Omgaan met spanning in je lijf

13/02/2018

Omgaan met spanning in je lijf

Omgaan met spanning in je lijf. Ervaar jij vaak pijn, maar lukt het steeds niet om hier echt vanaf te komen. Doordat het voor jezelf ook niet echt duidelijk is hoe deze pijn is ontstaan. Zou je dus graag hier tot een oplossing willen komen door meer hierover te leren. Door meer inzichten hoe je beste kan omgaan met spanning in je lijf. Dan kom je er op deze manier het beste vanaf…

Inhoud

 

Omgaan met spanning in je lijf met meditatie

Meditatie heeft in mijn leven vaak geholpen met het verwerken van hoofdpijn door stress. De vraag is alleen wat is het precies dat je nodig hebt. En wat je dus hoopt uit meditatie voor jezelf te halen. Wat je jou zou kunnen helpen bij de vraag, hoe kan ik het beste omgaan met spanning in mijn lijf. Voor mijzelf heeft meditatie altijd meerdere vormen gehad. Afhankelijk van wat ik op dat moment echt nodig had.

Het eerste probleem waar veel mensen mee zitten is dat ze verwachten dat meditatie een techniek is waardoor je minder gaat nadenken. Wat op zich ook bestaat en mogelijk is. Maar let er wel bij opdat je dit dus niet bewust bij jezelf gaat forceren. Hoe meer je probeert niet na te denken. Hoe sterker je dit juist wilt doen.

Het bijzondere in dit leven is hoe raar we eigenlijk gewend zijn geraakt aan routines die niet normaal zijn. Veel mensen vinden het normaal dat je de hele week 8 uur per dag werkt. Terwijl, wie heeft ooit bepaald dat dit goed is voor een mens.

Veel mensen zijn hier gelukkig mee, maar voor veel mensen kan dit ook te zwaar zijn.  Het is alleen dat we zo gewend zijn geraakt aan de standaard die andere mensen ons opleggen. Dat we er niet eens meer bij stilstaan of dit ook de manier is van hoe wij willen leven. Een van de redenen dat we nooit rust ervaren. Is omdat we gewoontes hebben overgenomen van andere mensen die niet bij ons passen. Alleen zijn we deze zo normaal gaan vinden dat we niet eens meer door hebben dat dit niet goed bij ons passen.

Wat is nu precies meditatie

Vaak beginnen de meeste mensen met meditatie omdat ze een rust moment zoeken in hun drukke dagelijks leven. Waarbij ze dus eigenlijk helemaal geen zin hebben om stil te staan over hoe het met hun gaat. Sterker nog, ze zijn er bewust van dat ze bijvoorbeeld te hard werken. Maar in plaats van daaraan toe te geven en er iets mee te doen. Hebben de meeste mensen juist de neiging om meditatie vormen te doen waarbij we juist onszelf afleiden van wat er echt in ons omgaat.

Door bijvoorbeeld naar muziek te luisteren of heel erg bewust met je eigen ademhaling bezig te zijn. Deze technieken werken ook echt heel mooi als je even een pauze wilt nemen van jezelf en van alles wat jij ervaart wat stress geeft. Maar geven vaak een tijdelijke oplossing.

Waar ben je voor op de vlucht, als je continue afleiding zoekt van jouw onrust en stress.

Ervaar jij te weinig rust, dan betekent het dus dat je leven nu op een manier leidt die niet bij jou past. Allereerste waar je dus mee wilt beginnen is bewust worden met hoe je leven er nu uitziet. Met als volgende stap te bepalen wat jou energie geeft en wat juist energie uit jou trekt.

Pas als je dit door hebt kan je gaan werken aan hoe je het beste kan omgaan met de factoren in jouw leven die het zo zwaar maken. En hier verandering in brengen met als gevolg dat je leven zoveel fijner wordt.

Mijn ervaring met yoga en hoofdpijn door stress

Toen ik zelf was begonnen met te onderzoeken naar wat voor mij het beste hielp tegen stress ben ik begonnen met yoga. Wat ik nu nog steeds met veel liefde doe. Er werd mij naar mate ik het vaker deed wel meer duidelijk in hoeverre het ook echt hielp.

Simpel gezegd is het mooie principe achter yoga dat je in zo moeilijke mogelijke houding gaat staan. Zodat je er oncomfortabel van wordt. Wat kan door bepaalde spieren te rekken of door balans oefeningen te doen. Waarbij je vanuit je geest gaat kijken hoe je het beste kan omgaan met deze oncomfortabele gevoelens.

Dit is op zichzelf al iets heel moois. Omdat we normaal als mens altijd de neiging hebben gehad om al onze vervelende gevoelens weg te willen drukken.

Het fijne van yoga is dus hoe je leert met deze gevoelens om te gaan. Het nadeel voor mijzelf dat ik hierbij vaak merkte. Is dat je altijd bezig bent met te leren om te gaan met je oncomfortabele gevoelens van je fysieke lichaam. In dit geval letterlijk de stress die je in je spieren of pezen voelt. Maar dit is altijd tijdelijke lichamelijke stress en dus niet de echte oorzaak.

Hoe je juist door meditatie jezelf veel beter leert aan te voelen wat jij nodig hebt.

