Waarom voel ik me zo eenzaam

12/08/2018

Waarom voel ik me zo eenzaam

Waarom voel ik me zo eenzaam is een gedachte die we snel krijgen op het moment dat we iets missen in ons leven. Waarbij we op dat moment niet zo goed weten hoe we het best kunnen omgaan met dit gevoel. Met name omdat we deze ook kunnen ervaren als we juist veel sociale contacten hebben. Maar deze ons toch niet de voldoening geven die we nodig hebben. Vraag jij je dus af, waarom voel ik me zo eenzaam. Dan kan je er op de volgende manier het beste achter komen…

Inhoud

Waarom voel ik me zo eenzaam en wat veroorzaakt dit gevoel

Ik voel mij eenzaam is een bijzonder begrip. Je kan je alleen voelen als je in een relatie zit of met een groep vrienden. Of je kan er totaal geen last van hebben als je alleen thuis zit op de bank. Dit op zichzelf geeft dus al aan dat eenzaamheid niet zo veel te maken heeft met hoeveel mensen je om je heen hebt. Maar meer hoe jij die mensen ervaart waardoor je gaat afvragen, waarom voel ik me zo eenzaam.

Een van de belangrijkste oorzaken van stress is een tekort aan steun van mensen om je heen. Dit geeft dus ook aan dat op het moment dat jij je eenzaam voelt bij je vrienden. Deze je dus eigenlijk niet de steun bieden die jij op dat moment nodig hebt. Waardoor je niet goed begrepen voelt door de mensen om je heen. En er een soort afstand wordt gecreëerd tussen jou en de andere personen.

De connectie met andere is alleen zo groot als dat jij het maakt. Doordat jezelf durft open te stellen naar andere mensen. De reden dat je dus eenzaam voelt is doordat je te bang bent om deze stap te maken.

Het gevoel van ik voel mij eenzaam is dus ontstaan doordat je niet comfortabel meer voelt met andere mensen. Waardoor het dus ook moeilijker word om aan te geven wat jij nodig hebt en waar jouw behoeftes liggen. Vaak weten we wel diep van binnen wat we willen. Maar we durven deze niet aan te geven. Omdat we onszelf niet comfortabel genoeg voelen met de ander om dit te delen.

Toch, als je hier een verandering in zou willen brengen. Is de eerste stap door eerlijk aan te geven aan de ander hoe jij hiernaar kijkt. En het is pas vaak op dit soort momenten dat de meeste relaties hierdoor meer diepte krijgen omdat je eerlijker met elkaar wordt. En hierdoor beter elkaar leert te begrijpen.

Met ook als gevolg dat vrienden in de toekomst beter weten hoe ze het beste met jou kunnen omgaan. Probeer eerlijk te zijn. Het is op het begin best moeilijk en pijnlijk. Maar het levert je zoveel op door toe te geven ik voel mij eenzaam. En dit bespreekbaar te maken met andere mensen.

Hoe het komt dat we een gevoel hebben dat we iets missen in ons leven

Iedereen kent wel dat gevoel bij ik voel mij eenzaam. Waarbij alles goed gaat in het leven maar dat je toch iets mist. Alleen je weet niet hoe je dit moet bereiken. Waardoor ondanks dat alles goed verloopt in jouw leven.  Je hierdoor onder stress staat van wat je mist.

Het is dus de eerste stap van bewust te worden wat het is wat je mist. Als dit eenmaal voor jezelf hebt kunnen vaststellen. Is dit ook juist het moment dat je mooie stappen kan maken naar wat jij graag wilt. Dit kunnen dingen zijn zoals bijvoorbeeld het vinden van de juiste relatie, of beter vriendschappen of net dat ene gevoel van vroeger bij je ouderlijk gezin.

Ook hierbij kan het voorkomen dat je hier veel moeite in stopt. Maar dat het steeds niet wil lukken dit te vinden. Waardoor het  leidt tot nog meer frustraties en uiteindelijk tot veel stress.

Wat hierbij vergeten word door veel mensen is een van de belangrijkste principes in het leven. Wat is: alles wat je probeert te forceren gaat juist tegen je werken. Als jij bijvoorbeeld je dochter vertelt dat ze niet meer mag uitgaan met die foute jongen, wilt ze dat juist doen.

Als je juist veel moeite gaat doen op een date aardig gevonden te worden, lopen vrouwen juist gillend van je weg omdat je dan de druk te hoog legt. Het probleem is dus met wat we graag zouden willen in het leven maar steeds niet weten te vinden. Is dat we daardoor de druk er dan zo hoog opleggen dat het ontzettend stressvol wordt voor een ander.

Waarom het juist goed is om een stap terug te doen

Want het gevoel van ik voel mij eenzaam zal voor andere mensen ook voelbaar zijn. Waardoor je juist een tegenovergestelde reactie krijgt van wat je graag had willen bereiken. Probeer dus met alles in het leven wel voor je doel te gaan van wat je graag zou willen. Maar dit niet te gaan forceren waardoor dit leidt tot een tegenovergestelde reactie die jij graag wilde.

