Drang naar aandacht en bevestiging

27/01/2021

drang naar aandacht en bevestiging

Drang naar aandacht en bevestiging ontstaat wanneer we veel twijfel ervaren met een ander over waar we aan toe zijn. Het gevolg is dat we veel aandacht en bevestiging willen van de ander. Dit maakt de omgang met andere mensen vaak alleen maar zwaarder en moeilijker. Ervaar jij last van de drang naar aandacht en bevestiging? Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Een overdreven drang naar aandacht en bevestiging

Als mens willen we graag begrepen en gezien worden voor wie we zijn door andere mensen. Wanneer we hier een tekort in voelen, ontstaat een grote drang naar aandacht en bevestiging. Wanneer we proberen deze aandacht en bevestiging van anderen mensen te forceren, voelen andere mensen hierdoor vaak een druk, waardoor ze dit juist niet zullen geven. Het is daarom belangrijk om voor onszelf te realiseren waarom we zo een sterk drang naar aandacht en bevestiging ervaren.

Het is heel fijn om veel positieve aandacht van een ander te ontvangen. Het wordt alleen een probleem als je dit steeds meer wilt bereiken ten kosten van jezelf.

In de meeste gevallen ervaren we de verleiding om iets te doen, omdat het ons  een goed gevoel geeft. Het nadeel hiervan is alleen dat we hier erg afhankelijk van kunnen worden. Wanneer we bijvoorbeeld veel positieve aandacht krijgen van andere mensen, kan dit erg verslavend werken. Deze positieve aandacht geeft ons steeds de bevestiging dat we goed bezig zijn. Dit is vooral fijn als we veel aan onszelf twijfelen. De bevestiging van andere mensen zorgt er dan voor dat we meer de zekerheid ervaren over onszelf.

Wanneer we veel onrust en stress ervaren, kunnen we het fijn vinden om bevestigd te worden dat we goed bezig zijn. We ervaren deze bevestiging dan namelijk niet meer bij onszelf. We worden dan afhankelijk van andere mensen om ons dit gevoel te geven. We hopen dat we, door vaak genoeg te horen dat we goed bezig zijn, hier de kracht uit kunnen halen om door te gaan in een moeilijke situatie. Wanneer je bijvoorbeeld twijfelt of je met je werkgever in gesprek moet gaan, kan het motiveren als een vriend de bevestiging geeft dat dit de juiste keuze is. Je hebt dan d e motivatie om dit te doen, ondanks dat het je misschien stress geeft.

Hoe aandacht en bevestiging met elkaar zijn verbonden

Aandacht en bevestiging zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Aandacht wilt vooral aangeven in hoeverre een ander zijn aandacht aan jou geeft. Bevestiging heeft daarentegen meer te maken met duidelijkheid krijgen van de ander over waar je aan toe bent. Dit geeft aan dat je heel veel aandacht van een ander kan krijgen, zonder dat je de bevestiging krijgt die je graag zou willen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je veel gesprekken met iemand hebt, maar er tijdens die gesprekken weinig inhoudelijks wordt besproken. Je spreekt bijvoorbeeld niet over wat voor jou belangrijk is of wat je echt wilt weten.

Je kan voor langere tijd met iemand praten en nog steeds geen idee hebben wie het is, omdat je niet over belangrijke onderwerpen hebt gesproken.

Wanneer je het zelf moeilijk vindt om over een onderwerp te beginnen, door bijvoorbeeld aan je partner te vragen of hij of zij nog wel van jou houdt, dan kun je veel gesprekken hebben, zonder dat je het antwoord krijgt waar je naar zoekt.

Het kan ook dat je verbaal wel de bevestiging krijgt waar je naar zoekt, maar dit  niet terugziet in het gedrag van de ander. Je partner geeft bijvoorbeeld wel aan dat hij of zij van jou houdt, maar dit voelt niet zo, omdat je maar weinig aandacht van hem of haar krijgt. Je denkt dan misschien dat de ander dit wel zegt, maar het waarschijnlijk niet meent.

Kortom, wanneer je een drang voelt naar aandacht en bevestiging, voel je een tekort in een van deze twee dingen. Het kan dus zo zijn dat je veel aandacht krijgt, maar niet de bevestiging die je nodig hebt, of dat je wel de bevestiging krijgt die je nodig hebt, maar de persoon dit niet laat zien in zijn of haar aandacht voor jou.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat je geen van beiden krijgt van de ander. Dan heb je zowel sterk de behoefte aan bevestiging, als aan aandacht. Wanneer je dit beiden niet ervaart bij iemand die voor jou heel belangrijk is, kun je dit als erg pijnlijk ervaren.

Waarom we als mens aandacht en bevestiging nodig hebben

Het is heel normaal dat je een behoefte ervaart aan aandacht en bevestiging. Het is echter belangrijk om te kijken naar de mate waarin je dit in ervaart. De kans bestaat namelijk dat je hierin te ver doorschiet.

