Moeilijk bij je gevoel komen

26/12/2019

moeilijk bij je gevoel komen

Moeilijk bij je gevoel komen vind snel plaat op het moment dat we een periode hebben gehad dat het niet goed ging. Waarbij we al snel onze negatieve gevoelens zijn gaan onderdrukken. Om op deze manier makkelijker met deze om te gaan. Wat uiteindelijk een probleem wordt, doordat je op deze manier ook niet meer de positieve gevoelens kan waarnemen. Waardoor moeilijk bij je gevoel komen steeds meer een nadeel begint te worden. Mag jij afvragen hoe je hier het best mee kan omgaan. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

Inhoudsopgave

De last van moeilijk bij je gevoel komen

Gevoelens hebben meer invloed op ons dan we vaak door hebben. Met name doordat we vaak een gevoel ergens voor kunnen hebben. Die invloed heeft op de keuze die we in ons leven maken. Zoals bijvoorbeeld bij het kiezen van een studie, een nieuw huis of met welke vrienden je wilt omgaan. Want wat er vaak gebeurd is dat we hier ook zeker veel over nadenken. Maar dat we vooral voor deze kiezen doordat we hier een goed gevoel bij hebben. Wat maakt het belangrijk om goed je eigen gevoel te kunnen waarnemen. Waarbij als je last ervaart van moeilijk bij je gevoel komen. Dat dit er sterk voor kan zorgen dat je moeite krijgt met te bepalen wat jij wilt in het leven.

Want wat er namelijk snel gebeurd op het moment dat je moeite heb om bij je gevoel te komen. Is dat je snel alles gaat proberen op te lossen door er vooral veel over te piekeren. Waarbij we vaak proberen met gedachtes te de oplossing te komen die we nodig hebben. Het probleem is alleen vaak dat niet alles is op te lossen met gedachtes. Met name als het gaat om relaties met andere mensen. Want je kan bijvoorbeeld iemand ontmoeten die alle eigenschappen heeft die je zoekt in een partner. Maar als je dan niets voor haar voelt, heeft dit nog steeds geen zin.

Voel jij dat je van iemand houdt, of denk jij dat je van iemand houdt?

Doordat het kan voorkomen dat we de verbinding met ons gevoel kwijt zijn. Kan dit ervoor zorgen dat we niet door hebben dat we geen gevoel hebben voor de andere. Waardoor we vanuit onze gedachtes gaan bepalen dat de ander bij ons past. Doordat deze voldoet aan alle eisen die we bedacht hebben waar we naar opzoek zijn. Wat is ook vaak de reden dat we zo lang in een verkeerde relatie kunnen blijven zitten. Met name doordat we wel merken dat het niet lekker loopt. Maar toch niet vanuit onze gedachtes kunnen verklaren waar dat door komt.

Een ander mooi voorbeeld is met je werk. Waarbij je voor jezelf bedacht hebt wat het is wat jij graag wilt doen. Met als gevolg dat als je eenmaal dit gevonden hebt. Het goed mogelijk is dat alles klopt over wat jij zocht. Maar dat dit toch niet de voldoening geeft die je nodig had. Met als gevolg dat je toch aan je werk gaat twijfelen of je dit nog wel wilt doen.

Hoe het komt dat we ons gevoel gaan onderdrukken

Wat je namelijk snel ziet gebeuren is dat we als mens vooral opzoek zijn naar positieve gevoelens. En dat we alle negatieve gevoelens graag zoveel mogelijk willen vermijden. Met als gevolg dat op het moment dat je in een fase zit waarbij je veel pijn hebt ervaren. Dat dit ervoor zorgt dat we er alles aan gaan doen om dit niet weer te hoeven meemaken. Want wat je namelijk snel ziet gebeuren is dat op het moment dat onze pijn te heftig wordt. Dat we deze zoveel mogelijk gaan proberen te verdringen. Met als gevolg dat jezelf er in oefent om zo min. mogelijk te voelen. Zodat het makkelijker wordt om door te blijven gaan.

Het nadeel wat je alleen krijgt op het moment dat je zoveel mogelijk probeert je gevoel van pijn te verdringen. Is dat je hier steeds beter in wordt, met als gevolg dat het al snel een routine kan worden. Waarbij je er dus aan gewend raakt om steeds moeilijker bij je gevoel te komen. Wat is natuurlijk heel fijn op een moment dat je veel pijn ervaart. Maar vaak is deze pijn er maar voor een periode. Waarbij je daarna vaak weer beter voelt. Alleen kan je dit niet meer waarnemen doordat je nog steeds je gevoel zit te onderdrukken. Wat ervoor zorgt dat je ook niet meer kan genieten van de positieve gevoelens die op dat moment plaats vinden.