Mag je dus bij jezelf merken dat iets niet lukt. Dan betekent dat dus dat je er emotioneel gezien nog niet klaar voor bent. Waardoor je nog niet in staat bent om dit op een ontspannen manier te bereiken. En is het dus belangrijk een stap terug te nemen waarom je dit zo graag wilt.

Want vaak liggen hier veel meer achterliggende emoties die jou tegenhouden. En juist door deze te verwerken geef jij jezelf veel meer de kans je doel te bereiken als je weer mee begint. Doordat je juist hierbij veel meer rust ervaart zal je bijzonder genoeg veel makkelijker deze doelen behalen. Dan als je er veel moeite en energie in stopt door het te forceren.

Alles wat jij doet vanuit je eigen kalmte zal ook altijd een veel beter resultaat opleveren. Omdat je er ook op een veel rustigere manier naar kan kijken. En dus ook veel beter kan waarnemen wat het is wat jij precies zoekt. En dus ook beter voor jezelf kan vaststellen of je dit dan ook echt heb gevonden.

Hoe het komt dat we geen vriendschappelijke band met elkaar voelen

In deze wereld bestaan er veel verschillende vormen van relaties. Dit kunnen zijn liefdesrelatie, werk relaties of met vrienden. Vaak als we met deze mensen omgaan lijkt alles vanzelf te gaan. En hoeven we bijna geen moeite te doen om een leuke connectie te laten ontstaan. In veel verschillende gevallen is dit ook niet het geval doordat er een miscommunicatie is ontstaan. Dit komt doordat het te onduidelijk voor ons is wat de ander echt denkt en voelt. Waardoor snel de ander verkeerd begrijpen in zijn standpunten.

Dit komt doordat we te veel deze wereld zien vanuit onze eigen (ik) vorm. Waarbij we vanuit gaan dat alles wat er gebeurd met ons te maken heeft. Of dat wij de aanleiding zijn voor het ontstaan van bepaald gedrag bij een ander. Wat hierbij vergeten word is dat dit een interpretatie is van ons over wat we denken te zien. Terwijl we helemaal vergeten waar te nemen wat we er nu echt bij de ander gebeurd. Dit ontstaat vooral als je leeft vanuit de (ik) vorm.

Een ander mogelijkheid​ is te leven in de (jij) vorm. Waarbij je alleen nog maar bezighoudt met wat andere mensen over jou denken en nodig hebben. Vaak ontstaat dit gedrag uit angst voor afwijzing. Waardoor je zoveel mogelijk gaat letten op wat de ander vindt. Met als doel dat deze jou nog leuker gaat vinden. Een mooi voorbeeld is bij middelbare scholieren die stoer proberen te doen zodat ze nog meer populair worden gevonden. Terwijl hun echte persoonlijkheid niet zo is.

Deze manier van leven in de (jij) vorm zorgt voor veel stress omdat je steeds gedrag blijft vertonen die niet bij jou past. Het leven in de (ik) vorm werkt dus niet omdat je alleen nog maar bezig bent om iets van de ander te willen krijgen wat jij wilt. De (jij) vorm werkt niet doordat je alleen nog maar bezig bent met wat de ander van jou verwacht. Beide kanten geven veel stress.

Hoe maak je nu een echte connectie met iemand

Het meest sterkste is dus om te leven in de (wij) vorm. Hierbij laat je los wat ik of juist de ander wil. Maar kijk je bewust naar wat er tussen jullie gebeurd en de interactie tussen elkaar. Vaak zijn we daar niet bewust van. En als dus een gesprek niet lekker loopt geven we onszelf snel de schuld dat we het niet goed gecommuniceerd hebben.

Of geven we juist de ander de schuld dat hij te weinig moeite deed om het op gang te brengen. Terwijl echte goede communicatie kan alleen plaats vinden als beide partijen evenveel moeite hierin stoppen. En steeds weer in het gesprek zichzelf herkennen in wat de ander vertelt. Waardoor dit weer vragen of eigen verhalen genereert. Die je vervolgens weer met de ander deelt.

Mag het dus zo zijn dat je in een gesprek bent met iemand en je weet echt niet meer wat je moet zeggen. Dan komt het dus doordat je allebei te veel een ander perspectief hebt van hoe jullie naar het leven kijken. En is er dus geen (wij) vorm mogelijk. Vooral bij beginnende relaties zie je dit af en toe mis gaat omdat iemand dan te veel bezig is met waar hij of zij het liefst over praat. Of juist te veel bezig is met door de ander zo leuk mogelijk te worden gevonden.

Terwijl het gaat er juist om of je samen de juiste connectie met elkaar hebt. Door het op de (wij) vorm te benaderen. Waarbij je meer kijkt naar wat er nu precies tussen jullie gebeurd en of dat ook iets is waar je goed bij voelt. Je zal merken door op deze manier met iedereen om te gaan dat je ook steeds minder last krijgt van het gevoel van ik voel mij eenzaam. Doordat je connecties met andere zoveel sterker wordt.

