Hoe doorbreek ik mijn negatieve gedachten

13/06/2018

Hoe doorbreek ik mijn negatieve gedachten

Hoe doorbreek ik mijn negatieve gedachten is een probleem die veel mensen hebben op het moment dat we het gevoel hebben dat we vast staan in het leven. Met als gevolg dat we deze gedachtes juist steeds zwaarder voor onszelf gaan maken omdat we er zo graag vanaf willen. Terwijl dit vaak alleen maar meer leidt tot pieker gedrag van nog meer negatieve gedachte. Mag jij dus afvragen, hoe doorbreek ik mijn negatieve gedachten op een manier waarmee ik echt verder kom. Dan kom je er op deze manier het beste vanaf…

Inhoud

Hoe doorbreek ik mijn negatieve gedachten

Alles in dit leven reageert op elkaar en geeft weer reacties terug. Vaak vergeten we dit en gaan we er altijd vanuit dat wij alles bepalen hoe het leven er uitziet. Door bijvoorbeeld het maken van wetten en contracten. Waarbij we vastleggen wat er gebeurt in de toekomst. Terwijl we daar eigenlijk als mens geen invloed over hebben. In dit leven kan er van alles gebeuren waar jij geen invloed op hebt.

Met als gevolg dat we hier veel angst en negatieve gedachten over ervaren. Over alle negatieve mogelijkheden die zouden kunnen plaats vinden. Waardoor we ons snel gaan afvragen, hoe doorbreek ik mijn negatieve gedachten zodat deze minder zwaar voelen.

Onder al onze negatieve gedachte zit vaak een gevoel van angst die deze gedachtes in stand houden. We hebben dit gevoel alleen niet vaak door omdat we zo in ons hoofd zitten met alle gedachte.

Grappig genoeg gebeurd deze situaties bijna nooit die wij verwachten. Omdat er nog zoveel andere factoren een rol spelen die je nooit van tevoren had kunnen zien aankomen. Wat maakt het dus ook dat deze gedachtes eerder gaan over waar we bang voor zijn. Dan dat het echt problemen hebben die we op dit moment ervaren waar we wat aan kunnen doen.

Sterker nog, door juist los te laten over hoe jij het liefst de toekomst zou willen zien. Maak je jezelf juist open voor nieuwe mogelijkheden en kansen. Deze kunnen zich alleen voordoen als jij jezelf open stelt om in deze mee te gaan. Door je minder te laten leiden van je eigen negatieve overtuigingen die je hebt over jezelf. Want op het moment dat je alles van tevoren wilt vaststellen. En alles van tevoren perfect uitgevoerd wilt hebben. Zal je alleen nog maar meer gefrustreerd raken over alles wat misgaat.

Terwijl als jezelf open stelt voor wat er gaat komen zonder verwachtingen. Maar wel het initiatief neemt om steeds weer een stap in de juiste richting te nemen. Waarbij je bij elk moment spontaan voelt vanuit je intuïtie wat de beste keuze is. Kan het zo maar mogelijk zijn dat je dingen meemaakt die je van tevoren nooit had kunnen bedenken. Wat het daardoor eigenlijk alleen maar nog mooier maakt. Dan je mogelijke perfectionistisch doel wat je had willen bereiken.

Probeer negatieve gedachten over de toekomst dus los te laten. En vooral open te staan voor de nieuwe mogelijkheden die op je pad kunnen komen. En je zal merken dat je misschien nog wel veel verder komt dan jezelf had kunnen voorstellen.

Hoe het komt dat we negatieve gedachten voor onszelf zo groot maken

Een van de grootste valkuilen waar we in vallen is dat we te veel nadenken over onze problemen in het leven. Vaak leveren deze negatieve gedachten ons al heel veel stress op. Maar doordat we er ook nog heel veel over gaan piekeren maken we deze vaak nog veel zwaarder dan het is.

Met name als we door al dit piekeren nog steeds niet tot een oplossing zijn gekomen. Een van de reacties die onze geest altijd wil doen is het zo snel mogelijk bedenken van een oplossing. Zodat we deze pijn van negatieve gedachten niet meer hoeven te ervaren. Het probleem is juist dat we hierdoor alleen maar meer van dit soort gedachtes krijgen.

Eerste factor

De eerste factor die negatieve gedachten zo zwaar maken is dat we vaak de neiging hebben om deze gedachtes voor onszelf groter te maken dan het eigenlijk is. Waardoor we ook het gevoel krijgen dat deze zo snel mogelijk moet worden opgelost.

Terwijl bijzonder genoeg het soms best wel kan helpen om even totaal het probleem opzij te zetten. Zodat je er later weer verder mee kan gaan met het zoeken van de oplossing. Wat er dan ook voor zorgt dat de druk ervan af is. Omdat jezelf de ruimte hebt gegeven om weer tot rust te komen. Omdat er nu minder spanning is over dat alles zo snel mogelijk moet gebeuren.

Tweede factor

De tweede factor die een rol speelt bij negatieve gedachten is dat vaak de eerste gedachte leidt naar de tweede gedachte. En zo door, totdat je er zoveel over hebt nagedacht dat je er helemaal gek van wordt. Maar je eigenlijk nog geen stap verder bent. Terwijl vaak weten we onbewust al wat we willen. Maar het is juist onze gedachten die deze zo hoge lading geeft dat we uit twijfel niet meer kunnen kiezen.

