Wat te doen bij emotionele stress

03/12/2020

Wat te doen bij emotionele stress

Wat te doen bij emotionele stress? Dit is een vraag die in je opkomt, wanneer je je aan alles irriteert, waardoor het juist niet lukt. Hierbij krijg je al snel de neiging om je slecht over jezelf te voelen. Je hebt het gevoel vast te zitten en hier niet meer uit te komen. Het is dan belangrijk om eerst aan je gevoel te werken en daarna aan de situatie die jou stress gaf. Vraag jij je af: Wat moet ik doen bij emotionele stress? Dan kom je er op deze manier het beste vanaf…

Inhoud

Wat te doen bij emotionele stress bij onrustige gevoelens

Een grote reden dat we stress ervaren, is dat we continu bezig zijn om achter elkaar taken te vervullen van onze agenda. Op het moment dat we met een van deze taken iets uitlopen qua tijd, kunnen we volledig in de stress schieten, omdat we te weinig tijd hebben voor wat daarna komt. We rennen dan overal achterna om alles nog op tijd af te krijgen. Het wordt dan emotioneel steeds zwaarder om de taken te volbrengen. Hierdoor kunnen we ons afvragen: wat te doen bij emotionele stress?

Dit probleem ontstaat vaak doordat we onszelf de keuze hebben ontnomen om iets niet te doen. We hebben voor onszelf besloten dat een taak heel belangrijk is en dat we het moeten doen. Het gevolg hiervan is dat we er veel moeite mee hebben om deze keuze weer los te laten. Dit zorgt ervoor dat we ons erg aan onszelf gaan ergeren, omdat we het idee hebben gefaald te zijn in onze eigen doelen.

Heb jij invloed op alles in jouw leven, waarbij je de keuzes maakt die jij wilt? Of heeft alles in het leven invloed op jou, waarbij je geen keuze meer ervaart?

Vaak doen we dit vanuit ons eigen gevoel van onrust. Door die onrust hebben we behoefte aan stabiliteit. Als deze stabiliteit er niet meer is doordat iets fout gaat, raken we erg in de stress doordat we het gevoel van controle over ons leven kwijt zijn.

Het is dus belangrijk om te realiseren dat we eigenlijk niet bezig zijn met de kern van het probleem: onze eigen onrust. We zijn juist bezig met alles daaromheen, wat invloed heeft op dit probleem. We proberen bijvoorbeeld de situatie nog te redden door overal achteraan​ te rennen, wat ons eigenlijk alleen maar meer stress geeft.

Hoe je het beste kan omgaan met het gevoel van emotionele stress

Heb jij het gevoel dat je altijd druk bent en dat je altijd van de ene afspraak naar de ander aan het rennen bent? Probeer dan voor jezelf te realiseren dat je dit doet vanuit je eigen onrust. Hier moet je eerst aan werken, voordat je klaar bent om verder te gaan. Je zal je hierdoor waarschijnlijk erg ongeduldig voelen. Echter, zolang je jezelf niet kalm en rustig krijgt, zal alles wat je doet je alleen maar meer stress geven. Het wordt dan steeds moeilijker om van deze stress af te komen.

Probeer dus, hoe moeilijk dat ook mag zijn, bij jezelf​ de discipline te vinden om eerst tot rust te komen. Door alles met rust en kalmte tegemoet te gaan, zal je je je weer weerbaar voelen. Hierdoor zal alles wat jou normaal stress geeft, veel minder invloed op je hebben.

Waarom we ons zo kunnen irriteren aan alles wat er om ons heen gebeurd

Is het niet bijzonder: wanneer we zelf een gat in de muur boren, zijn we ons wel bewust van het irritante geluid, maar storen we ons hier niet zo aan. Wanneer de buurman de hele dag aan het boren is, vinden we dit super irritant. Wanneer we zelf de keuze hebben om de boor weer uit te zetten als het ons te veel wordt, kunnen we het geluid wel tolereren. Wanneer we niet de keuze ervaren om het geluid te stoppen, dan kan dit ons een groot gevoel van onmacht en stress bezorgen.

