Waarom we veel piekeren en zorgen maken

19/12/2019

veel piekeren en zorgen maken

Veel piekeren en zorgen maken ontstaat snel op het moment dat we een probleem hebben waar we steeds maar niet uitkomen. Met als gevolg dat we onszelf helemaal gek gaan denken. Om op deze manier hopelijk toch de oplossing te vinden. Terwijl piekeren er juist vaak voor zorgt dat het hierdoor alleen maar lastiger wordt. Ervaar jij last van veel piekeren en zorgen maken, dan kan het volgende jou zeker helpen…

Inhoudsopgave

De reden dat we veel piekeren en zorgen maken

In dit leven kunnen we snel zorgen krijgen over alles waar we last van ervaren. En op zich is dit niet erg zolang het ook maar weer snel voorbij is. Het wordt pas echt een probleem op het op het moment dat de situatie maar niet lijkt te verdwijnen. Met als gevolg dat we steeds meer gaan nadenken over welke oplossingen we kunnen bedenken die mogelijk helpen. Met als gevolg dat we steeds meer gaan piekeren. Doordat we onszelf helemaal kwijtraken in het bedenken van een oplossing die maar niet wil komen. Met als gevolg dat we veel piekeren en zorgen maken, op een manier waarmee we steeds niet verder komen.

De reden dat we vaak zorgen maken komt vaak vanuit een gevoel van angst. Waarbij we onszelf gek kunnen maken met de gevolgen van wat er zou kunnen gebeuren als alles verkeerd gaat. Waarbij we steeds opnieuw de spanning voelen die is ontstaan vanuit onze angst. Want wat je namelijk ziet is dat we als mens het erg moeilijk vinden om iets in de toekomst los te laten. Want vaak is er op dit moment nog helemaal niets aan de hand. Doordat we bijvoorbeeld in de toekomst een groot bedrag moeten betalen, waarvan we nu niet het geld hebben. Met als gevolg dat we dus continue zorgen maken over hoe we dit gaan oplossen.

Zorgen maken komt bijna altijd vanuit een gevoel van onmacht. Waarbij we proberen met alle macht weer ons leven op orde te krijgen.

Wat je dus ziet is dat we continue de spanning voelen voor de problemen in de toekomst, die mogelijk pijn gaan doen. Doordat je bijvoorbeeld je huis moet verkopen om de rekening te kunnen betalen. Waarbij je nu nog geniet van het feit dat je een huis hebt. En dat er dus op dit moment ook nog niets aan de hand is. Maar dat er in de toekomst wel grote veranderingen gaan plaats vinden die mogelijk pijn gaan doen. Met als gevolg dat we niet kunnen genieten van de rust die we nu hebben. Doordat we met onze gedachte alleen nog maar in toekomst blijven zitten.

Hoe het komt dat we zoveel piekeren

De reden dat we nooit tot rust kunnen komen. Komt doordat we met ons gedachtes teveel in de toekomst zitten en we hierdoor steeds opnieuw de fantasie beleven van wat we nu juist zo pijnlijk vinden. Waardoor het net lijkt alsof we al bij dat moment zijn dat het verkeerd gaat in de toekomst. Met als gevolg dat rust nemen op zulke moment niet zoveel helpt. Doordat je steeds opnieuw met deze gedachtes bezig bent op het moment van rust. Waardoor jezelf alsnog aan het gek maken bent.

We zijn gewend als mens dat we pas stoppen met negatieve gedachtes als het probleem voorbij is. Waarbij we dan hopen door te piekeren dat we de oplossing vinden. Terwijl dit vaak juist onze negativiteit versterkt.

Wat er dan gebeurd is dat we de keuze maken om zoveel mogelijk na te denken. Doordat we gewend zijn geraakt dat we pas kunnen stoppen met piekeren en zorgen maken op het moment dat het probleem is opgelost. Met als gevolg dat we juist het piekeren gaan versterken. Met in de hoop dat we op deze manier uiteindelijk een moment komt van helderheid. Die ervoor zorgt dat we eindelijk achter de oplossing komen die we zochten. Zodat we deze kunnen toepassen en de dus geen zorgen meer hoeven te maken.

Het nadeel van juist teveel piekeren om op deze manier de oplossing te vinden.  Is dat we het hierdoor vaak alleen maar moeilijker maken voor onszelf. Doordat we zoveel gedachtes erbij gaan halen. Dat we hierdoor alleen maar meer in de war raken. Met als gevolg dat het alleen maar moeilijker wordt om juist tot een goede oplossing te komen. Doordat het hierdoor een grote chaos wordt in ons hoofd. Met ook als nadeel dat teveel nadenken ontzettend veel energie kost. Waardoor je juist jezelf alleen maar meer uitput. Wat ervoor zorgt dat je hierdoor minder energie hebt om aan je problemen te werken waar je zoveel zorgen over ervaart.

