Wat te doen bij emotionele stress

24/04/2018

Wat te doen bij emotionele stress

Wat te doen bij emotionele stress is een probleem die we snel krijgen op het moment dat we ons aan alles irriteren waardoor het juist niet lukt. Waarbij we dan ook snel de neiging krijgen om slechter over onszelf te voelen. Doordat we het gevoel krijgen dat we hierin vast zitten en het ons dus ook niet meer lukt om hier uit te komen. Belangrijk is dus ook eerst aan je gevoel te werken dan aan de situatie die stress gaf. Mag jij je dus afvragen, wat te doen bij emotionele stress. Dan kom je er op deze manier het beste vanaf…

Inhoud

Wat te doen bij emotionele stress bij onrustige gevoelens

Een grote redenen dat we stress ervaren is doordat we continu bezig zijn om achter elkaar taken te vervullen van onze agenda. Op het moment dat we met een van deze taken iets uitlopen qua tijd. Kunnen we vervolgens al helemaal in de stress schieten doordat we te weinig tijd hebben voor wat er daarna komt. En we dus steeds overal achteraan rennen om alles nog op tijd af te krijgen. Waardoor het dus voor ons steeds emotioneel zwaarder word. We ons dus steeds vaker afvragen, wat te doen bij emotionele stress.

Het probleem bestaat vaak doordat we de keuze voor onszelf hebben ontnomen over hoe belangrijk iets is. Omdat we hebben vaak van tevoren al besloten dat we het moeten doen. Met als gevolg dat we dus er veel moeite mee hebben om deze keuze weer los te laten. En het probleem is dus juist omdat we het niet kunnen loslaten we daardoor erg aan onszelf kunnen gaan frustreren. Doordat we het idee hebben dat we gefaald hebben in onze eigen doelen.

Heb jij invloed op jouw leven waarbij je alles maakt zoals jij het wilt. Of heeft alles in het leven invloed op jou waarbij je geen keuze meer ervaart.

Wat hierbij belangrijk is dat we dit vaak doen vanuit ons eigen gevoel van onrust. Waardoor we juist behoefte hebben aan stabiliteit. En als deze er niet meer is doordat iets fout gaat, komen we op dat moment juist erg in de stress. Doordat we het gevoel van controle over ons leven kwijt zijn.

Wat belangrijk is hierbij te realiseren dat we dus eigenlijk niet bezig zijn met de kern van het probleem. Wat is onze eigen onrust. Maar juist met alles daar omheen wat invloed heeft. Zoals bijvoorbeeld het alsnog proberen te redden van de situatie door overal achteraan​ te rennen. Wat ons eigenlijk daardoor juist meer stress geeft.

Hoe je het beste kan omgaan met het gevoel van emotionele stress

Mag je dus het gevoel hebben dat je het altijd druk hebt en je altijd van de ene afspraak naar de ander aan het rennen bent. Probeer dan voor jezelf te realiseren dat je dit doet vanuit je eigen onrust vanuit stress. En dat je toch echt eerst hieraan zou moeten werken voordat je er weer klaar voor bent om verder te gaan.

Vaak lukt ons dit niet omdat we dan juist heel ongeduldig gaan voelen. Maar zolang jezelf niet kalm en rustig hebt weten te krijgen. Zal alles wat je doet je dus ook alleen maar meer stress geven. Wat dus steeds moeilijker maakt om van deze stress af te komen.

Probeer dus, hoe moeilijk dat ook mag zijn. Bij jezelf​ de discipline te vinden om toch echt eerst tot rust te komen. Je zal ook merken dat je hierdoor meer weerbaar zal voelen. Doordat je alles met meer rust en kalmte tegemoet zal komen. Waardoor alles wat jou dus ook stress geeft veel minder invloed op je heeft.

Waarom we ons zo kunnen irriteren aan alles wat er om ons heen gebeurd

Het is altijd wel bijzonder dat als we zelf bijvoorbeeld een gat in de muur boren. We wel bewust zijn van het irritante geluid van de boor. Maar dat we ons hier niet zo aan storen omdat we zelf de keuze hebben om de boor weer uit te zetten als het ons te veel wordt. Met als gevolg dat we dit geluid nog best goed kunnen tolereren.