Het kan bijvoorbeeld dat we van onszelf niet goed doorhebben waar we nu precies moeite mee ervaren. Het gevolg hiervan is dat we onze eigen onzekerheid op andere mensen gaan projecteren, vanuit de verwachting dat een ander voor jou het vervelende gevoel oplost waar jij mee zit. Dit is iets wat we als kind ook vaak doen. We gaan bijvoorbeeld keihard huilen, zodat onze ouders ons komen helpen. Hierdoor kunnen we het gedrag ontwikkelen dat we om aandacht vragen wanneer we willen dat andere mensen onze problemen oplossen.

Als je altijd verwacht dat de oplossing van buitenaf komt, in plaats van dat je zelf het initiatief neemt, kan het lang duren voor het probleem is opgelost.

Op het moment dat we volwassen worden, verdwijnt dit gedrag steeds meer. Dit neemt niet weg dat het mogelijk nog een beetje blijft hangen. Er is natuurlijk niets mis mee om geholpen te worden door andere mensen. Het wordt wel een probleem op het moment dat je verwacht dat andere mensen altijd jouw problemen oplossen. Je wacht dan altijd de reactie van andere mensen af, in plaats van zelf het initiatief te nemen en in actie te komen. Je kunt een overdreven drang krijgen naar aandacht en bevestiging van andere mensen.

Hoe kan je het best omgaan met een sterke drang naar aandacht en bevestiging?

Ervaar jij veel last van een sterke drang naar aandacht en bevestiging? Merk je dat je dit niet krijgt en hierdoor stress ervaart? Dan helpt het om bij jezelf waar te nemen wat nu precies bij jou plaatsvindt. Het is namelijk goed mogelijk dat je onbewust zo sterk met de verleiding naar aandacht en bevestiging meegaat. Het is goed mogelijk dat je niet van jezelf doorhebt hoe sterk dit bij jou plaatsvindt en in hoeverre je afhankelijk bent geworden van de aandacht en bevestiging van andere mensen, terwijl dit misschien helemaal niet is wat jij nodig hebt om je echt goed te voelen op de langere termijn.

Zelfvertrouwen komt uiteindelijk altijd vanuit jezelf en niet vanuit het positieve oordeel van andere mensen.

De reden dat we vaak aandacht en bevestiging nodig hebben van andere mensen, is dat we veel angst ervaren. De aandacht en bevestiging geeft ons dan het vertrouwen dat alles goed komt. Het nadeel hiervan is dat de ander dit moet blijven doen, om ervoor te zorgen dat we dit vertrouwen behouden. Wanneer dat dit vertrouwen vanuit jezelf komt, zal je minder behoefte hebben aan aandacht en bevestiging van andere mensen. Je bent hier dan niet meer afhankelijk van, door het sterke zelfvertrouwen dat je ervaart.

Wanneer je een grote drang hebt aan aandacht en bevestiging van andere mensen, moet je dus naar jezelf kijken wat jij nodig hebt om je zelf deze aandacht en bevestiging te geven. Dit kan je bijvoorbeeld doen, door voor je jezelf een duidelijke zin te bedenken die je meerdere keren per dag herhaalt op het moment dat je je onzeker voelt. Een voorbeeld van zo’n zin is: Ik heb het vertrouwen dat het tussen ons goed zit, of: Ik weet dat dit goed gaat komen, of: Wat ik nu doe is goed genoeg. Je zal merken dat wanneer je deze zin vaak herhaalt, je er ook echt in gaat geloven. Aan het begin is dit moeilijk, maar wanneer dit lukt, zal je merken dat je veel minder aandacht en bevestiging nodig hebt van andere mensen. Je geeft deze aandacht en bevestiging dan aan jezelf, waardoor je deze drang veel minder sterk zal ervaren.

Belangrijkste tips van dit artikel:

  • Hoe meer we twijfelen aan onszelf, hoe sterker we de behoefte ervaren aan bevestigen van andere mensen. We willen dat andere mensen met hun steun ons het vertrouwen geven dat het allemaal goed komt. Dit kan er helaas voor zorgen dat je deze bevestiging steeds blijft zoeken bij andere mensen.
  • Het kan dat je heel veel aandacht krijgt, maar niet de bevestiging die je nodig hebt. Ook kan het dat je juist wel de bevestiging krijgt, maar je dit niet gelooft, omdat de ander dit niet laat zien in zijn of haar aandacht.  Dit geeft aan dat we als mens vaak op zoek zijn naar een combinatie van deze twee dingen.
  • Het grootste probleem wat we kunnen hebben als mens, is dat we niet meer het vertrouwen in onszelf hebben. We proberen dit dan vaak te krijgen van ander mensen, terwijl het sterker is om dit te zien als een leermoment om te kijken wat jij kan doen om weer het vertrouwen in jezelf te krijgen.


Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder, waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter