Hoe zet je dingen van je af

11/01/2020

hoe zet je dingen van je af

Hoe zet je dingen van je af is een vraag die je snel krijgt op het moment dat jezelf helemaal gek kan maken over dingen. Waarbij er steeds maar geen oplossing lijkt te komen. En we vooral opzoek zijn naar rust, wat steeds niet lukt doordat we onze gedachte over dingen niet van ons af kunnen zetten. Met als gevolg dat we beginnen af te vragen, hoe zet je dingen van je af op zo een manier die ook echt werkt. Mag jij je dit afvragen, dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

De vraag: Hoe zet je dingen van je af

In ons dagelijks leven kunnen we ons erg druk maken over alles waar we mee bezig zijn. Met name doordat we hier veel over kunnen piekeren over hoe we dit precies willen gaan aanpakken. Waarbij je vaak sterk ziet terugkomen dat we het moeilijk vinden om hiermee te stoppen en het van ons af te zetten. Met als gevolg dat kans groot is dat we onszelf helemaal gek kunnen maken met onze gedachtes. Doordat het steeds maar niet lukt om deze los te laten. Waarbij we steeds meer gevangen voelen in ons drukke hoofd. En we ons dus beginnen af te vragen, hoe zet je dingen van je af waardoor ik meer rust ervaar.

Want wat je namelijk vaak ziet is dat we snel in een bepaalde routine kunnen komen. Waarbij we gewend zijn geraakt om altijd maar bezig te moeten zijn. Waarbij we niet meer kunnen stoppen met nadenken over wat er allemaal nog moet worden gedaan. Terwijl het bijzonder hieraan is dat we vooral altijd het meest nadenken over de oplossing op een moment dat we juist niet aan deze oplossing kunnen werken.

Hoe zonde kan het zijn als je niet meer geniet van al het geluk in het leven. Doordat je deze niet meer ervaart. Omdat je zelfs tijdens momenten van geluk je nog steeds meer bezig houdt met je aandacht te richten op wat negatief is.

Want mag jij bijvoorbeeld problemen hebben op je werk. Dan is het al goed mogelijk dat je waarschijnlijk al in de ochtend onder de douche begint na te denken over je werk. Terwijl je op dat moment er helemaal niets aan kan doen. Omdat dit vaak problemen zijn die je pas op je werk kan aanpakken. Met als gevolg dat je jezelf helemaal gek loopt te maken onder de douche over wat er die dag nog gaat komen. Terwijl je erop dat moment helemaal niets aan kan doen. En jezelf tegelijkertijd ook tegenhoudt te genieten van het moment dat je onder de fijne warme douche staat.

Wat je dus zo mooi naar voren ziet komen in het voorbeeld met de douche. Is dat op het moment dat we juist een moment van rust hebben. Dat we snel door onze drukke geest deze tijd gaan gebruiken om veel na te denken. Wat ons vervolgens tegenhoudt om echt te kunnen genieten van wat we op dat moment aan het doen zijn. Terwijl het eigenlijk compleet zinloos is om er op dat moment zo druk mee bezig te zijn. Omdat we er op dat moment toch niets aan kunnen veranderen.

Waar de dingen waar we ons druk over maken vandaan komen

De reden dat we ons dat toch gek maken over onbelangrijke dingen komt vaak vanuit ons gevoel van angst over wat er mogelijk fout zou kunnen gaan. Met als gevolg dat we snel van tevoren gaan nadenken hoe we hier het beste in de toekomst mee om kunnen gaan. Met in de hoop dat we op deze manier kunnen voorkomen waar we nu juist zo bang voor zijn. Het nadeel is alleen dat er waarschijnlijk altijd wel iets anders gebeurd dan je had verwacht. Waardoor al dit gepieker over de toekomst weinig zin heeft. En je dus alleen maar onnodig jezelf gek maakt. Doordat het steeds maar niet lukt om dit van je af te zetten.

Hoe meer je druk maakt over alles wat fout zou kunnen gaan. Hoe meer je juist bezig bent met het in stand te houden van angst die nergens voor nodig is.

Want wat je namelijk ziet is dat we vaak in het verleden iets hebben meegemaakt wat we erg pijnlijk vonden. Waarbij als we dit dus niet goed hebben verwerkt, we het vaak erg moeilijk vinden om dit soort dingen van ons af te zetten. Met als gevolg dat we een sterk gevoel voor angst kunnen ontwikkelen. Die erop gericht is het pijnlijk gevoel van vroeger te voorkomen. Met als gevolg dat we onszelf al snel helemaal gek kunnen maken met gedachtes over wat er mogelijk in de toekomst zou kunnen gebeuren. Wat we als erg pijnlijk zouden kunnen ervaren.

Op het moment dat we dus onszelf helemaal kwijtraken in wat er mogelijk allemaal zou kunnen gebeuren. Wordt het erg moeilijk om deze dingen nog van je af te zetten. Doordat we vaak bang zijn dat als we dit doen, we hierdoor een hoger risico lopen dat het toch weer gebeurd wat we vroeger zo pijnlijk vonden. Met als gevolg dat onze angst er juist voor zorgt dat het heel moeilijk wordt om nog dingen van je af te zetten.