Hoe veel grip we hebben op de situatie, is dan ook vaak een belangrijke factor bij het omgaan met stress. Pas wanneer we het gevoel hebben in een situatie te zitten waar we geen invloed op hebben, en dus niet zomaar uit kunnen komen, ervaren we stress. Zolang we nog het idee hebben dat het goed komt en we nog stappen zetten met de hoop op een betere toekomst, kunnen we beter met de situatie omgaan, hoe zwaar deze ook is.

Hoe beter we weten waar we last van hebben, hoe beter we deze last kunnen verdragen

Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je griep hebt. Als je de griep hebt voel je je op dat moment misschien heel slecht. Echter, omdat je weet dat de griep vaak maar een week duurt, kun je dit gevoel beter verdragen. Je bent je er bewust van dat het verschrikkelijke gevoel weer weggaat en dat je daar dus niet in vast blijft zitten. Het begint pas zwaar te worden, als je denkt of weet dat je deze pijn voor de rest van je leven zal meemaken. Het gevoel van moedeloosheid maakt het dan stressvol.

Je ziet dus twee interessante factoren naar voren komen bij stress. De eerste factor is hoe je naar je eigen stressklachten kijkt. Zolang je gelooft dat het ooit beter zal worden, zal je deze klachten als veel minder zwaar ervaren.

Zolang je in een slachtofferrol blijft hangen, zal je nooit de kracht bij jezelf vinden om van jouw problemen af te komen.

De tweede factor is het accepteren van je eigen stressklachten. Het is juist ons gevoel van neerslachtigheid, die een situatie veel zwaarder maakt. Zelfs al zou je voor de rest van je leven een verschrikkelijk ziekte hebben, dan nog heb je de mogelijkheid om hier op een goede manier mee om te gaan. Je kunt voor jezelf de keuze te maken in een slachtofferrol te vallen, of juist proberen om er het beste van te maken met wat je hebt.

Hoe we beter kunnen omgaan met stress door hier op een positieve manier naar te kijken

Door juist op een positieve manier om te gaan met stress, zal het probleem misschien niet weggaan, maar wordt het wel makkelijker om hiermee te leven. Je kunt op een positieve manier omgaan met stressklachten, door steeds de keuze te maken in hoeverre je je hieraan stoort. Je kunt bewust je gedachtes veranderen op het moment dat jij merkt dat deze naar het negatieve dreigen te gaan.

Kijk dus voor jezelf bij elke stressklacht hoe je jouw negatieve gedachtes op een positieve manier kan bekijken. Dit voorkomt dat je in je eigen negatieve spiraal van gedachtes terecht komt. Door tegenovergestelde gedachten te formuleren, die voor jou aan het begin misschien nog niet realistisch aanvoelen, zal je voor jezelf een betere balans in positieve en negatieve gedachten vinden.

Negatieve gedachten zullen er altijd zijn. Je hebt zelf wel de keuze in hoeverre je deze aanneemt, of juist laat gaan.

Door dit te doen, leer je jezelf aan om op een andere manier naar situaties te kijken. Dit is het begin van inzien dat er ook andere mogelijkheden zijn, waardoor je minder vast komt te zitten in je eigen denkpatroon. Geef jezelf dus de ruimte om hieraan te werken. Dit is de eerste stap van jezelf te bevrijden van jouw emotionele stress.

De fout die we snel maken als we van onze spanning af willen

Jezelf tot rust brengen kan een stuk moeilijker zijn dan je in de eerste plaats zou denken. Vaak als we onszelf tot rust willen brengen, zijn we op dat moment in een staat van te veel spanning. De spanning wordt dan zo ondraaglijk, dat we er het liefst meteen vanaf willen. Het maakt ons dan vaak niet uit hoe we hier vanaf komen, zolang het maar gebeurt. Wat we dan vaak doen, is ons eigen gevoel proberen te onderdrukken. Alles is immers beter dan het gevoel dat we nu ervaren door deze hoge spanning.

