Hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven

15/03/2018

Hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven

Hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven. Dit is een probleem waar veel mensen mee zitten. We willen namelijk graag aardig worden gevonden. Dit zorgt er helaas voor dat andere mensen daardoor juist over onze eigen grens heen gaan of gebruik van ons maken. Mag jij je dus afvragen hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven bij andere mensen. Dan kan je dit het best als volgt bereiken…

Inhoud

Hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven

Ik zag laatst in een mooi artikel staan over communicatie. Dat het bestaat uit 7% woorden, 38% stemgebruik en 55% fysiologie. Dit verklaarde voor mij meteen een stuk meer waarom het vaak niet uitmaakt wat je zegt. Maar dat het vooral de manier is van hoe je iets zegt. Een van de meest voorkomende oorzaken van stress, is dat we het gevoel krijgen dat we niet goed worden begrepen door de mensen om ons heen. Doordat we bijvoorbeeld moeite hebben met hoe kan ik beter mijn grenzen aangeven.

Dit kan bijvoorbeeld zijn in je relatie of op je werk. Of met andere mensen met wie je belangrijk contact hebt. Een bekend voorbeeld is de zin, maar dat had ik je toch (AL) verteld. Misschien was dat ook wel gebeurt. Maar wat er vaak voorkomt, is dat het niet dringend genoeg overkwam in de toon of in het gedrag. Waardoor het overkomt als een zoveelste detail van een verhaal die niet echt belangrijk is.

Vaak als mens onthouden we van een gesprek alleen de grote lijnen van wat we echt belangrijk vinden en de rest vergeten we weer. De truc van grenzen aangeven is dus bewust te zijn van hoe je communiceert. En op welke manier je punt probeert te maken over wat jij belangrijk vindt. Waardoor je ze deze dus ook belangrijk maakt voor de ander.

Alles wat je communiceert heeft alleen zoveel waarde als de boodschap die de ander ontvangt.

En vaak hoeft dat niet eens door iets te herhalen of er heel uitgebreid dieper op in te gaan. Maar door simpel weg er een pauze in te bouwen. Waardoor het meer lading krijgt. En je ook aangeeft dat je op dat moment iets belangrijks wilt vertellen. Waardoor deze ook bij de ander zal overkomen als een moment dat je belangrijks punt wilt maken. En deze dus ook met meer concentratie naar jou zal luisteren.

Waarom we als mens juist zo graag gezien willen worden

Het is altijd wel bijzonder dat elke keer dat we iets horen tijdens een discussie. We dan meteen de neiging krijgen om meteen voor onze mening op te willen komen, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is. Want we zijn allemaal verschillende mensen met onze eigen ervaring en opvattingen. Wat betekent dat we het altijd wel ergens met elkaar over oneens zijn. De vraag is dus, waarom is het dan zo belangrijk om het argument te willen winnen. En je zal zien dat dit vaak komt uit een gevoel dat we graag begrepen willen worden in wie we zijn.

Met daarnaast het gevoel dat we bang zijn dat de ander vanuit zijn ideeën ons pijn kan doen. Als iemand anders bijvoorbeeld een bepaalde opvatting heeft over hoe het beste iets op het werk kan worden gedaan. Wat voor jou een methode is die alleen maar heel veel last geeft. Dan zal je dus proberen de ander te overtuigen dat jouw methode beter werkt. Omdat het ervoor zorgt dat het daardoor makkelijker voor jou wordt om aan het project mee te werken.

Het balans tussen meegaan met de ander of juist voor jezelf te kiezen.

Hier is ook niets mis mee. Wil jij voor jezelf grenzen aangeven bij collega’s. Dan is het goed om je leven zo proberen in te stellen dat het fijner en beter leefbaar wordt voor jou. Was het niet dat dit gedrag ons ook tegenhoudt van heel veel mogelijkheden. Wat er namelijk kan gebeuren is dat je zo erg vasthoudt aan je eigen overtuiging dat je niet meer open staat van die van een ander.

En juist als je dingen wilt leren lukt dat alleen als je daarvoor open blijft staan voor de ideeën van andere mensen. Door leren te begrijpen hoe andere mensen denken. En hoe dit andere perspectief bijvoorbeeld jou dus nieuwe inzichten kan geven. Waar jezelf als mens dus van groeit in jou eigen ontwikkeling.

Wat dus vooral belangrijk is dat je voor jezelf duidelijk hebt welke mensen in dit leven jou echt proberen te helpen en wie niet. Door jou een ander perspectief te laten zien. Zoals je die daarvoor nog nooit eerder had gezien. Waardoor je dus ook steeds meer leert en groeit als mens.

Grenzen aangeven bij mensen die totaal niet naar jou lijken te luisteren

Het is grappig dat ik in mijn leven zelf al meerdere keren zulke personen ben tegen gekomen. En elke keer weer zie ik dan dezelfde kenmerken in gedrag bij dat persoon. Het zijn vaak het type persoon dat zeer enthousiast is over wat ze doen. En dat graag met iedereen willen delen.

En vaak maakt het hun niet uit aan wie ze het vertellen. Zolang er maar iemand is die naar hun wil luisteren. Omdat ze het niet langer meer in hun gedachte kunnen houden en het gewoon echt even eruit moet. Hier is ook niets mis mee. Vooral omdat dit soort mensen ook een inspiratie voor jou kunnen zijn doordat je zoveel van hun leert.

