Iets willen maar niet durven ervoor te gaan

05/03/2018

Iets willen maar niet durven

Iets willen maar niet durven is een gedachte die we snel kunnen ervaren op het moment dat voor een lastige keuze staan. Waarbij we van onszelf wel weten wat we het beste kunnen doen om bijvoorbeeld een probleem op te lossen. Alleen begin we hier nooit aan doordat mogelijk tegenzin ervaren. Doordat we voor onszelf realiseren dat we iets willen maar niet durven te doen. Zou je dit graag willen veranderen, dan kan je dit het best als volgt bereiken…

Inhoud

De stress die we voelen bij iets willen maar niet durven

Herken jij bij jezelf het gevoel dat je wilt iets heel graag wilt doen. Maar op een of andere manier echt niet durft. Dat het je hierdoor steeds tegenhoudt er verder te komen. Met als gevolg dat je daarna jezelf helemaal in je hoofd kapot kan maken over waarom je het niet hebt gedaan.

Vaak komt dit doordat we met onszelf in conflict zijn over wat we nu echt willen. Waarbij we wel weten wat we eigenlijk graag zouden willen. Tegelijkertijd zijn we te moe of lukt het niet om een andere reden. Waardoor we er totaal geen zin meer in hebben om dit nog te moeten doen. En voelt het dus ook niet als het juiste moment om hieraan te beginnen. Maar omdat we al van tevoren besloten hadden dat we dit gingen doen. Worden we dan toch boos op onszelf dat we het niet hebben gedaan.

Het is niet dat we de oplossing niet kunnen vinden, we eigenlijk te bang zijn wat we vinden als we hieraan beginnen te werken.

Vaak levert deze gedachtes van iets willen maar niet durven nog het meest stress op. Bij bijvoorbeeld problemen waar we maar niet uit zien te komen. De vraag is alleen in hoeverre is dat ook echt zo. En ben je het dus onbewust aan het vooruit schuiven omdat het nu niet uitkomt​. Of doordat je het voor jezelf zo groot hebt gemaakt en het hierdoor zoveel lading hebt gegeven. Dat je niet meer zou weten waar je zou moeten beginnen om dit weer tot een goed einde te brengen. En hoe je dus het beste kan omgaan met deze gedachte die jou steeds tegenhoudt.

Probeer bewust te zijn van wat je nu juist niet durft te doen

Vaak zijn onze problemen in deze wereld ook niet ontzettend moeilijk. En weten we eigenlijk wel wat we zouden moeten doen om hier vanaf te komen. Alleen doen we het niet vanuit een gevoel van tegenzin die gevormd is door angst. Waardoor we het voor onszelf zo ontzettend moeilijk zijn gaan maken. Dat we uiteindelijk redenen gaan bedenken om het niet meer te doen. Waardoor je dus ook niet meer bezig bent met je angst tegemoet te komen.

Hier zit vaak voor ons het grootste probleem bij gedachte van iets willen maar niet durven. Als je iets wilt oplossen kost dat vaak veel energie en motivatie. Terwijl als mens zijn we juist gewend onze energie te stoppen in de dingen die we leuk vinden. En op het moment dat we iets doen wat we niet leuk vinden. Dan missen we de motivatie om hieraan te beginnen. Met als gevolg dat we steeds andere dingen gaan bedenken die we eerst zouden kunnen doen, omdat we deze veel leuker vinden.

De eerste stap bij omgaan met durven te gaan voor wat jij belangrijk vind. Is dus hiervan bewust te zijn wat je tegenhoudt. Waarbij je dus elke keer als je een afleidende angstige gedachte krijgt, je van deze bewust bent. En het er gewoon laat zijn zonder dat je er iets mee doet. Waardoor deze je ook niet meer afleidt van wat je echt graag zou willen. En je dus kan beginnen met het op te lossen wat jou het meeste stress gaf.

Vaak is het nog niet eens het moeilijkst om aan onze problemen te werken. Maar zit het vooral in de motivatie te vinden om hieraan te beginnen. Waarbij het vaak voelt alsof er nooit het juiste moment voor is.

