Ik kom niet van mijn spanning af

13/06/2019

Ik kom niet van mijn spanning af

Ik kom niet van mijn spanning af is gevoel dat snel ontstaat op het moment dat we een druk leven hebben. En we dus nooit echt de kans krijgen om tot rust te komen. Met als gevolg dat het we het bijna normaal gaan vinden om altijd druk bezig te zijn. Met als gevolg dat het niet meer lijkt te lukken om van de stress af te komen. Vraag jij je dus af, ik kom niet van mijn spanning af en wat kan ik daar aan doen. Dan wilt het erg helpen om bij het volgende stil te staan…

Inhoudsopgave

Ik kom niet van mijn spanning af

Het is wel bijzonder dat als je een week keihard hebt gewerkt. Je dan in het weekend eindelijk op de bank zit om hiervan bij te komen. Dat je dan toch niet tot rust kan komen terwijl daar juist wel heel veel behoefte voor hebt. En niet alleen door alle mogelijke gedachtes over de afgelopen dagen. Maar ook dat je daadwerkelijk bij jezelf merkt dat je nog steeds in dezelfde energie en ritme zit van te blijven presteren.

Alleen is er in dit geval op de bank niets te doen. Waardoor je mogelijk de reactie krijgt om manieren te gaan bedenken die je kunnen helpen om met deze spanning om te gaan. Wat dus betekent dat ondanks dat je een rust moment voor jezelf hebt genomen. Je op dat moment helemaal niet voor openstaat om van deze te genieten. Met als gevolg dat je afvraagt, ik kom niet van mijn spanning af.

Met als gevolg dat als je daarna weer aan het werk gaat. Je hierdoor helemaal niet uitgerust voelt. Met kans dat als dit zo door blijft gaan dat je last krijgen van opbouwende vermoeidheid klachten.

Je neemt als mens alleen zoveel rust. Als in de mate dat je deze rust ook echt bij jezelf durft toe te laten.

Terwijl het goed mogelijk is dat als je juist een hele week vrij had genomen om bij te komen van het werk. Je hierbij mogelijk merkt dat je per dag steeds meer tot rust komt. Waarbij als je dan vervolgens weer aan de slag gaat. Dat bij alles wat je uitvoert op het werk. Dit gebeurd vanuit een rustiger tempo. Doordat je nog in het tempo zat van vorige week. Waarbij je dus ziet dat het ritme vanuit waar je nu leeft erg bepalend is over hoeveel energie je ervaart en hoe streng je naar jezelf bent. En dus ook de mate van hoeveel stress die je ervaart. Doordat alles van jezelf minder snel af hoeft te zijn dan normaal.

Hoe hoog leg je voor jezelf de druk in het leven

Vaak is alles wat we doen in het leven niet eens zo zwaar. Maar het is vooral de druk die we op onszelf leggen. Wat ervoor zorgt dat we alles in een sneller tempo proberen uit te voeren. Met als gevolg dat we dus in een gedragspatroon blijven hangen van sneller te werken dan eigenlijk goed voor ons is.

De reden dat we hier zo aan vasthouden. Is omdat we gewend zijn geraakt aan routines in ons leven die we altijd binnen een bepaalde snelheid uitvoeren. Met als gevolg dat we deze manier van leven heel normaal zijn gaan vinden. Terwijl we hier toch stress van ervaren omdat deze levensstijl helemaal niet bij ons past. Waarbij we daar pas bewust van worden op het moment dat we iets totaal anders gaan doen. Zoals in dit geval een paar uur stil zitten op de bank.

Het is vaak niet eens onze routines die ons stress geven. Maar meer in hoe snel we deze af willen hebben. Waardoor we grote druk op onszelf leggen om dit zo snel mogelijk uit te voeren.

