Drang naar aandacht en bevestiging

29/08/2020

drang naar aandacht en bevestiging

Drang naar aandacht en bevestiging ontstaat op het moment als we veel twijfel ervaren met een ander over waar we aan toe zijn. Met als gevolg dat we dit heel erg proberen dit van een ander te krijgen. Wat vaak de omgang met andere mensen alleen maar zwaarder en moeilijker maakt. Mag jij dus erg veel last ervaren van de drang naar aandacht en bevestiging. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Een overdreven drang naar aandacht en bevestiging

Als mens willen we graag begrepen en gezien worden door andere mensen voor wie we zijn. Het is met name op het moment dat we hier een tekort in voelen. Dat we dit proberen te compenseren met een drang naar aandacht en bevestiging. Met in de hoop dat we dit hierdoor kunnen bereiken. Het nadeel is alleen dat we hierdoor juist erg proberen deze aandacht en bevestiging van anderen mensen te forceren. Met als gevolg dat deze door de druk hierdoor juist niet gaan doen wat we van hun nodig hebben. Wat maakt het dan ook zo belangrijk om voor jezelf te realiseren waarom je zo een sterk drang naar aandacht en bevestiging bij jezelf ervaart. En wat hier dus mogelijk de reden van kan zijn.

Het is heel fijn om veel positieve aandacht van een ander te ontvangen. Het wordt alleen een probleem als je dit steeds meer wilt bereiken ten kosten van jezelf.

In de meeste gevallen kunnen we snel de verleiding ervaren om iets graag te willen doen omdat het ons zo een goed gevoel geeft. Het nadeel hiervan is alleen dat we hierdoor erg afhankelijk van dit kunnen worden. Wat geeft aan dat dus bijvoorbeeld veel positieve aandacht krijgen van andere mensen erg verslavend kan werken. Doordat deze positieve aandacht steeds de bevestiging geeft dat je goed bezig bent. Wat is met name iets wat we erg fijn vinden als we veel over onszelf twijfelen. Waarbij het dan erg fijn vinden als andere mensen ons de bevestiging geven dat we goed bezig zijn. Zodat we meer de zekerheid ervaren over onszelf.

Wat dus aangeeft dat op het moment dat we veel onrust en stress ervaren. We het erg fijn kunnen vinden om bevestigd te worden dat we goed bezig zijn. Doordat we deze bevestiging niet meer bij onszelf ervaren. En we dus afhankelijk worden van andere mensen om ons dit gevoel te geven. Met in de hoop dat als we maar vaak genoeg bevestig worden dat we goed bezig zijn. We op deze manier hieruit kracht proberen te halen om verder door te blijven gaan met een moeilijke situatie waar je in kan zitten. Doordat je bijvoorbeeld twijfelt of je met je werkgever in gesprek moet gaan omdat je erg veel stress ervaart. En het erg motiveert als een vriend de bevestiging geeft dat dit echt een goede keuze is die je moet doen. Wat dan de motivatie geeft om hiervoor te willen gaan.

Hoe aandacht en bevestiging met elkaar zijn verbonden

Want aandacht en bevestiging zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Aandacht wilt vooral aangeven in hoeverre een ander zijn aandacht aan jou geeft. Terwijl bevestiging veel meer heeft te maken met dat je duidelijkheid wilt krijgen van de ander over waar je aan toe bent. Wat geeft aan dat je bijvoorbeeld heel veel aandacht van een ander kan krijgen. Maar dat je dit niet krijgt met de bevestiging die je graag zou willen. Doordat je bijvoorbeeld veel gesprekken met iemand kan hebben, maar dat er tijdens dit gesprek weinig inhoudelijks wordt besproken. Doordat je steeds maar niet spreekt over wat voor jou belangrijk is, en dus niet bespreekt wat je nu eigenlijk echt wil weten.

Het is goed mogelijk dat we met iemand voor een lange tijd hebben gepraat. En nog steeds geen idee hebben wie dit is, doordat je nooit echt over de belangrijke onderwerpen heb gesproken.

Wat geeft aan dat als je het zelf al erg eng vindt om over een onderwerp te beginnen. Door bijvoorbeeld te vragen aan je partner over deze nog wel van jou houdt. Dat je vervolgens wel heel veel gesprekken met elkaar kan hebben. Maar dit nog steeds niet het antwoord geeft waar je naar opzoek bent. De andere kant bestaat natuurlijk ook, waarbij je wel bevestiging krijgt. Doordat bijvoorbeeld je partner aangeeft dat deze van je houdt. Alleen voelt dat niet zo doordat deze jou erg weinig aandacht geeft. Waarbij je snel met gedachtes komt dat de ander dit wel zegt, maar het waarschijnlijk niet zo meent. Doordat je dit niet terugziet in het gedrag van de ander. Doordat deze bijvoorbeeld wel zegt dat hij/zij van je houdt, maar dit totaal niet naar jou toont.

Wat geeft aan dat op het moment dat je een drang voelt naar aandacht en bevestiging. Dat dit wilt aangeven dat je op een van deze twee een tekort in voelt. Wat kan dus zijn dat je veel aandacht krijgt maar niet de bevestiging die je nodig hebt. Of dat je wel de bevestiging krijgt, maar dat je dit niet serieus neemt doordat het andere persoon dit niet laat zien met zijn aandacht naar jou. Waarbij het natuurlijk ook mogelijk is dat je het allebei niet krijgt van een ander. En dat er dus sterk de behoefte is naar zowel de bevestigd waar jij aan toe bent. En tegelijkertijd dit te voelen door de aandacht die de ander aan jou geeft. Het is met name op het moment dat we het allebei niet ervaren bij iemand die voor jou belangrijk is. Dat we dit als erg pijnlijk kunnen gaan ervaren.

