Angstgedachten overwinnen op een manier die werkt

21/06/2020

angstgedachten overwinnen

Angstgedachten overwinnen kan nog heel lastig worden als jezelf helemaal kwijtraakt in piekergedrag. Waarbij je dus steeds meer jezelf gek gaat maken over de negatieve mogelijkheden die kunnen ontstaan. En het hierdoor dus steeds lastiger wordt om deze af te komen. Mag jij dus veel moeite ervaren met het overwinnen van angstgedachten. Dan kan je het beste op de volgende manier je angstgedachten overwinnen…

Inhoudsopgave

Moeite met angstgedachten overwinnen

In het dagelijks leven kan het goed voorkomen dat we situaties meemaken waar we van schrikken. Zoals bijvoorbeeld dat we bijna worden aangereden door een auto. In dit soort momenten ervaren we dan een kort moment van angst. Die vervolgens weer weggaat op het moment dat de situatie voorbij is en we ons dus weer veilig voelen. Als dit gebeurd is het vaak ook niet zo erg als je even bang voelt, doordat deze erop gericht is om je in veiligheid te brengen. Het nadeel is dat we ditzelfde kunnen doen met onze gedachtes. Waarbij onze gedachtes niet meer verdwijnen. En we dus continue deze angst voelen die niet meer weggaat. Met als gevolg dat we steeds meer beginnen af te vragen. Hoe kan ik deze angstgedachten overwinnen.

Hoe meer we onze angst aandacht geven. Hoe lastig het wordt om deze te overwinnen door ze los te laten.

Het probleem met angstgedachten is dat we deze heel sterk kunnen maken. Waardoor deze zo erg ons leven overnemen. Dat het hierdoor bijna onmogelijk wordt om ze nog te overwinnen. Met name doordat we onszelf kwijt kunnen raken in piekergedrag over angstgedachten. Het bijzondere is dat wat in realiteit gebeurd vaak eigenlijk best wel meevalt. Alleen maken we het voor onszelf in ons hoofd zo sterk. Dat we alleen nog maar kunnen bezig houden met wat er allemaal mogelijk fout zou kunnen gaan. Waarbij dus de angstgedachten er vooral opgericht zijn om dit te willen voorkomen. Met als gevolg dat we eerder alles uit de weg gaan, dan dat we juist gaan doen wat we leuk vinden.

Wat het over jou zegt dat je angstgedachten ervaart

De reden dat we het zo moeilijk vinden om angstgedachten te overwinnen komt vaak doordat we zo weinig invloed hebben over wat we denken. Doordat de meeste gedachtes spontaan opkomen. En we met deze meteen meegaan voordat we dit door hebben. Met als gevolg dat jezelf al helemaal gek kan maken met mogelijkheden voordat je door hebt dat je dit doet. In de meeste gevallen wilt het erg goed helpen om je gedachtes niet te serieus te nemen. En deze meer te zien als iets wat bij jou plaatsvindt dan wie jij echt bent. Want je kan namelijk kiezen om met deze gedachte mee te gaan. Of je kan de keuze maken om juist afstand van deze te nemen. Wat geeft aan dat jij niet de gedachte bent, maar dat jij de waarnemer bent van deze gedachte, waar jij vervolgens een keuze over kan maken.

Gedachtes hebben erg veel invloed op wat je voelt. En je gevoel heeft erg veel invloed op wat je denkt.

Het probleem met angstgedachten is dat aan deze gedachte een gevoel gekoppeld is. Wat is namelijk het gevoel van angst. Wat geeft aan dat je dus niet alleen last ervaart van een negatieve gedachte. Maar ook van een sterk gevoel van angst die waarschijnlijk deze gedachten laat ontstaan. Want gedachtes en gevoel hebben een sterke verbinding met elkaar. Zo kan je bijvoorbeeld een fijn gevoel krijgen van een leuke herinnering. Of dat je juist vanuit je gevoel ergens van schrikt waardoor hier allemaal gedachtes over ontstaan. Wat betekend dus dat als je angstgedachten wilt overwinnen je dit op twee manieren kan doen. Wat is namelijk werken vanuit je gevoel, waarbij dan je gedachtes minder worden. Of werken vanuit je gedachtes, waardoor het gevoel minder sterk wordt.

Op het moment dat je dus erg veel last ervaart van angstgedachten. Dat kan je dus het best deze overwinnen door zowel te werken vanuit je gevoel als vanuit je gedachtes. Waarbij het dan natuurlijk heel persoonlijk is wat voor jou het beste werkt. En het dus ook de zoektocht is om voor jezelf te kijken wat voor jou het meest invloed heeft. Zo kan je bijvoorbeeld heel erg gaan oefenen met positiever na te denken, door bewust te proberen met ander gedachtes te komen. Of dat je bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doet die jou lichaam meer tot rust brengen. Waardoor het gevoel van angst in jouw lichaam minder sterk wordt.

Waar je nu echt bij wilt stilstaan bij angstgedachten

Een grote fout die we snel kunnen maken als mens op het moment dat we onze angstgedachten willen overwinnen. Is dat we meer gaan bezig houden met symptoom bestrijding dan echt met de kern. Want het voorbeeld dat ik hiervoor gaf over ademhalingsoefeningen doen om meer tot rust te komen kan zeker goed helpen. Maar is vaak erg tijdelijk, doordat je hierdoor eerder je lichaam weer tot rust brengt. Maar je niet voor jezelf echt aan de kern heb gewerkt om je angst te overwinnen. Want de enige echte manier om je angst te overwinnen is door echt te gaan doen waar je bang voor bent. Waarbij hoe vaker je dit doet, hoe meer comfortabeler je hiermee wordt en dus ook echt deze angst verdwijnt.