Juist omdat we het niet gewend zijn dit te doen. Kan het gevoel ontstaan dat je door moet werken op een moment van rust. Doordat we onbewust werk gaan verzinnen dat nog moet worden gedaan. En we dus nooit echt onszelf de kans geven om echt tot rust te komen. Je zou het kunnen vergelijken met het gevoel dat je bang bent. En de adrenaline giert door je lichaam. Waarbij je wel kan proberen rust te nemen. Je door deze spanning dit nooit echt zal lukken. Doordat je continue alert blijft voor gevaar.

Waarom spanning maar niet lijkt te verdwijnen

Het probleem met een drukke levensstijl is dat we dit zo normaal zijn gaan vinden. Dat we mogelijk niet meer bewust zijn van alle spanning die er continu door ons lichaam heen gaat. Met als gevolg dat als deze spanning te lang zou aanhouden je in een burn-out​ kan terecht komen.

Mag je dus bij jezelf merken dat als je een moment van rust voor jezelf hebt. En toch hierbij ontzettend veel spanning voelt om door te blijven moeten gaan. Doordat je vanuit je eigen onrust steeds opdrachten bedenkt die eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn. Maar wel zo op dat moment voelen door de spanning. Dan is het goed mogelijk dat je al voor een lange tijd veel spanning hebt ervaren. Waardoor je manier van leven normaal bent gaan vinden wat eigenlijk niet normaal is. Met als gevolg dat er de kans bestaat dat op deze manier van leven de stress in stand wordt gehouden.

Vind jij alles aan jou leven normaal omdat het echt zo is. Of omdat je het al zo lang op deze manier uitvoert. Dat je hierdoor totaal niet meer door hebt dat het niet bij je past.

In dit leven zullen er altijd verplichtingen blijven die heel belangrijk voelen. Maar het is aan jou in welk tempo je deze wilt uitvoeren. Waarbij je er dus door kan kiezen dit te doen vanuit een gevoel van kalmte en rust. Met als gevolg dat als dit lukt. Dit ervoor zorgt dat je veel minder gehaast en paniekerig voelt over alles wat er in het leven gebeurd.

Wat wil je dus vooral oefenen bij jezelf bij spanning

Belangrijk is dus te realiseren hoe goed je bij jezelf weet te blijven als je bijvoorbeeld met een project bezig bent. En niet meteen te snel er keihard voor te willen gaan. Wat geeft natuurlijk misschien wel even kort een goede adrenaline kick. Maar als je dit te lang blijft doen zorgt dit ervoor dat je nooit meer tot rust komt. Met als gevolg dat het moeilijk wordt om van deze stress af te komen.

Probeer dus voor jezelf vast te stellen hoe je kalm en rustig je weet te blijven met alles wat je doet. Om dan vervolgens bij jezelf de vraag neer te zetten wat jou hierin nog mogelijk tegenhoudt. Waarbij je vervolgens ook echt de stap kan maken naar wat wel echt goed voor jou werkt op het langere termijn.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Als je gespannen voelt is alleen rust nemen mogelijk niet voldoende. Doordat je door de onrust toch door wilt blijven gaan. Met als gevolg dat jezelf bezig gaat houden met minder belangrijke zaken. Om maar met de spanning om te kunnen gaan. Doordat dit gevoel van spanning het idee geeft dat je nooit rust kan nemen.
  • Wat er snel kan gebeuren is dat we een levensstijl aannemen. Waarbij we het normaal zijn gaan vinden dat we altijd bezig zijn. Er is niets mis met veel te werken. Als dit continue komt vanuit onrust en spanning zorgt alleen maar meer voor stress. Met als gevolg dat als dit te lang aanhoudt je een burn-out kan krijgen.
  • Mag je dus veel spanning ervaren. Dan is het belangrijk te realiseren dat de manier hoe je nu leeft. Er een goede kans bestaat dat deze spanning hieruit is ontstaan. Wat maakt het belangrijk om bij jezelf stil te staan wat je precies zou kunnen veranderen om minder spanning te voelen. Door bijvoorbeeld alleen al meer alles bewust rustiger aan te doen dan hoe je het normaal zou uitvoeren.

Ben jij benieuwd hoe je meer positieve energie kan ervaren?

Stress overwinnen met positieve energie

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.