemen. Alleen doen we dat dan niet omdat we in ons hoofd hebben bedacht dat het behalen van de deadline veel belangrijker is. Met als gevolg dat we onszelf steeds meer kapot gaan maken om het resultaat te behalen die we voor onszelf de op dat moment als de hoogste prioriteit hebben gemaakt. Waardoor we steeds meer vermoeid raken, tot op het punt dat we in een burn-out terecht komen. En ons lichaam het van ons gaat overnemen door je zo moe te laten voelen. Dat je hierdoor niet meer je bed uit kan komen.

Wanneer heb je dus echt jezelf gevonden

Het moment dat je dus echt je volledig zelf bent. Is op het moment dat je de verbinding weet te vinden tussen je gedachtes en gevoel. Waarbij je niet meer je jezelf kapot maakt met je gedachtes. Doordat je jezelf op deze manier gaat dwingen te doen wat niet goed voelt. Maar dat je ook niet een slaaf wordt van je eigen gevoelens. Doordat je nog steeds de mentale kracht weet te behouden te doen wat voor jouw klopt. Doordat ons gevoel van passie en plezier zeker sterke gevoelens zijn die ons goed kunnen helpen zo dicht mogelijk te leven op de manier zoals we bedoeld zijn.

Hoe sterker jij voelt wie jij bent en hiernaar leeft, hoe dichter je komt bij wie jij echt bent.

Het is tegelijkertijd weer niet de bedoeling om toe te geven aan negatieve gevoelens zoals haat, wraak en jaloezie. Door sterk steeds weer vanuit je gedachtes waar te nemen welke gevoelens jouw echt helpen. En welke juist jouw tegenhouden verder te komen. Waarbij je zal zien dat op het moment dat je vooral vanuit het gevoel gaat leven die jouw het meest in je kracht zet. Dit er meteen ook voor zal zorgen dat je ook echt leeft vanuit wie jij bent zoals jij ook echt bedoelt bent.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • We kunnen onszelf snel kwijtraken op het moment dat we eerder gaan leven naar wat voor ons idee de bedoeling is. Dan dat we leven vanuit wat vooral goed voor ons voelt. Een valkuil waardoor dit snel kan gebeuren is dat we teveel vasthouden aan onze zelfbedachte afspraken. Dan dat we waarnemen wat we nu echt nodig hebben.
  • Ons lichaam geeft continue signalen af of we wel of niet leven op de manier zoals we bedoeld zijn. Waarbij op het moment dat we gaan leven op een manier die niet bij ons past. We hierdoor steeds meer pijn gaan ervaren. Wat is de methode van ons lichaam ons proberen te dwingen te stoppen met deze slechte gewoontes.
  • Het moment dat je dus echt volledig jezelf bent. Is op het moment dat alles in het leven volgens jouw gevoel klopt. Door vooral je eigen gevoel van passie en plezier te volgen. Waarbij dus wilt oppassen dat je niet jezelf hierin tegenhoud door de negatieve gevoelens te volgen zoals haat en jaloezie.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter met negatieve gedachtes kan omgaan. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Negatieve gedachte oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.