Het probleem met negatieve gedachten is dat alles zo snel mogelijk weer goed moet komen. Waardoor we gek genoeg juist onszelf tegenhouden om een keuze te maken. Omdat we bang zijn de verkeerde keuze te maken. Waardoor we juist weer opnieuw zoveel over gaan nadenken. Zodat we zeker voor onszelf hebben vastgesteld dat we de juiste keuze hebben gemaakt.

Grappig genoeg houdt dit ons juist tegen in de juiste keuze te maken. Wat er dus ook voor zorgt dat we steeds weer opnieuw deze negatieve gedachten in stand blijven houden.

Hoe doorbreek je dwangmatige negatieve gedachtes

Veel mensen voelen zich vaak verplicht de dingen te doen die ze zelf hebben bedacht. Omdat ze van deze dus ook een hogere prioriteit hebben gemaakt. Het is altijd wel bijzonder om te merken dat dit bijna altijd negatieve gedachten zijn die uit de buiten wereld komen. Die jijzelf vervolgens hebt overgenomen en daardoor belangrijk ben gaan vinden. Zoals: ik moet op een dieet, ik moet meer sporten, ik moet altijd door iedere aardig gevonden worden, ik moet van mijzelf nog beter worden in mijn hobby’s of ik moet meer tijd doorbrengen met mijn familie dan ik eigenlijk wil.

Wat hierbij bijzonder is te merken dat er altijd een schuldgevoel onder ligt. Wat is vaak ook de bron van onze negatieve gedachten. We doen dingen niet omdat we ze graag willen. Maar omdat we het gevoel hebben dat we deze verplicht zijn te doen. Omdat we anders onszelf ervaren als een slecht persoon en we ons hierdoor schuldig gaan voelen.

Hoe meer we onszelf vastbinden aan onze eigen negatieve overtuigingen. Hoe moeilijker het voor ons word om weer los te komen van onze verplichtingen.

Met als gevolg dat we eerder voor het geluk van andere mensen kiezen dan dat wat graag zelf zouden willen doen. Alles begint altijd met eerst eerlijk te zijn naar jezelf. Zoals het misschien als was opgevallen heb ik hiervoor vaak voorbeelden bij gehaald met het wordt (MOET). De grap is dat op het moment dat we tegen onszelf zeggen dat we iets moeten doen. Dat we voor onszelf al meteen de keuze hebben ontnomen om voor een andere richting te gaan.

Doordat we al hebben vastgesteld​ dat we deze keuze wel moeten doen of we het nu leuk vinden of niet. Een truc die altijd goed werkt is elke keer dat jezelf op betrapt een gedachte te hebben met het wordt (ik moet). Deze te verplaatsen met het wordt (ik wil). En je zal merken omdat je tegen jezelf zegt (ik wil) in plaats van (ik moet). Dat de lading van de situatie afneemt omdat je minder gedwongen voelt om dit te doen.

Ik moet tegenover ik wil

Probeer eens voor jezelf te kijken hoe dit voelt en of je het ook echt wilt. En vaak kan je het dan ook veel beter waarnemen of je dit ook eigenlijk echt wil doen. Je zal nooit tegen jezelf zeggen. Ik wil graag afspreken met die vriend die ik eigenlijk niet zo aardig vind. De reden dat je het dan toch zal doen is omdat je tegen jezelf zegt. Ik moet toch maar naar die afspraak met die vriend die ik niet zo aardig vind omdat ik het hem heb beloofd en ik wil niet vervelend overkomen.

Deze twee zinnen zijn bijna precies hetzelfde​. Maar doordat je (ik moet) naar (ik wil) heb veranderd. Geef jezelf veel meer de kans om echt aan te voelen wat jij wilt. Waardoor je dus ook veel beter kan blijven bij de keuzes die goed voor jouw voelen. En je dus hierover een stuk minder negatieve gedachten zal ervaren. Doordat jezelf veel minder dwingt. Omdat je alleen nog maar dingen doet die jij ook echt leuk vindt.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Wat dus belangrijk is bij negatieve gedachten is dat we deze veel groter maken dan het eigenlijk is. En juist omdat we dit doen wordt het voor onszelf zo moeilijk om deze weer los te laten. Omdat we ons door deze negatieve gedachten zo laten meetrekken in onze eigen verplichtingen dat we daardoor geen keuze meer ervaren. Wat is juist vaak de oorzaak van de negatieve gedachtes je ervaart.
  • De eerste stap is dus vooral bewust te zijn dat je deze negatieve gedachten hebt zonder dat je hiermee meteen jezelf beoordeeld. Doordat vanuit deze gedachtes alleen maar meer negatieve gedachtes ontstaan. Wat maakt het dus ook zeer belangrijk dat op het moment je deze waarneemt. Hier echt helemaal niets mee doet. Zodat het ook niet de kans krijgt erger te worden.
  • Het tweede belangrijke punt is te kijken bij deze gedachtes of je er op een andere manier mee om kan gaan. Door bijvoorbeeld de gedachte te veranderen van (ik moet) naar (ik wil). Waardoor je hierdoor beter kan aanvoelen wat het echt is wat jij wilt. In plaats van dat het als een verplichting voelt waar je geen keuze over ervaart.

Ben jij benieuwd hoe je meer positieve energie kan ervaren?

Stress overwinnen met positieve energie

 

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.