Als mens willen we graag zoveel mogelijk positieve gevoelens, en zo min mogelijk de negatieve. Terwijl je de positieve pas kan ervaren als de negatieve er ook mogen zijn.

Moeilijk bij je gevoel komen blijft natuurlijk een afweermechanisme tegen pijn. Die op dat moment zeker nodig was, maar vaak nu alleen maar tegen je werkt. Wat maakt het ook zo belangrijk om voor jezelf te realiseren wat nu precies de reden is dat je dit bent gaan doen. En dat je voor jezelf ook door krijgt dat dit niet meer nodig is. Tenminste, ervan uit te gaan dat je leven nu een stuk beter is. Of in het geval dat je ervaart dat je nu nog steeds het erg zwaar hebt. Waardoor je nu veel negatieve gevoelens ervaart. Dat dit waarschijnlijk de reden is dat je zo moeilijk bij je gevoel kan komen.

Hoe voor jezelf makkelijker maakt om bij je gevoel te komen

Mag je dus voor jezelf hebben bepaald dat je graag toch weer meer verbinding met jezelf wilt voelen. Maar dat je dit lastig vind doordat je moeilijk bij je gevoel kan komen. Dan is het belangrijk om eerst voor jezelf vast te stellen hoeveel negatieve gevoelens je op dit moment ervaart. En natuurlijk is dit lastig als je niet bij je gevoel kan komen. Maar vaak hebben we wel door hoeveel er in ons leven op dit moment afspeelt waar we moeite mee hebben. Die dus mogelijk veel negatieve gevoelens kunnen geven die we niet willen waarnemen.

Zolang er veel reden is om je slecht te voelen. Blijven we als mens altijd de neiging hebben om hiervoor weg te willen vluchten. Wat maakt het erg lastig om weer beter bij je gevoel te komen. Wat maakt het dus ook een belangrijke eerste stap om eerst voor jezelf uit te zoeken. En wat nu op dit moment mogelijk veel negatieve gevoelens zou kunnen geven. Met dan als volgende stap hieraan te gaan werken.

Pas als je voor jezelf door hebt waar je voor op de vlucht bent. Word het een stuk makkelijk om te stoppen met rennen. Doordat je doorkrijgt dat er niets meer is wat jou achtervolgt.

Waarbij als het dan gelukt is om je leven iets makkelijk te krijgen. Of in het geval dat dit als zo is. Doordat je gevoel bent gaan onderdrukken door een negatieve ervaring van heel lang geleden. Dat je dan op dat moment voor jezelf realiseert dat je gevoel er ook echt weer mag zijn, doordat het je zoveel kan geven. Met name doordat je jezelf hierdoor ook weer de kans geeft om ook echt het gevoel van geluk te kunnen ervaren over alles leuke dingen die je nu meemaakt.

Mag je dus graag de behoefte hebben om dichter bij je gevoel te komen. Dan is vooral belangrijk dat bij deze bewust stil blijf staan. Door jezelf continue de vraag te blijven stellen over wat je op dit moment voelt. Want vaak voel je altijd wel iets. Met name als hier heel erg op gaat concentreren. Het is alleen dat we steeds zoveel afleiding zoeken. Dat we niet meer doorhebben welk gevoel er nu bij ons plaats vindt. Wat maakt het dus ook erg sterk als je alleen al meer aandacht en tijd hiervoor vrij maakt. Om echt weer even stil te staan wat je van binnen voelt. Waarbij hoe vaker je het oefent, hoe makkelijker het wordt.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Op het moment dat we veel moeite hebben om ons gevoel waar te nemen. Gaan we dit snel oplossen door veel te piekeren. Door op deze manier hopelijk de antwoorden te vinden die het probleem oplost. Terwijl dit juist niet is wat je vaak nodig hebt, omdat het gaat om een gevoel.
  • Vaak als we een periode veel pijn ervaren. Gaan we al snel deze onderdrukken zodat het makkelijker wordt om met deze om te gaan. Wat uiteindelijk een nadeel wordt, doordat je op deze manier ook geen positieve gevoelens meer kan waarnemen.
  • Wat maakt het belangrijk dat je voor jezelf bepaald hoeveel negatieve gevoelens je nu ervaart. Of in het verleden heb meegemaakt waardoor dit is ontstaan. Waarbij het belangrijk is om eerst hieraan te werken. Zodat je niet opnieuw de neiging krijgt om van deze weg te willen vluchten. Met dan als volgende stap jezelf bewust meer voor je gevoelens open te gaan stellen.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Angst oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.