Ik voel me verdrietig en alleen

06/09/2020

ik voel me verdrietig en alleen

Ik voel me verdrietig en alleen is een gevoel die je snel krijgt op het moment dat je iets in het verleden niet heb verwerkt. En je hierdoor erg veel de behoefte ervaart aan steun van andere om dit mogelijk te maken. Alleen dat je dit niet krijgt omdat je op dit moment geen mensen in je leven hebt die jou dit kunnen geven. Met als gevolg dat op het moment dat het hierdoor steeds maar niet lukt om het verdriet goed te verwerken. En we dus nog erg lang met klachten kunnen blijven zitten. Mag jij dus erg veel last ervaren van, ik voel me verdrietig en alleen. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Ik voel me verdrietig en alleen over wat er in het verleden is gebeurd

Het kan goed voorkomen dat je iets heb meegemaakt in het verleden wat jou nu nog steeds erg raakt. Waarbij met name op het moment dat we dit niet goed hebben verwerkt we nog steeds erg veel verdriet hierover kunnen ervaren. Wat kan bijvoorbeeld zijn dat iemand is overleden die voor jou heel dierbaar is geweest. Met als gevolg dat je nog steeds dit persoon erg mist en je daardoor erg alleen voelt. Een andere mogelijkheid bestaat natuurlijk ook, waarbij je iets heb meegemaakt wat je erg pijnlijk vond. Maar dat er niemand om jou heen is om je daar in te steunen. Met als gevolg dat je erg verdrietig kan voelen, maar dat er niemand om je heen is om je troosten. En je dus hierdoor erg alleen kan voelen in je verdriet. Met als gevolg dat we steeds meer gaan bedenken, ik voel me verdrietig en alleen en hoe kan ik daar het beste mee omgaan.

Verdriet blijft uiteindelijk altijd het gevoel van het loslaten van iets waar je nog sterk aan vasthoudt.

Want verdriet is een bijzonder gevoel, met name doordat het enigste gevoel is waarbij mensen juist meer verbinding met je voelen. Want mag je bijvoorbeeld boos worden op een ander persoon. Dan zal de ander dit als een aanval zien en gaan terugvechten, dan dat ze empathie voor je hebben. Terwijl je juist bij verdriet ziet dat we meteen de neiging krijgen om de ander te gaan troosten. Waardoor we bezig zijn om de ander te helpen, dan dat we juist ons eigen standpunt verdedigen. Zoals je dat ziet op het moment dat iemand boos op je wordt. Wat geeft aan dat het erg kan helpen om samen je verdriet te verwerken met iemand die voor openstaat om jou te troosten. Het is met name op het moment dat we zo een persoon missen in ons leven dat we onszelf erg alleen gaan voelen.

Het is mogelijk dat je verdriet alleen verwerkt, doordat je zelf alleen op de bank zit. En dat je dit helemaal laat gaan door er echt even mee te zijn. Maar in sommige gevallen wilt het toch erg goed helpen als iemand ervoor jou is om je troosten. Doordat je dan pas ook echt het gevoel krijgt dat je helemaal kan laten gaan. Met name doordat we als mens erg streng naar onszelf kunnen zijn. En dus bepalen dat onze verdriet er niet mag zijn. Waarbij op het moment dat een ander aangeeft dat het niet erg is om deze te tonen. We hierdoor veel makkelijker onze eigen strengheid kunnen laten gaan. In de meeste gevallen vinden we het juist moeilijk om onze verdriet te verwerken doordat er iets is wat ons nog tegenhoudt. Waarbij een ander persoon je zeker hierbij kan helpen om er doorheen te komen.