Iedereen zal altijd vooral doen wat voor hun goed voelt. In plaats van wat jij op dat moment aan kan qua aandacht.

Het wordt pas een probleem als je uit beleefdheid in een gesprek terecht komt waar je niet in wilt zitten. En je niet zo goed weet hoe je moet grenzen aangeven bij dit persoon. Doordat jullie bijvoorbeeld collega’s zijn. En dat het dus toch belangrijk blijft om een goede werk sfeer te behouden. Maar vaak geeft dit dan toch weer stress als jij het druk hebt. En sta je dus eigenlijk niet open voor zo een gesprek op dat moment.

Hoe jij denkt dat je op de ander overkomt. Is niet hoe de ander jou waarneemt en op reageert.

Dit betekende dus toch dat je in zo een situatie jouw grenzen zal moeten aangeven. En dat je dus het gesprek wilt stoppen op een fijne manier. Het probleem hierbij is dat als je hier niet duidelijk in bent. De meeste mensen snel de neiging krijgen om over jou heen te praten.

Blijf hierbij toch duidelijk in wat jij belangrijk vind en waar jouw grenzen liggen. Ze bedoelen het vaak nooit verkeerd als ze aan een stuk doorpraten. Maar ze hebben vaak niet door dat het voor jou net te veel is. En dat je daardoor mogelijk in de stress raakt.

Schiet ook niet te ver door, in iedereen daardoor uit te buurt te willen houden

Een van de redenen van stress, is dat we heel erg de behoefte hebben om alles heel erg op onze eigen manier te willen doen. Waarbij andere mensen steeds kunnen reageren op een manier waarin we onszelf niet in kunnen verplaatsen. Met als gevolg dat we ons dan heel erg aan hun gaan frustreren.

Vaak komt dit uit onze eigen gevoel van onmacht omdat we niet begrijpen waarom andere mensen dit doen. En juist doordat we heel erg aan onze eigen mening vasthouden. Staan we daardoor veel minder open voor de menig van andere mensen. En hebben we dus moeite om deze te begrijpen. Daarom, laat af en toe los over wat jezelf denkt. En gaat een wereld voor je open van andere perspectieven.

Ken jezelf, en je kent eigen grenzen. Ken de mensen om je heen, en je staat open om van hun te leren.

Maar pas daarbij wel op dat je altijd duidelijk blijft in het bewaken van je eigen grenzen. Het gevaar bestaat daardoor juist dat je alleen nog maar bezig bent met wat de ander van jou wilt. En je daardoor helemaal vergeet vast te stellen wat jij juist belangrijk vindt.

Hoe duidelijker je bent over jezelf, hoe beter andere jou begrijpen

Wees dus duidelijk in je eigen grenzen aangeven waarbij jij je comfortabel voelt. Mag je dus in een situatie zijn dat iemand graag jouw aandacht wilt. Wees dan duidelijk naar jezelf toe hoeveel tijd je bijvoorbeeld aan iemand wilt besteden. En iedereen zal je hiervoor alleen maar meer waarderen. Doordat je tenminste duidelijk bent in waar je voor staat. In plaats van dat persoon dat door iedereen graag aardig wilt worden gevonden. Kies voor jezelf, en je staat zo veel meer in je eigen kracht.

Een ander heeft pas door hoe hij het beste met jou kan omgaan. Op het moment dat jij duidelijk bent over wat jij wilt.

Vaak gebeurt dit niet eens door wat je zegt. Maar doordat je de juiste toonhoogte of fysiologie gebruikt. Mag je dus veel stress ervaren doordat het altijd lijkt dat mensen je nooit serieus nemen in jou mening. Of dat het altijd over het hoofd wordt gezien in wat jij nodig hebt.

Probeer dan eens te kijken wat er gebeurt als je gedrag aanpast. Zonder dat je iets veranderd aan wat je zegt. En je zal merken dat ook dit een sterk verschil kan uitmaken. Met als gevolg dat je sterker staat in wie je bent. En je dus meer controle ervaart over je eigen leven. Waardoor je aanzienlijk minder stress zal ervaren.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Wees er bewust van dat alles wat je zegt niet altijd ook zo binnen komt bij een ander persoon. Wat dus vooral belangrijk is dat je van jezelf door hebt op welke manier je dit zegt.
  • Iedereen in deze wereld leeft vanuit zijn eigen mening en opvattingen. Wat betekend dus dat de grenzen van een ander persoon, anders kunnen zijn dan die van jou.
  • Iedereen zal altijd op zo een manier met jou omgaan met de verwachting dat het voor de ander ook goed voelt. Mag dit niet zo zijn, dan is het dus ook echt aan jou om dit aan te geven aan iemand die dit echt niet door heeft.
  • Een van de redenen dat andere mensen over jouw grenzen heen gaan. Is omdat je voor jezelf nog niet duidelijk heb vastgesteld waar jou eigen grens ligt. Wat het dus ook vervolgens moeilijk maakt om dan deze bij een ander aan te geven. De eerste stap is dus eerst duidelijk voor jezelf te hebben waar jouw grens ligt.

Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter met negatieve gedachtes kan omgaan. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

Negatieve gedachte oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.