Het gevaar van het onderdrukken van onze gevoelens, is dat de spanning eigenlijk niet weggaat. Wij zijn ons er alleen minder bewust van. We blijven dan onbewust de dingen doen die ons spanning geven, omdat we er niet bewust van zijn dat de druk eigenlijk al te hoog is.

Hoe minder aandacht je aan emotionele stressklachten geeft, hoe langer deze blijven

Vaak blijven onze stressklachten juist in stand, omdat we hier niet mee bezig willen zijn. We onderdrukken onze gevoelens, waardoor de spanning zich alleen maar meer gaat opbouwen in ons lichaam. Wanneer ons lichaam er niet meer tegen kan, lukt het echter niet meer om deze spanning te onderdrukken. Je zal deze spanning dan veel erger en harder waarnemen.

Met andere woorden: ervaar jij spanning in je lichaam? Probeer dit dan niet te onderdrukken, maar er juist voor open te blijven staan dat deze spanning er is.

Spanning is een vorm van energie in het lichaam, die graag tot uiting wil komen. Op het moment dat je deze energie gaat onderdrukken, blijf je deze spanning in stand houden. Dit zorgt voor veel onrust en stress.

Dit is vaak niet wat we willen bij omgaan met stress. We willen juist graag van de spanning afkomen. Wanneer je de spanning echter toelaat, zal dit even vervelend zijn, maar je zal je wel meer instellen op het feit dat de spanning er is. Je kunt dan aan jezelf werken om weer echt tot rust te komen.

Ook zal je dan eerder bij jezelf herkennen wanneer de spanning weer terugkomt. Dit heeft hopelijk tot gevolg dat je minder snel weer in de spanning schiet, omdat je weet waar dit gevoel vandaan komt en wat je eraan kan doen om het weer te laten verdwijnen. Vaak is alleen een rustmoment voor jezelf al genoeg. Je kunt dit echter alleen nemen, als je er bewust van bent dat je dit nodig hebt. Laat de spanning er dus even zijn, zodat je deze kan verwerken. Dit kost even veel moeite, maar je al je hierna veel beter voelen.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • In dit leven kan je op twee verschillende manieren omgaan met situaties die op jou afkomen. Je kan in de stress schieten doordat je alles zo snel mogelijk wilt oplossen, of je kan ervoor kiezen om met de situaties om te gaan op een manier die voor jou goed voelt.
  • Het gevoel van frustratie, dat ontstaat uit stress, is een gevoel dat we liever niet waarnemen. We onderdrukken dit gevoel onbewust, in de hoop het minder te voelen. Het gevolg hiervan is echter dat we niet werken aan een oplossing voor het probleem dat de stress veroorzaakt.
  • Een van de grote redenen dat we stress ervaren, is niet eens zozeer de stressvolle situatie, maar ons gevoel hier geen controle over te hebben. We krijgen dan een sterk gevoel van onmacht over ons leven, waardoor we in paniek raken.
  • Negatieve gedachten die kunnen ontstaan tijdens stress, zijn vaak een uitkomst van ons onrustige gevoel. Door dit onrustige gevoel bedenken we vaak verkeerde oplossingen om hier zo snel mogelijk vanaf te komen. Wanneer deze oplossingen niet blijken te werken, leggen we de schuld bij onszelf neer. Hierdoor kunnen we heel negatief worden over onszelf.
  • Spanning, stress of een onrustig gevoel: het zijn allemaal verschillende vormen van een energie die tot uiting wil komen. Dat kan alleen door deze energie er ook echt even te laten zijn tijdens een rustmoment. Wanneer we van onszelf geen rust mogen nemen, totdat we keihard gewerkt hebben om een oplossing te vinden voor onze stress, dan zal deze energie juist blijven bestaan. Door eerst rust te nemen, zullen we veel beter in staat zijn om aan een oplossing te werken.


Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder, waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.