Terwijl als je voor jezelf bij stilstaat dat je hiermee dus eigenlijk elk moment had kunnen beginnen. Het was alleen de tegenzin in jezelf die je steeds tegenhield. Waardoor deze het alleen maar moeilijker voor jezelf maakt doordat het steeds je keuze beïnvloed om ergens aan te beginnen. Dat je dus ook hierdoor nooit verder komt met wat jij graag zou willen bereiken. Wat betekent dus dat alle redenen die je bedenkt om maar niet te doen wat je niet durft. Dus eigenlijk allemaal factoren zijn die jou alleen maar tegenhouden. En het dus ook de eerste stap is om deze los te laten of voor jezelf te leren anders naar deze te kijken.

Het blijft altijd moeilijk om hierdoor heen te komen wanneer je jouw doel steeds uitstelt. Juist door bewust ervoor te kiezen het probleem aan te pakken kom je hier doorheen naar wat jij graag zou willen bereiken.

De invloed die angst heeft op jou keuze

Het is normaal dat je angst voelt. Maar vaak hebben we als mens het gevoel dat niet zo is. Doordat we denken dat we de enige zijn. En dat we deze voor onszelf zo groot maken, dat het hierdoor lijkt dat we er nooit meer van afkomen. Want het vaak onze keuze over hoe we met angst omgaan die bepaald in hoeverre we hier last van ervaren.

Wat vaak helpt is juist met compassie naar deze angst te kijken. Want je zal pas echt het gevoel van angst kunnen loslaten als je deze aanneemt. Want wat er vaak gebeurd is juist doordat we deze angst ervaren dat we een gevoel van tegenzin krijgen. Waarbij we dus juist niet aan ons doel beginnen doordat we bang zijn hierin te falen. Het is juist dat als je dus voor jezelf deze angst durft te accepteren. Dat deze dus minder jou probeert tegen te houden met een gevoel van tegenzin.

Het is niet erg dat angst er is. Maar het zou zonde zijn als je niet het allerbeste uit jouw leven zou kunnen halen omdat jezelf steeds tegenhouden door angst. Mag je dus angst ervaren. Aanvaard deze dan ook. Laat het gevoel er gewoon zijn. En probeer er vooral niet over na te denken.

Hoe meer je probeert je angst van afwijzing te voorkomen, hoe moeilijker het wordt om een goede oplossing te vinden.

Omdat je dan alleen nog maar met redenen komt in jouw gedachtes die je tegenhoudt de stap te maken die je nodig hebt. Mag het zo zijn dat deze gedachtes dan toch komen. Laat ze er dan gewoon zijn zonder dat je er op ingaat. Angst voelen is iets heel normaalst. Want ieder mens heeft wel een keer in zijn leven last gehad van angst. Je zal merken dat door er op deze manier te leren er na te kijken. Dat je steeds beter wordt in het omgaan met de gedachtes die ontstaan bij iets willen maar niet durven te doen. Doordat het op deze manier steeds kleiner maakt en het ook niet meer als een excuus gaat gebruiken om het niet te doen.

Maak je keuzes uit gevoel van angst of juist waar je gelukkig van wordt

Waarschijnlijk merken we het vaak niet als we keuze maken. Maar eigenlijk komen al onze keuze op iets heel simpels neer. Wat is namelijk dat we deze kunnen maken vanuit onze angst of juist uit plezier. Als we een keuze maken vanuit angst dan komt het er bijna altijd op neer dat we dit doen omdat we bang zijn te iets te verliezen wat belangrijk voor ons is.

Of juist dat we daardoor in een situatie komen die ons heel erg pijn kan doen. Waardoor we er vervolgens alles aan gaan doen in onze keuze om dit te vermijden. Terwijl als we de keuze uit plezier zouden maken. We deze zouden maken omdat dit echt is waar we op het langer termijn blij van zouden worden en ons uiteindelijk veel meer positieve energie geeft.

Het probleem is vaak dat we hiertussen blijven hangen. Dit kunnen keuzes zijn zoals: vraag ik wel of niet dat leuke meisjes uit op een date, ga ik wel of niet voor die droombaan of vertel ik nu wel of niet eerlijk over hoeveel pijn het mij doet als iemand iets vervelends tegen mij zegt. Hierbij zie je dus vaak dat je veel tegenzin kan hebben door de angst. Om eigenlijk te gaan voor iets wat jouw leven een stuk beter maakt.

