Ik stoor me aan geluiden

06/06/2020

ik stoor me aan geluiden

Ik stoor me aan geluiden is een probleem die snel ontstaat op het moment dat we erg gestrest zijn. Waarbij we hierdoor steeds vanuit onze spanning bij elk geluid een schrikreactie ervaren. Met als gevolg dat we erg veel last en stress kunnen ervaren van de geluiden om ons heen. Mag jij je dus afvragen, ik stoor me aan geluiden en hoe kan ik daar het beste mee omgaan. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Ik stoor me aan geluiden die ik niet kan vermijden

Op het moment dat we het erg zwaar krijgen kan het snel voorkomen dat we steeds minder invloeden van buitenaf kunnen hebben. Waarbij we met name steeds meer last kunnen krijgen van de geluiden om ons heen. Wat kan vooral ontstaan op het moment dat we in een periode zitten waarbij we al voor een lange tijd ons erg hard moeten concentreren. Zoals bijvoorbeeld bij het leren voor een examen, erg druk hebben op je werk of dat je veel stress ervaart door problemen. Waarbij we dan ons best gaan doen om ons hierop zo goed mogelijk te concentreren. Met als nadeel dat na verloop van tijd onze concentratie steeds meer afneemt. En we hierdoor dus ook steeds eerder afgeleid raken door de geluiden om ons heen. Met als gevolg dat we bedenken, ik stoor me aan geluiden doordat deze mij teveel afleiden van wat er moet gebeuren.

De reden dat je stoort aan geluiden geeft vaak aan dat je niet goed in je vel zit. En natuurlijk kan het zo zijn dat je wel goed voelt. Maar dat je een persoon bent die van rust houdt. Of dat er naast jou wordt geboord vanwege een verbouwing, wat is een geluid waar iedereen zich aan irriteert. In de meeste gevallen beginnen we ons pas aan een geluid te storen op het moment dat we deze even echt niet kunnen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je slecht heb geslapen. Waardoor je langer in bed wilt blijven liggen, maar je hierdoor tegelijkertijd stoort aan de geluiden van buiten die ervoor zorgen dat je erg onrustig voelt. Terwijl mag het zo zijn dat je wel goed geslapen hebt, dan zal je dus zien dat je veel positiever voelt en je dus veel minder hieraan stoort.

Geluid is vaak zo vervelend als in de mate dat deze niet uitkomt.

Wat geeft dus aan dat op het moment dat je erg stoort aan geluiden. Dat je op dat moment minder weerbaar voelt over alles wat er om jou heen gebeurd. Met als gevolg dat je hier veel eerder aan gaat storen doordat je een sterke behoefte ervaart aan rust om weer van deze vermoeidheid bij te komen. Waarbij dit dus niet wil lukken door alle onrust die om jou heen plaatsvindt. Zoals met alle geluiden, ervaar je hier pas last van als deze jou niet uitkomen. Want zou je bijvoorbeeld muziek op de achtergrond horen. Dan stoor je hier niet aan als dit goed voelt en past bij de sfeer van dat moment. De muziek wordt pas vervelend op het moment dat je niet de behoefte hiervoor voelt en dus steeds erger hieraan gaat irriteren.

Wat het over jou zegt dat je stoort aan geluiden

Want wat ook zeker een belangrijke rol speelt is onze behoefte naar rust. Het is met name doordat we allemaal als mens zo sterk verschillen, dat we hierdoor bijvoorbeeld in een groep last kunnen ervaren in de behoefte aan geluid. Want mag jij bijvoorbeeld op een kantoor werken waar de radio de hele dag aanstaat. Dat is het goed mogelijk dat er collega’s zijn die dit leuk vinden en weer andere die zich hieraan storen. Wat geeft dus ook zo mooi aan hoe persoonlijk jouw voorkeur is over de hoeveel geluiden om jou heen goed voelt. Wat niet wegneemt dat onze voorkeur erg kan veranderen afhankelijk van de situatie. Want het kan heel goed mogelijk zijn dat je stoort aan muziek tijdens je werk, maar dat je het juist heel leuk vindt als je met vrienden in een café zit.

Onze behoefte voor geluid is heel verschillend. Wat leidt tot de vraag: Waar ligt jouw behoefte voor geluid?

Wat geeft dus ook zo mooi aan dat de mate van of we wel of niet storen aan geluid erg afhankelijk is van wat we op dat moment doen. En onze behoefte die op dat moment bij de situatie past. Met name doordat er erg veel mensen zijn die moeite hebben met zich te concentreren op hun werk op het moment dat er veel afleidende geluiden zijn. Wat wordt nog extra sterk op het moment dat jij erg in de stress zit om iets op tijd af te krijgen. En dit voor jou extra wordt versterkt door alle afleidingen om jou heen. Wat geeft dus aan dat op het moment dat jij je meer stoort aan geluiden om jou heen dan normaal. Dat dit dus wilt aangeven hoeveel stress je op dat moment in je lichaam ervaart.

Hoe angst en stress ons gevoeligheid voor geluid beïnvloed

Want wat je namelijk ziet is dat op het moment dat je erg veel last ervaart van spanning in je lichaam. Dat dit meestal komt doordat je in een erg stressvolle periode zit. Wat ervoor zorgt dat alles hierdoor zwaar aanvoelt en dat je dus ook eerder stoort aan geluiden. Wat is een systeem van vroeger uit de oude oertijd. Waarbij op het moment dat er gevaar om ons heen was we meteen in actie moesten komen. Wat geeft dus aan dat op het moment dat jij een gevaarlijk geluid om je heen hoort. Je hierdoor meteen alert op reageert zodat je in actie kan komen om jezelf in veiligheid te brengen.