Ben jij met symptoombestrijding bezig, of werk je echt aan de kern van jouw angst?

Wat maakt het wel lastig als je niet goed weet waar je nu precies bang voor bent. Doordat we vaak vanuit onze gedachtes alles zo ingewikkeld kunnen maken. Dat we hierdoor sterk in de valkuil terecht kunnen komen dat we over hele andere onderwerpen angstgedachten ervaren. Waardoor we niet meer bewust van zijn wat nu eigenlijk echt de kern is waar we angst van ervaren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je erg veel gedachtes ervaart over dat we geen fouten mogen maken op ons werk. Terwijl de echt kern van deze angst vaak is dat we moeite hebben met afwijzing. Waarbij je dus eigenlijk bang bent dat je wordt afgewezen op de kwaliteit van je werk. Alleen hebben we dat niet meer door, doordat we alleen nog maar denken over hoe we het beste fouten kunnen vermijden tijdens het werk.

Want wat je dus vaak ziet is dat we heel erg een gedachte over een gedachte kunnen krijgen. Waarbij we dan steeds een stap verder gaan, vanuit het idee dat we op deze manier tot een oplossing komen. Het nadeel hiervan is dat we hierdoor steeds meer met onze gedachten van de kern weggaan. Waardoor we dus ook steeds minder bewust worden wat nu precies de reden is waarom we zo sterk deze angstgedachten ervaren. Waarbij het dus erg sterk kan helpen om weer terug te gaan naar de eerste gedachte die je had over deze angst. En vooral te gaan waar te nemen wat nu precies de reden is dat je deze angst ervaart. Waarbij het dan ook makkelijk wordt om juist deze angst te gaan overwinnen door er juist mee te zijn of het juist te gaan doen wat je eng vindt.

Hoe kan je het best angstgedachten overwinnen

Want wat erg belangrijk is om voor jezelf te realiseren dat angst toch echt een gevoel is. En dat je dus ook alleen deze kan overwinnen door met dit gevoel te zijn. Waarbij het dus niet zoveel zin heeft om hier heel erg veel over na te gaan denken. Het is logisch dat we dit doen, doordat gedachtes er vaak opgericht zijn om met een oplossing te komen die ons helpt bij problemen. Vanuit het idee dat we dus graag een oplossing willen bedenken om geen angst meer te hoeven voelen. Het nadeel hiervan is dat we juist door er zoveel over na te denken we deze angst alleen maar meer gaan versterken. Wat maakt het dus ook zo belangrijk om juist voor jezelf te gaan oefenen om deze gedachtes los te laten. Door juist meer naar je gevoel te gaan.

Gedachtes willen altijd met een oplossing komen voor jouw angst. Maar zorgt er hierdoor eigenlijk voor dat je deze alleen maar versterkt.

Waarbij je dan zal merken dat je echt weer even contact maakt met dit gevoel van angst. Wat is natuurlijk een gevoel die we eigenlijk zoveel mogelijk willen vermijden. Wat is ook vaak de reden dat we naar ons hoofd schieten met gedachtes. Vanuit het idee dat we zo weinig mogelijk aandacht aan ons negatieve gevoel willen geven. Waarbij we dit dan onbewust proberen op te lossen door zoveel mogelijk met onze aandacht naar ons hoofd te gaan. Met als gevolg dat we dus hierdoor erg veel gaan nadenken op een manier die alles alleen maar erger maakt.

Wat maakt het dus ook zo belangrijk om echt weer naar je gevoel te gaan op het moment dat je angstgedachten wilt overwinnen. Waarbij je zal merken dat als het je lukt om met deze te zijn, zonder dat je van deze wegvlucht. Dat je vaak al op deze manier steeds meer comfortabel wordt met wat je ervaart. En je dus ook echt deze angst begint te overwinnen. Waarbij je dan na afloop zal merken dat je veel minder angstgedachten ervaart. Doordat dit gevoel van angst een stuk minder is geworden. Tot op het punt dat je deze helemaal heb overwonnen, en je zelfs zal realiseren na afloop dat het eigenlijk best wel meeviel.

Belangrijkst tips van dit artikel

  • Het gevaar van angstgedachten is dat we hierdoor snel in een piekergedrag terecht komen. Die ervoor kan zorgen dat je het alleen maar erger maakt. Met als gevolg dat het steeds lastiger wordt om deze te overwinnen.
  • Gedachtes hebben invloed op ons gevoel. En ons gevoel heeft erg veel invloed op onze gedachtes. Wat betekend dat jouw gevoel van angst sterk je angstgedachtes kunnen beïnvloeden. En vervolgens deze gedachtes weer je angst versterkt.
  • Wat maakt het dus ook belangrijk dat als je angstgedachten wilt overwinnen. Dat je vooral weer contact gaat maken met je gevoel van angst. En jezelf er in oefent om helemaal comfortabel met deze te worden. Waardoor deze angst verdwijnt.

    Zou je graag de kans willen vergroten dat je beter kan omgaan angst en zorgen. Dan kan het volgende jou zeker helpen…

    Angst oefening

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.