Hoe angst ervoor kan zorgen dat het niet lukt om het van ons af te zetten

Wat maakt het dus ook zo belangrijk dat op het moment dat je merkt dat je afvraagt, hoe zet je dingen van je af. Dat je vooral voor jezelf realiseert dat de kans groot is dat hier waarschijnlijk een sterk gevoel van angst onder zit. Met als gevolg dat deze angst juist de neiging in stand houdt om moeilijk dingen van jezelf af te kunnen zetten. Waarbij het dus ook de eerste stap is om voor jezelf vast te stellen wat nu precies het gevoel is die ervoor zorgt dat je moeite ervaart met dingen van je af te zetten. Waarbij als dit dan ook echt een gevoel van angst mag zijn. Wat het nu precies is waar je nu zo bang voor bent. En wat de mogelijke reden is dat deze angst is ontstaan.

Hoe enger het is om iets los te laten, hoe harder we dit vast pakken. Vanuit de angst wat er zou kunnen gebeuren.

Je zal vaak merken dat pas als je begrijpt wat de reden is dat je iets doet. Dat het dan ook veel makkelijker wordt om hiermee te stoppen. Doordat realisatie ontstaat dat het niet meer nodig is om bang te zijn. Doordat de kans dat het weer gebeurd wat je vroeger zo pijnlijk vond erg klein is. Met als gevolg dat het hierdoor ook een stuk makkelijk wordt om dingen van je af te zetten. Doordat je minder bezig bent met wat er mogelijk zou kunnen gebeuren in de toekomst. Waardoor je ook veel makkelijker dingen van je af zet die nu op dit moment niet relevant zijn. Doordat we vaak meer bezig zijn met te proberen te voorkomen waar denken dat we bang voor zijn. Dat met het voorkomen van wat er nu eigenlijk echt gebeurd.

Mag het zo zijn dat je nu op dit moment een probleem ervaart die je moeilijk van je af kan zetten. Dan is het dus ook vooral belangrijk dat je voor jezelf bepaald hoe zwaar dit probleem nu eigenlijk echt is. Doordat we als mens snel de neiging kunnen krijgen om alles veel zwaarder te maken dan het eigenlijk is. Met name op het moment dat we vooral moeite hebben met de negatieve gevoelens die we op dat moment ervaren. Waardoor we vooral moeite krijgen om dingen van ons af te zetten. Doordat op het moment dat we dit proberen vanuit onze gedachtes. Door bijvoorbeeld te proberen hier niet meer over na te denken. Dat we hierdoor nog wel het gevoel waarnemen, die ervoor zorgt dat we toch weer oppakken wat we nu juist van ons probeerde af te zetten.

Hoe je het beste dingen van je af kan zetten

Wat je dus snel ziet met negatieve gevoelens is dat het toch belangrijk blijft dat deze ervan jou mogen zijn. Want het is met name op het moment dat we deze gaan onderdrukken dat we er ook geen uiting meer aan gaan geven om deze te kunnen verwerken. Je kan je voorstellen dat op het moment dat je boos voelt, maar je dit niet mag uiten. Dat hierdoor het gevoel van boosheid zich alleen maar meer opstapelt. Waardoor het dus ook steeds moeilijker wordt om deze boosheid van je af te zetten. En het dus ook steeds moeilijker wordt om alle dingen van je af te zetten waar je boos over maakt.

Wat je niet durft op te pakken kan je ook niet loslaten.

Wat maakt het dus ook belangrijk dat wanneer je dingen van je af wilt zetten. Dat de eerst stap is dat je bepaalt welk gevoel hierachter zit. Met dan als tweede stap dat je voor jezelf bepaalt hoe je precies uiting kan geven aan dit gevoel. Door op deze manier ook echt deze negatieve gevoelens los te laten. Waarbij we het vaak hierdoor ook veel makkelijker vinden om onze negatieve gedachtes los te laten. Doordat je bijvoorbeeld niet meer continue bedenkt hoe boos je op iemand bent. Doordat je dit gevoel van boosheid niet meer ervaart. Met ook als gevolg dat als je dan nog een probleem op dit moment ervaart. Dat je deze dan tenminste ook gaat oplossen vanuit een gevoel van rust in plaats van boosheid. Waardoor het vaak veel makkelijker wordt om de op te lossen. En je dus ook echt deze negatieve dingen compleet van je af heb kunnen zetten.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Op het moment dat we ergens bang voor zijn. Kan het snel voorkomen dat we door deze angst het moeilijk vinden deze los te laten. Met als gevolg dat we snel erg veel aandacht gaan geven aan dingen die niet dat belangrijk zijn. Wat het hierdoor ook zo zonde maakt dat we hier zoveel energie aan besteden.
  • Want de reden dat we vaak zoveel moeite hebben met dingen loslaten. Komt met name doordat we door een sterk gevoel hierdoor de hele tijd mee bezig zijn. Met als gevolg dat zelfs als we een rust moment hebben, bij bijvoorbeeld onder een fijne warme douche staan. Dat we toch niet hierdoor van deze kunnen genieten. Terwijl we erop dat moment helemaal niets aan kunnen doen.
  • Wat maakt het dus belangrijk dat op het moment dat je veel last mag ervaren van het moeilijk vinden dingen van je af te zetten. Dat je eerst bepaald welk gevoel hierachter zit. Met als tweede stap te bepalen hoe je het beste met dit gevoel kan omgaan.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Angst oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.