Hoe komt het dat we als mens verdrietig kunnen zijn

Want zoals met de meeste gevoelens hebben deze een functie. Angst is ervoor bedoeld om ons in veiligheid te brengen op het moment dat we in een gevaarlijke situatie zitten. En het gevoel van boosheid is er vooral opgericht om voor jezelf op te komen. Doordat je in een situatie kan terecht komen waar je het niet langer meer pikt wat erop dat moment plaatsvindt. Verdriet daartegen is een wat lastige emotie. Doordat het vooral bedoeld is om pijn te verwerken. Waarbij het dan met name vooral gericht is op het loslaten van het verleden. Door bijvoorbeeld te gaan rouwen over iemand die overleden is. Of het verwerken van bepaalde spanning die in het verleden is ontstaan. Doordat het mogelijk is dat je iets heb pijnlijks heb meegemaakt wat je nu pas gaat loslaten.

Het is altijd wel bijzonder dat andere mensen waarderen dat je eigen verdriet toont. Terwijl we onszelf dan juist vaak doodschamen over wat er gebeurd.

Het probleem is alleen dat verdriet vaak een sterk negatieve beoordeling heeft. Doordat het vaak wordt gezien als een zwakte om je verdriet te tonen. Het is met name op het moment dat je in het verleden te horen heb gekregen dat je niet zo moet aanstellen. En dat er dus geen ruimte voor jou was om verdrietig te zijn. Doordat andere mensen dit alleen maar lastig vonden, of zelfs dat je om deze reden vroeger werd gepest. Dat dit er snel voor kan zorgen dat je het gedrag aanleert om zoveel mogelijk je verdriet binnen te houden. Met als gevolg dat dit als een zeer vervelende spanning in je lichaam kan opbouwen waar je veel last van ervaart. Goede kans dat je na verloop van tijd niet eens meer doorhebt dat je verdriet ervaart, maar dat je alleen nog maar erg veel spanning in je lichaam voelt.

Want verdriet is er altijd opgericht om de spanning in je lichaam te gaan los te laten. Waarbij als je dan even echt goed heb gehuild, je daarna zal merken dat je daarna een stuk lichter voelt. En dat je daarna merkt dat je een zware last van je schouders heb afgehaald. Het nadeel is alleen dat we dan wel eerst ook echt door het gevoel van verdriet heen moeten komen. Wat is natuurlijk een gevoel die we niet altijd even leuk vinden om te ervaren. En vaak al helemaal niet als er andere mensen bij zijn. Doordat we ons dan snel kunnen gaan schamen over hoe we er dan uitzien. Terwijl we tegelijkertijd gek genoeg wel erg veel steun kunnen ervaren van de mensen om ons heen. Wat is natuurlijk erg afhankelijk van wie erop dat moment bij jou zit en in hoeverre je dit persoon vertrouwd.

Waarom we zoveel moeite hebben met alleen zijn als we ons slecht voelen

Het bijzondere is dat op moment dat je erg goed voelt. Je het wel leuk vindt om met andere mensen om te gaan. Maar dat je niet het gevoel heb dat jouw geluk afhankelijk is van een ander. Doordat je ook erg goed voelt op het moment dat je alleen bent. Wat geeft dus aan dat op moment dat je erg verdrietig voelt doordat je op dat moment een bepaalde pijn ervaart. Dat we hierdoor veel eerder de behoefte krijgen om met andere mensen te willen omgaan die ons hierbij kunnen helpen. Doordat we vaak het idee hebben dat we er zelf niet uitkomen. Dat we dus een erg sterk behoefte ervaren aan steun voor de pijn waar we nu mee zitten.

Wat dus aangeeft dat je pas een gevoel van eenzaamheid begint te ervaren op het moment dat je slecht voelt. Waarbij we dan snel andere mensen nodig hebben om van het pijnlijke gevoel af te komen. Omdat het vanuit onszelf niet lukt. Met als nadeel dat we ons erg afhankelijk maken van andere mensen. Want er niets mis mee met steun vragen van andere mensen. Maar het wordt een probleem als we dit dan proberen te forceren bij een ander. Doordat je bijvoorbeeld in een relatie zit, waarvan jij vindt dat je partner te weinig aandacht voor jou verdriet heeft. En het dus goed mogelijk is dat je eerder je aandacht richt op het boos zijn op de ander dat deze er niet voor jou is. Dan dat je juist de aandacht legt bij jezelf en bij het gevoel wat je nu ervaart.