Terwijl als je thuis bent en je hoort de buurman de hele dag door met de boor in het huis bezig. Zal je dit waarschijnlijk veel lastiger ervaren omdat het voor jouw onduidelijk is wanneer deze weer ophoudt. En jij zelf ook niet de keuze kan maken omdat dit geluid weer te stoppen. Waarbij je dus geen keuze ervaart om dit geluid te tolereren op een manier die goed voor jou voelt. Het is juist dit gevoel van geen keuze en onmacht wat ons zoveel stress geeft.

Dit is ook vaak een belangrijke factor bij omgaan met stress. We maken alle problemen in het leven vaak zo zwaar op basis van hoeveel grip we daarop hebben. En als we echt in een situatie zitten waar we niet meer uitkomen. Is dat pas echt het moment dat we stress gaan ervaren. Want zolang we nog steeds het idee hebben dat het nog goed komt. En dat we nog steeds stappen maken met de hoop op een beter toekomst. Kunnen we hoe zwaar het ook is, er toch beter mee omgaan.

Hoe beter we weten waar we last van hebben. Hoe beter we deze last vervolgens kunnen verdragen

Dit zie je bijvoorbeeld wanneer je griep hebt. Vaak als je die ervaart dan voel je op dat moment verschrikkelijk. Maar omdat je weet dat deze maar een week duurt kan je het dus beter verdragen. Omdat je er bewust van bent dat deze ook weer weg gaat en dat je daar dus niet in vast blijven zitten.

Het begint pas zwaar te worden als je weet dat je deze pijn voor de rest van je leven zal meemaken. En het is vaak dit gevoel van moedeloosheid dat het juist zo stressvol maakt. Hierbij zie je dus twee interessante factoren naar voren komen bij stress. Ten eerste dat het dus belangrijk is hoe je naar je eigen stress klachten kijkt. Zolang je hierbij blijf kijken op een manier dat het ooit beter zal worden zal je deze dus ook veel minder zwaar ervaren.

Zolang je in een slachtofferrol blijft hangen. Zal je nooit de kracht bij jezelf vinden om van jou problemen af te komen.

Het tweede punt is dat we dus moeite hebben met accepteren van onze eigen stress klachten. Het is juist ons gevoel van neerslachtigheid die naar boven komt die het nog zoveel zwaarder maakt. Terwijl al zou je voor de rest van je leven een verschrikkelijk ziekte hebben. Dan heb je nog steeds de mogelijkheid om voor jezelf te leren kijken op welke manier je hiermee om wilt gaan. Door voor jezelf de keuze te maken in een slachtofferrol te vallen. Of juist toch proberen het best van te maken met wat je hebt.

Hoe we beter kunnen omgaan met stress door juist op een positieve manier naar te kijken

Het is juist toch door op een positieve manier om te blijven gaan met stress. Waarbij het probleem misschien niet weg gaat maar dat het wel makkelijker wordt om er mee te leven. Door steeds weer de keuze te maken hoe we met onze stressklachten omgaan en in welke mate we ons hieraan aan storen. Door bewust onze gedachtes te veranderen op het moment dat jij merkt dat deze naar het negatieve dreigen te gaan.

Kijk dus voor jezelf bij elke stress klacht hoe je deze negatieve gedachtes ook op een positieve manier zou kunnen bekijken. Waardoor je dus ook niet te veel in je eigen negatieve spiraal van gedachtes terecht komt. Maar het juist ook balans geeft door er tegenovergestelde gedachtes aan te geven. Die misschien op het begin voor jezelf nog niet heel realistisch aanvoelt.

Negatieve gedachten zullen er altijd zijn. Je hebt zelf wel de keuze in hoeverre je deze ook echt aan neemt, of dat je ze juist laat gaan.

Je zal juist merken door dit te doen. Dat je daardoor jezelf aanleert er op een ander manier naar te kijken. Wat is juist het begin van in te zien dat er ook andere mogelijkheden zijn. Waardoor je minder komt vast te zitten in je eigen denkpatroon. En jezelf dus meer de ruimte geeft om eraan te werken. Doordat je niet steeds vast komt te zitten in een overtuiging waar je niet meer uitkomt. Wat is de eerste stap van jezelf te bevrijden van jou stressklachten bij omgaan met stress.

De fout die we snel maken als we van onze spanning af willen

Jezelf tot rust brengen kan nog een stuk moeilijker zijn dan je in de eerste plaats zou denken. Vaak als we onszelf weer tot rust willen brengen. Betekent het dus dat we op dat moment in een staat zijn van te veel spanning. Waarbij vaak de spanning zo ondraaglijk wordt dat je er het liefst meteen vanaf wilt.

Hier ontstaat vaak de grootste fout. Wat is namelijk dat het ons niet uitmaakt hoe we ervan afkomen, zolang het maar gebeurd. Wat we dan vaak gaan doen is ons eigen gevoel heel erg proberen te onderdrukken. Doordat alle gevoelens van spanning op dat moment te veel zijn. En alles is dan beter dan het gevoel die je op dat moment ervaart door deze hoge spanning.

Het gevaar met onderdrukken is dat de spanning eigenlijk niet weg gaat. Wij zijn er alleen minder bewust van. Waardoor we dus ook onbewust door blijven gaan met dingen te doen die ons meer spanning geeft. Omdat we er niet bewust van zijn dat de druk eigenlijk al te hoog ligt.

Hoe minder aandacht je emotionele stressklachten wil geven, hoe langer deze blijven

Het is vaak juist doordat we niet met onze stressklachten bezig willen zijn. Dat deze juist hierdoor in stand word gehouden. Waardoor de kans groot word dat deze zich alleen maar meer gaat opbouwen. Waardoor op het moment dat je lichaam er niet meer tegen kan. Het je ook echt niet meer lukt om deze te onderdrukken. En je dus deze waarschijnlijk nog veel harder en erger deze gaat waarnemen. Mag je dus om wat van reden dan ook spanning in je lichaam voelen. Probeer deze dan niet te onderdrukken. Maar juist open te blijven staan dat deze er juist is.

Spanning is een vorm van energie in het lichaam wat graag tot uiting wil komen. Op het moment dat je deze gaat onderdrukken blijf je dus deze spanning in stand houden. Wat zorgt voor veel onrust en stress.

Dit is vaak juist niet wat we willen bij omgaan met stress. Omdat we juist graag van deze spanning af willen. Maar je zal merken dat als je dit toch doet het misschien even vervellend voelt. Maar je wel meer gaat instellen op het punt dat deze er ook echt is. Zodat je dus ook steeds meer aan jezelf werkt om weer tot rust te komen. En ook eerder bij jezelf herkend wanneer deze weer terug komt.

Met dan hopelijk het gevolg dat je minder snel weer in de spanning schiet. Omdat je weet waar het vandaan komt. En wat je eraan kan doen om deze weer te laten verdwijnen. Vaak is alleen al even rustmoment voor jezelf al genoeg. Maar dit kan je alleen nemen als je er bewust van bent dat je deze nodig hebt. Door deze spanning er even laat zijn zodat je het kan verwerken. Dit kost inderdaad even veel moeite om dit ook echt te nemen. Je zal je daarna zoveel beter voelen.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • In dit leven kan je op twee verschillende manieren omgaan met wat op jou afkomt. Je kan door deze helemaal in de stress schieten doordat je alles zo snel mogelijk wilt hebben opgelost. Of je kan ervoor kiezen dat je er op een manier mee omgaat die goed voor jouw voelt.
  • Het gevoel van frustratie die ontstaat uit stress is nooit een gevoel die mensen graag willen waarnemen. Juist hierdoor gaan we dit gevoel bij onszelf onderdrukken met in de hoop dat we deze minder voelen. Met als gevolg dat we ook niet meer aan deze werken om tot een oplossing te komen.
  • Een van de grote redenen dat we stress ervaren is niet eens zozeer de stressvolle situatie. Maar juist ons gevoel dat we hier geen controle over hebben. Waardoor we sterk gevoel van onmacht krijgen over ons leven. Waardoor we juist meer in paniek raken.
  • Negatieve gedachten die kunnen ontstaan tijdens stress zijn vaak een uitkomst van ons onrustig gevoel. Waarbij we juist hierdoor verkeerde oplossingen gaan bedenken om van deze af te komen. De reden dat we zo negatief worden over onszelf is omdat deze oplossingen dan niet werken. Waarbij we dan vervolgens de schuld bij onszelf neerleggen.
  • Spanning, stress, onrustig gevoel. Is vaak een vorm van energie die tot uiting wil komen door deze er ook echt even te laten zijn tijdens een rust moment. Het is juist dat we deze blijven waarnemen doordat we van onszelf geen rust mogen nemen. Totdat we keihard hebben gewerkt om tot een oplossing te komen wat ons stress gaf in de eerste plaats. Het is juist door eerst rust te nemen dat je vaak veel beter aan deze oplossing kan werken.

Zou je dus graag willen weten hoe je het best kan omgaan met stress. Kijk dan naar de volgende video + ondertiteling.

Stress

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.