Wat geeft dus aan dat op het moment dat je rustig voelt, vindt je het niet erg om geluiden om je heen te hebben. Maar op het moment dat veel last ervaart van angst en stress, dat je hierdoor veel eerder alle geluiden om jou heen onbewust als een groot gevaar ziet. En natuurlijk weet je vaak wel van jezelf dat er geen gevaar om jou heen is. En dat dus bijvoorbeeld een piepende band van een auto in de straat niets voorstelt. Maar krijg je op dat moment een onbewuste reactie van jou oersysteem dat er gevaar is. Met als gevolg dat je toch met je aandacht naar de straat gaat om te kijken wat er is gebeurd. En je zelfs mogelijk een kort schrikreactie krijgt door het onverwachtse geluid. Met als gevolg dat je hierdoor steeds meer gespannen kan gaan voelen van geluiden die eigenlijk wel meevallen.

Hoe banger je voelt, hoe meer je last ervaart van geluid doordat je van deze steeds doodschrikt.

De moeite die we hebben met geluiden is ook vaak de reden waarom we moeite krijgen met slapen. Want op het moment dat je fijn en rustig voelt, zal ons lichaam niet zo snel reageren op geluiden van buitenaf. Het is pas op het moment dat we veel stress en spanning ervaren in ons lichaam. Waardoor we elk geluid onbewust als een signaal van gevaar zien waar we meteen op moeten reageren. Met als gevolg dat het goed mogelijk is dat je steeds wakker schrikt in de avond als je een gek geluid hoort. Of dat je maar niet in slaap kan komen doordat de geluiden om jou heen je geest actief houden. Wat geeft dus vaak aan hoe ontzettend veel angst en stress je op dat moment in je lichaam hebt. En wat er dus in dit geval ervoor zorgt dat je niet in slaap kan komen.

Wat helpt het best op het moment dat je stoort aan geluiden

Er kunnen meerdere redenen zijn dat je stoort aan geluiden. Doordat je bijvoorbeeld minder de behoefte voelt aan muziek op het werkt, maar je dit niet durft aan te geven aan je collega’s vanwege groepsdruk. Of dat je erg veel spanning en stress ervaart, waardoor je van elk geluid een schrikreactie krijgt die de spanning versterkt. Of dat erop dit moment geluid om jou heen is waar je geen invloed op hebt. Zoals een irritant geluid van een verbouwing, waarbij jij niet weet hoe lang ze nog bezig zullen zijn. En wat je steeds in deze voorbeelden ziet terugkomen is onze tekort over controle over het geluid wat we ons heen ervaren. Want je stoort je pas aan geluid op het moment dat jij het om wat voor reden dan ook niet kan uitzetten.

Wat maakt het dus belangrijk om eerst voor jezelf vast te stellen wat nu precies de reden is dat je zo stoort aan dit geluid. Met als volgende stap wat je hieraan kan doen en wat jou mogelijk tegenhoudt om in actie te komen. Want in de meeste gevallen is het natuurlijk het meest makkelijkst om jouw eigen grenzen aan te gaan geven aan het persoon die dit geluid maakt, waardoor je hier vervolgens geen last meer van ervaart. In veel gevallen is dit niet mogelijk, doordat je niet de verbouwing naast je deur kan stoppen. Of dat je al stoort aan de meeste kleinste geluiden zoals een boomtak die tegen het raam aan tikt. Waarbij er dus ook niet anders opzit dan voor jezelf te oefenen hoe je het meest weerbaar hiermee om kan gaan.

In de meeste gevallen zegt de last die je ervaart van geluid meer iets over jou dan over het geluid zelf.

Want bij erg vervellend geluiden zit er vaak niets anders op dan een andere plek te gaan zoeken waar je wel rust ervaart. In het geval dat je juist erg stoort aan geluiden die wel meevallen, maar je hier toch aan stoort door stress. Wilt het erg goed helpen om dit voor jezelf te zien als een signaal dat het echt tijd wordt om rust te nemen. Met name doordat het zo een ontzettende invloed kan hebben op ons slaapritme.

Want hoe vaker je wakker schrikt in de avond door een geluid, hoe meer moe je wordt. Met als gevolg dat je door deze vermoeidheid nog meer gaat storen aan alle geluiden om je heen. Waarbij het dus erg goed wilt helpen om weer echt te gaan doen wat jou het meest rust geeft. Doordat je hierdoor ook zal merken dat je uiteindelijk weer beter gaat voelen. Met als gevolg dat je hierdoor veel weerbaarder wordt voor het geluid om je heen. En je dus ook zal merken dat je steeds minder vaak stoort aan geluiden.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • De mate dat je wel of niet stoort aan geluid om je heen is vooral afhankelijk van je eigen behoefte en weerbaarheid. Waarbij met name op het moment dat we erg hard moeten concentreren. We hierdoor geluid als een zeer vervelende afleiding gaan ervaren.
  • Het is vaak op het moment dat je stress ervaart, dat we hierdoor steeds slechter tegen geluiden kunnen. Doordat we het al zo zwaar hebben en we dus steeds minder weerbaar worden over wat er op ons afkomt. Waarbij dus in dit geval geluid van buitenaf als zeer irritant wordt ervaren.
  • Mag je dus erg veel last ervaren van geluid. Dan wilt dit nog best wel vaak aangeven dat je nu waarschijnlijk meer stress ervaart dan normaal. En dat het dus tijd wordt om weer rust te gaan nemen. Doordat je op deze manier weer weerbaarder voelt over alles wat op jou afkomt.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Angst oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.