Hoe meer je verwacht van andere mensen om jou te helpen. Hoe minder je bezig houdt met hoe jezelf kan helpen.

Want hoe meer jezelf afleidt van je eigen verdriet, door je aandacht meer te hebben bij ander mensen dan bij jezelf. Hoe moeilijker het wordt om dit verdriet te verwerken, doordat je hier steeds jezelf van afleidt. Het is met name op het moment dat je steeds geen aandacht geeft over wat er bij jou van binnen plaatsvindt. Dat dit er juist voor zorgt dat je voor een lange tijd klachten blijft behouden. Want maakt het belangrijk om echt eerlijk met jezelf te zijn over waar jij je aandacht bij legt.

Hoe kan je het beste omgaan met verdriet en eenzaamheid

Mag je erg veel last ervaren van verdriet en alleen zijn. Dan wilt het erg goed helpen om eerst heel duidelijk voor jezelf vast te stellen dat je nu in een periode zit dat je zo voelt. En dat het dus goed mogelijk is dat je daarna weer een stuk beter gaat voelen als je verdriet de kans geeft om te verwerken. Want in de meeste gevallen blijven we juist in een zware periode zitten doordat we onszelf steeds tegenhouden om te doen wat we op dat moment nodig hebben. Wat kan in dit geval zijn dat je echt even de tijd neemt om goed te gaan huilen over het verdriet wat je ervaart.

Het leven is een aaneenschakeling van goede en slechte periodes. Je blijft alleen in een slechte periode zitten doordat er iets is wat jou tegenhoudt.

Het is met name op het moment dat we ons alleen voelen, dat we hierdoor ons erg onveilig kunnen voelen. Wat maakt het moeilijk om te gaan huilen doordat je op zo een moment erg zwak voelt. Waardoor het net lijkt alsof het verdriet maar niet weg wilt gaan. Doordat je steeds maar niet de veiligheid ervaart om je kwetsbaar op te stellen, zelf als alleen bent. Doordat je nog steeds erg streng naar jezelf toe kan zijn over het feit dat je geen verdriet mag tonen. Wat geeft aan dat je eerst wilt werken aan een gevoel van veiligheid bij jezelf. Door juist niet dit bij een ander te zoeken, maar bij jezelf. Waarbij je vaak dan pas ook echt het verdriet kan gaan verwerken.

Wat maakt het belangrijk dat je begint met de vraag: Wat kan ik mijzelf geven wat ik van een ander nodig heb, waardoor ik mij zo alleen voel? Om dan vervolgens ook echt dit te gaan doen. Waarbij dan vaak alles daarna makkelijker verloopt om ook echt weer contact te maken met je gevoel van verdriet. En je zal merken dat op het moment dat je het dan ook echt heb verwerkt. Je daarna een stuk minder verdrietig of eenzaam zal voelen.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Soms is het nodig om je verdriet samen met iemand te verwerken doordat deze je hierbij kan troosten. En het dus kan voorkomen dat op het moment je zo iemand mist in je leven. Dat je hierdoor voor een lange periode verdrietig en alleen blijft voelen. Wat leidt tot de vraag: Wat heb je nu precies van de ander nodig?
  • In de meeste gevallen lukt het ons niet om ons verdriet te verwerken doordat we erg streng naar onszelf kunnen zijn. En we dus beoordelen dat dit gevoel nu niet uitkomt. Of dat we onszelf erg schamen als andere mensen ons zo zouden zien. Wat geeft aan dat deze gedachtes je tegenhouden, en dat je toch echt deze zal moeiten loslaten als je verdriet wilt verwerken.
  • Wat maakt het belangrijk om echt voor jezelf door te krijgen wat er nu precies bij jou plaatsvindt. Want in de meeste gevallen voelen we ons voor een korte periode verdrietig. Waarbij het dan daarna weer weg is doordat we het hebben verwerkt. Wat maakt het belangrijk om echt voor jezelf te bepalen wat jou nu op dit moment tegenhoudt om het verdriet te verwerken.

Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.