Het is alleen onze angst voor het onbekende dat ervoor zorgt dat we er niet voor durven te gaan. Omdat we niet van tevoren weten wat er zal gebeuren als we deze keuze maken. En of we dan ook echt krijgen wat we eigenlijk het allerliefst willen bereiken. Met als gevolg dat we eerder met onze angst meegaan. Omdat we bij die keuze tenminste weten dat alles hetzelfde blijft. Hoe meer we dus onze angst voor het onbekende overwinnen. Hoe makkelijker het wordt om echt verder te komen.

Wat werkt voor jou nu echt goed op het langer termijn

Probeer dus bij de gedachtes van iets willen maar niet durven. Hierbij er bewust van te worden dat we deze angst proberen weg te stoppen door het te vermijden. En juist op dat moment dat je dit bij jezelf merkt het tegenovergestelde te doen door het te aanvaarden als een onderdeel van wie jij bent. Zonder dat je er tot laat weerhouden te doen wat je echt belangrijk vindt.

Je zal ook merken dat hoe vaker je deze angst ook echt bewust voor jezelf meemaakt, hoe minder sterk deze steeds wordt. En dus ook een minder grote rol zal spelen in de toekomst bij de keuzes die je wilt maken. We zijn allemaal bang, maar laat dat nooit je geluk in de weg staan.

Want zolang we juist met het gevoel van tegenzin blijven zitten. Blijven we het meeste stress ervaren omdat we blijven hangen in een situatie waar we niet uitkomen. Het is door juist de situatie aan te pakken dat het ons lukt om onze tegenzin te overwinnen. Door steeds weer voor te kiezen wat voor ons werkt op het langere termijn.

Kies je voor kort geluk en lange pijn, of voor korte pijn en lang geluk.

Wat betekend dat we dus toch altijd het best voor de keuze zouden kunnen gaan die misschien wel even pijn doet. Maar op het lange termijn ook echt voor ons het beste werkt. Omdat we op deze manier steeds dichter​ komen bij wat we echt graag willen.

Mijn tip aan jou, de volgende keer dat je weer voor zo een keuze staat. En je voelt dat angst je weer gaat beïnvloeden in wat jou tegenhouden te doen wat nodig is. Hierbij bewust van te zijn welke invloed angst op jou heeft. En hierbij begint te kijken naar waar deze angst nu eigenlijk vandaan komt en of het ook wel echt klopt waar je nu zo bang voor bent.

Want je zal merken dat de gedachtes over wat er allemaal fout kan gaan, vaak een stuk erger zijn dat wat er in het echt gebeurd. Het is juist door voor jezelf dit te realiseren en het ook echt bewust mee te maken dat het dus eigenlijk allemaal wel meevalt. Dat deze ook veel minder invloed op jou zal hebben in de keuzes die je in de toekomst maakt. En je het dus makkelijker wordt keuzes te maken vanuit een gevoel wat jij echt graag wilt.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Probeer eerlijk te zijn met jezelf waarbij je voor jezelf bepaalt, of je het echt niet weet wat het is wat je wilt doen. Of dat je het stiekem wel weet maar het niet durft te doen.
  • Probeer voor jezelf te bepalen hoeveel prioriteit je aan het probleem geeft. Want juist door het probleem kleiner te maken gaan we het uitstellen
  • Angst is en blijft altijd de meest slechtste raadgever over de keuze die jij maakt. Probeer dus ook voor jezelf te bepalen in hoever angst jouw beïnvloed in je motivatie om ergens mee te beginnen.
  • Als mens komen onze keuze vaak op twee factoren neer. We doen iets omdat het ons plezier geeft, of we doen het niet omdat we daar te bang voor zijn. Vaak staan deze twee gevoelens tegenover elkaar. Waarbij er een de doorslag geeft.
  • Dat elke keer dat jij ervoor kiest wat werkt op het korte termijn. Dat dit ervoor zorgt dat het probleem steeds weer terug komt. Probeer dus ook voor jezelf de kracht te vinden om toch te gaan voor wat werkt op het langere termijn.

Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

Angst oefening

 

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.