Hoe kan je het best omgaan met piekeren en zorgen maken

Wat maakt het dus belangrijk dat op het moment dat veel piekert en zorgen maakt. Dat je weer de helderheid in je hoofd weet te vinden. Zodat jezelf ook de ruimte geeft om tot inzichten te komen die mogelijk kunnen helpen. En wat dan vaak onvoldoende helpt is meer tijd voor jezelf te nemen. Doordat je hierdoor alleen maar meer tijd gaat besteden aan piekeren. Waardoor je dit alleen maar versterkt.

Wat maakt het belangrijk dat je eerst voor jezelf ook echt oefent het mentaal los te laten waar je zoveel zorgen over maakt. Door iets gaan doen wat je juist heel erg leuk vind, zoals je favoriete hobby. Waarbij als het goed is je hier al je aandacht op heb gevestigd. En dus ook zowel je gedachtes en je gevoel. Dat jezelf op deze manier dus ook een pauze geeft van alles waar je zorgen over maakt en over piekert.

Alles in het leven is in balans. Waarbij we dus het meeste geluk ervaren als we een goed balans hebben tussen plezier en verplichtingen. Helaas zorgt piekeren ervoor dat we juist alleen nog maar bezig zijn met verplichtingen.

Waarbij je zal merken door juist even niet bezig te zijn met waar je nu zoveel over piekert. Dat dit juist ervoor zorgt dat je hierdoor veel meer rust in je hoofd ervaart. En dat dit de spanning die is ontstaan door de zorgen vermindert. Waardoor jezelf ook echt de kans geeft om weer tot rust te komen. En je hierdoor daarna makkelijker het probleem van een afstand kan bekijken. Want wat er namelijk snel gebeurd tijdens piekeren. Is dat we hier zo vast ik kunnen komen te zitten. Dat we niet meer op een andere manier hiernaar kunnen kijken. Waardoor we vast komen te zitten in het steeds herhalen van dezelfde gedachtes.

Waarom van een afstand naar je gedachtes te kijken zo goed helpt

Het mooie van juist van een afstand naar je gedachtes kijken. Is dat dit ervoor zorgt dat we hierdoor ook andere mogelijkheden gaan zien. Met als gevolg dat het veel makkelijker wordt om tot een oplossing te komen. Wat maakt het dus belangrijk dat op het moment dat je veel last ervaart van piekeren en zorgen maken. Dat je jezelf hier even eruit trekt door iets anders te gaan doen wat je leuk vindt. Wat ervoor zorgt dat jezelf uit de negatieve spiraal trekt. Want het is juist als je steeds meer energie en tijd hieraan gaat besteden. Dat je het alleen maar zwaarder maakt voor jezelf.

Mag je veel last ervaren van piekeren en zorgen maken. Probeer dan voor jezelf te bedenken wat je juist leuk vind om te doen. Wat jou op dit moment van piekeren en zorgen kan afleiden. Waarbij dit waarschijnlijk op het begin heel lastig voelt. Doordat je het gevoel hebt dat je toch echt eerst een oplossing wilt vinden. Waardoor iets leuks doen juist heel tegennatuurlijk voelt. En toch is het juist door dit te doen wat zo ontzettend goed helpt om van piekeren en zorgen af te komen. Doordat als je iets leuks doet, je hierdoor andere gevoelens en gedachtes gaat ervaren. Die ervoor zorgen dat je ook op een andere manier gaat nadenken. Zodat jezelf daarna ook de kans geeft om met andere gedachtes te komen die mogelijk een oplossing geven aan het probleem die je nu ervaart die zoveel zorgen geeft.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Op het moment dat je veel zorgen ervaart. Maakt dit het vooral erg zwaar door het gevoel van angst die niet meer weggaat. Doordat je continue bezig bent met wat er mogelijk in de toekomst kan gebeuren wat pijn kan gaan doen. Waardoor je hier steeds zorgen over maakt. Terwijl het goed mogelijk is dat je daar nu in het heden geen last van hebt. Maar jezelf het niet gunt om deze rust te pakken.
  • Wat er snel gebeurd op het moment dat veel zorgen maken. Is dat we als een gek de oplossing proberen te bedenken. Waarbij als deze niet wil komen, we ons steeds meer kwijtraken in piekeren. Waarbij we steeds meer de negatieve gedachtes gaan herhalen die juist niet helpen.
  • Wat maakt het dus ook zo belangrijk om juist jezelf eerst uit de routine van piekeren te halen. Door juist iets leuks te gaan doen, waarbij je al je aandacht hierop vestigt. En je hierdoor voor zorgt dat je andere gevoelens en gedachtes gaat krijgen. Zodat jezelf de kans geeft om op een andere manier daarna naar het probleem te kijken. Zodat je mogelijk op deze manier tot nieuwe inzichten komt die de oplossing bieden.


Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder, waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.