Door te beginnen met de relatie met jezelf. Wordt de omgang met andere beter

Het bijzondere is dat je best wel een sterk sociaal leven kan hebben. Maar je toch sterk eenzaam kan voelen doordat je steeds niet krijgt van de mensen om je heen wat je echt nodig hebt. Vaak is iedereen ook te bang voor om dit te durven vragen. Wat is namelijk een bepaalde vorm van steun en liefde van een ander.

Vooral bij mensen die doen alsof alles in hun leven goed gaat terwijl dit niet zo is, zullen hier een tekort in vinden. Doordat andere mensen de indruk krijgen dat ze het niet nodig hebben. Terwijl we daar als mens wel een sterke behoefte voor hebben. Een van de meest grootste fouten die we maken als mens is dat we ons vervolgens heel erg afhankelijk gaan stellen van andere om deze behoefte op te vullen.

Terwijl eigenlijk komt dit gevoel van binnenuit onszelf. En alles wat van binnen komt kan nooit voor een lange tijd worden opgelost met iets uit de buiten wereld. Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar iemand die jouw veel steun geeft. Maar hierdoor word je alleen maar meer afhankelijk van iemand anders. Waardoor de relatie in een verkeerd balans terecht komt. Waarbij de ander afstand van jou zal nemen omdat je een zware last op zijn rug wordt.

Hoe meer je gevoel van eenzaamheid bij een ander neerlegt. Met de gedachte dat als jij mij meer aandacht geeft voel ik mij minder eenzaam. Hoe meer de ander deze taak bij zichzelf zal waarnemen. En door de druk hierdoor juist afstand van jou gaat nemen.

Dit lost niet het problemen op voor het lange termijn. Je hebt dan alleen even je problemen met iemand anders kunnen delen. Waardoor je misschien inderdaad wel even begrepen en gesteund voelt. Maar dat wat dit veroorzaakte vervolgens daarna weer net zo hard terugkomt waardoor je het weer opnieuw ervaart.

Mag je dus zoiets ervaren. Zoals in dit geval met eenzaamheid. Wees er dan bewust van dat dit gevoel vanuit jezelf komt. En dat jij dus ook de enige bent die dit echt kan oplossen door er aan te gaan werken. Vaak helpt het al heel erg om te stoppen met in gevecht te gaan met dit gevoel. En het er gewoon te laten zijn zonder oordeel.

Waarbij het na een tijd al kan verdwijnen omdat je het een plaats hebt kunnen geven. Het bijzondere is dat je dan juist zal merken dat mensen juist meer op jou afkomen. Omdat je hierdoor een fijnere uitstraling krijgt. Of te wel:

Verwacht niet dat iets van buitenaf jouw liefde geeft. Maar geef dit vooral aan jezelf. Waardoor je meer open komt te staan van liefde van buitenaf.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Het is niet omdat je alleen bent dat je eenzaam voelt. Maar doordat jezelf tegenhoudt contact te maken door een gevoel van angst. Of dat als je dan toch veel mensen kent. Dat deze angst je tegenhoud jezelf open te stellen naar andere. Het gevoel van eenzaamheid komt niet uit het feit dat je alleen thuis zit. Maar dat je bang bent om een connectie te maken met andere mensen. Waarvan het gevoel van eenzaamheid het gevolg is.
  • Onze eerste neiging op het moment dat we ons niet gelukkig voelen, zoals in dit geval met eenzaamheid. Zorgt ervoor dat we voor onszelf gaan bedenken wat we precies willen in het leven. Wat kan in dit geval zijn, meer vriendschappen of zelfs een relatie. Met als gevolg dat we dit heel erg gaan forceren in ons leven. Wat er juist voor zorgt dat mensen door deze druk afstand van ons nemen.
  • De vorm van contact die niet werkt. En wat er dus voor zorgt dat we minder verbinding met elkaar voelen is de (ik) vorm en de (jij) vorm. Bij de (ik) vorm ben je te veel met jezelf bezig over wat jij leuk vind waarbij je geen rekening meer houdt met de ander. Bij de (jij) vorm ben je juist teveel bezig met hoe de ander jou het meest waardeert. Waardoor je geen rekening meer houdt met jezelf.
  • De sterkste vorm die tot een goede connectie leidt is de (wij) vorm. Waarbij je meer let op wat er tussen jullie plaats vind. En je juist een uitwisseling hebt over wat jullie allebei leuk vinden in het contact met elkaar. Doordat je elkaar herkent in gevoelens en interesses. Waarbij beide kanten enthousiast worden van het leuke gesprek wat je met elkaar hebt.
  • Als mens voelen we ons vooral aangetrokken tot ander mensen die positief en gelukkig in het leven staan. En op het moment dat jij je niet goed voelt. En je legt deze verantwoordelijkheid om je weer goed te voelen bij een ander. Zal de ander juist afstand van je nemen omdat deze de druk niet aan kan. Wat maakt het dus belangrijk dat je eerst van jezelf leert houden op het moment dat je gaat werken aan jouw gevoel van eenzaamheid.

Zou je dus graag willen weten hoe je het best kan omgaan met angst. Kijk dan naar de volgende video + ondertiteling.

Angst

 

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.