Waarom we als mens aandacht en bevestiging nodig hebben

Het is heel normaal dat je een behoefte ervaart voor aandacht en bevestiging. Het is de mate waarin je dit in ervaart, waar de kans bestaat dat we hierin te ver doorschieten. Doordat we bijvoorbeeld niet goed van onszelf doorhebben waar we nu precies moeite mee ervaren. Met als gevolg dat de kans bestaat dat we onze eigen onzekerheid op andere mensen gaan projecteren. Vanuit de verwachting dat een ander voor jou het vervelende gevoel oplost waar jij mee zit. Wat is natuurlijk ook iets wat we als kind heel vaak doen. Door bijvoorbeeld keihard te gaan huilen zodat onze ouders ons komen helpen. En we dus het gedrag kunnen gaan ontwikkelen dat als we om veel aandacht vragen, andere mensen onze problemen dan komen oplossen.

Als je altijd verwacht dat de oplossing van buitenaf komt, in plaats van dat je zelf het initiatief neemt. Kan het lang duren tot het probleem is opgelost.

Op het moment dat we volwassen worden verdwijnt dit gedrag steeds meer. Wat niet wegneemt dat het zeker mogelijk is dat het nog een beetje blijft hangen. Er is niets mis mee om geholpen te worden door andere mensen. Het wordt wel een probleem op het moment dat je verwacht dat andere mensen altijd jouw problemen oplossen. En je dus eerder op andere mensen gaat afwachten dan dat je zelf het initiatief neemt om in actie te komen. Waarbij je dus ziet dat je de neiging kan krijgen om een overdreven drang naar aandacht en bevestiging te willen hebben van andere mensen. Zodat je er in bevestig wordt dat deze jouw problemen gaan oplossen, in plaats van dat je dit zelf gaat oplossen. Door niet meer op de ander te gaan af te wachten op bevestiging, maar juist zelf in actie te komen.

Hoe kan je het best omgaan met een sterke drang naar aandacht en bevestiging

Want mag je ontzettend veel last ervaren van een sterke drang naar aandacht en bevestiging. Waarbij je merkt doordat je dit niet krijgt je hierdoor erg veel stress ervaart. Dan wilt het goed helpen om als eerste stap bij jezelf waar te nemen wat nu precies bij jou plaatsvindt. Met name doordat het goed mogelijk is dat je onbewust zo sterk met de verleiding naar aandacht en bevestiging meegaat. Dat het goed mogelijk is dat je niet van jezelf doorhebt hoe sterk dit bij jou plaatsvindt. En in hoeverre je dus afhankelijk bent geworden van de aandacht en bevestiging van andere mensen. Terwijl dit misschien wel helemaal niet is wat jij nodig hebt om je echt goed te voelen op het langere termijn.

Zelfvertrouwen komt uiteindelijk altijd vanuit jezelf. En niet vanuit het positieve oordeel van andere mensen.

De reden dat we vaak aandacht en bevestiging nodig hebben van andere mensen komt doordat we veel angst ervaren. Waarbij de aandacht en bevestiging ons het zelfvertrouwen geeft dat alles goed komt. Het nadeel is alleen dat dan steeds de ander dit moet blijven doen om ervoor te zorgen dat je eigen zelfvertrouwen blijft behouden. Terwijl op het moment dat dit vertrouwen vanuit jezelf komt. Je zal merken dat het opeens een stuk minder nodig is dat de andere jou aandacht en bevestiging geeft. Doordat je niet meer afhankelijk hiervan voelt door het sterke zelfvertrouwen wat je vanuit jezelf ervaart.

Wat geeft aan dat je juist voor jezelf wilt kijken wat jij nodig hebt om jezelf de aandacht en bevestiging te geven dit je nodig hebt. Door bijvoorbeeld voor je jezelf duidelijke zin te bedenken die je meerdere keren kan herhalen per dag op het moment dat je onzeker voelt. Wat kan bijvoorbeeld zijn: Ik heb het vertrouwen dat het tussen ons goed zit, of ik weet dat wat dat dit goed gaat komen, of wat ik nu doe is goed genoeg. Waarbij je zal merken dat als je ook echt in deze zin gaat geloven. Wat is nog best moeilijk, als dit dan toch is gelukt je bij jezelf merken dat je veel minder nog de aandacht en bevestiging nodig hebt van een ander. Doordat je op deze manier dit aan jezelf bent gaan geven. En je dus veel minder sterk nog een drang zal ervaren.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Hoe meer we twijfelen aan onszelf, hoe sterker we de behoefte ervaren van andere mensen die bevestigen dat we goed bezig zijn. Waarbij ze met hun steun ons het vertrouwen geeft dat het allemaal goed komt. Wat er helaas dan wel tot kan leiden dat je steeds bevestiging blijft zoeken bij andere mensen.
  • Je kan heel veel aandacht krijgen, maar nog steeds niet de bevestiging¬†ervaren die je nodig hebt. Of je kan wel de bevestiging krijgen, alleen voelt dit niet geloofwaardig doordat de ander dit niet laat zien met de aandacht die deze voor jou heeft. Wat geeft aan dat we als mens vaak opzoek zijn naar een combinatie van deze twee.
  • Het grootst probleem wat we kunnen hebben als mens is dat we niet meer het vertrouwen in onszelf hebben. Waardoor we dit heel erg gaan proberen te krijgen bij andere mensen. Terwijl het veel sterker is om dit nu juist te zien als een leermoment om te kijken wat jij kan doen om weer het vertrouwen in jezelf te krijgen.

Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.