Terwijl wat mij echt stress gaf was over hoe ik over problemen dacht of voelde. Ik merkte dat de beste manier van verwerken was voor mij door veel aan meditatie doen. Waardoor je lichaam er comfortabel bij zit. En alles wat dus bijvoorbeeld pijn kan gaan doen in je buik. Vaak nog een restant is van onverwerkt gevoelens uit het verleden. Die nu pas onder de aandacht word gesteld. En dus verwerkt kan worden waardoor de stress die hierdoor ontstond ook weer verdwijnt.

In hoeverre verwerk je ook echt jouw eigen stress klachten

Ik ken verhalen van mensen die deze verwerking ook hebben meegemaakt tijdens yoga. Zelf merk ik vaak dat de lichamelijke stress die ik tijden yoga ervaar op dat moment te overheersend is. Waardoor alle pijn van onverwerkt gevoelens uit het verleden geen kans krijgt. Daarom mijn advies. Yoga is een mooie eerste stap, maar het is pas bij meditatie dat je echt jezelf leert kennen. Waardoor je dus ook echt de oorzaak van jouw pijn door stress weet te vinden.

Pijn is vaak toch een reactie dat er iets niet goed is van binnen. Met als gevolg dat we geleerd hebben dat we pas het gelukkigst kunnen leven als we zoveel mogelijk pijn vermijden. En natuurlijk zou dat ook het fijnst zijn. Dit zorgt er dus ook voor dat we zoveel mogelijk de oorzaak gaan vermijden.

Als je ziek bent heb je rust nodig voor herstel, waarom zou je dit niet doen als je last hebt van stress.

Terwijl we juist veel pijn ervaren bij de belangrijkste momenten in ons leven. Wat dus betekend dat als we iets meemaken wat voor ons grote waarde heeft. We bij deze ook echt de tijd nodig hebben om het te verwerken, zoals bijvoorbeeld het overlijden van een van je ouders.

Soms is het voor onszelf niet duidelijk dat we dit nodig hebben. Waardoor we deze pijn juist wegstoppen. Dit is een van de redenen dat veel mensen moeite hebben met meditatie is omdat ze dan pas stilstaan bij de emotionele pijn die je van binnen voelt.

En vaak willen mensen meteen van deze af. Met als gevolg dat we heel erg  tegen deze pijn gaan verzetten. Terwijl het juist veel beter werkt deze pijn juist toe te laten en te voelen. Omdat je dan pas bezig bent met het verwerken wat hiervoor geen kans kreeg. Ik vergelijk het zelf altijd met wanneer je ziek bent. Maar dat je dit bij jezelf niet toe laat en dus doorgaat met bijvoorbeeld wel naar je werk te gaan. Terwijl je lichaam rust nodig heeft om hiervan te genezen. Juist doordat je het hierdoor geen kans geeft blijf je vaak veel langer ziek.

Hoe het beste om te gaan met pijn door stress

Hierbij komen we dan ook meteen bij het meest moeilijke punt van pijn. Wat is dat bij emotionele pijn deze er ook echt even moet zijn wil je deze op de juiste manier verwerken. En vaak is er dan ook geen andere manier. Je kan zoveel medicijnen nemen als je wilt. Maar daarmee verdooft je alleen de symptomen maar verdwijnt niet de oorzaak.

Mag het dus zo zijn dat je bij jezelf echt merkt dat je veel stress ervaart vanuit een gevoel van onverwerkte emotionele pijn. Kom deze dan juist tegemoet. Om arm deze. En laat het er gewoon zijn. Zonder het een oordeel te geven of het goed of slecht is.

De keuze die je elke keer weer maakt als je er geen tijd of aandacht aan geeft

En je zal merken dat deze na een tijd weer verdwijnt. De reden dat het ons vaak niet lukt, is omdat het zo ondraaglijk voelt. Waardoor we ervan overtuigd zijn geraakt dat als we niets doen deze ook niet meer weg gaat. Met als gevolg dat we vooral vanuit onze gedachtes allemaal ideeën creëren over hoe je hier het beste weer vanaf kan komen.

Vaak werken deze bedachte oplossing alleen maar tegen ons omdat het je afleidt van waar we eigenlijk echt last van hebben. Wat is het verwerken van deze emotionele pijn. Laat deze net als wanneer je ziek bent er zijn. En je zal merken dat deze weer weg gaat als je ze de kans geeft deze toe te laten.

Waardoor je jezelf de kans en ruimte geeft hiervan te herstellen. Waarbij je daarna bij jezelf nog veel meer energie en vrijheid ervaart omdat je deze pijn hebt kunnen loslaten. De reden dat dit vaak niet gebeurd is omdat we onszelf niet de tijd geven om dit te kunnen doen. Doordat we continue door de stress bezig zijn met andere dingen en dus eigenlijk nooit tijd voor onszelf vrij maken om er aan te werken.

Hoe comfortabel ben jij met jezelf

Het leidt alleen wel meteen tot de vraag. Waarom ben je op de vlucht voor deze pijn. Een van de redenen dat mensen meditatie echt moeilijk gaan vinden. Is omdat het heel confronterend wordt op het moment dat je eigen geest niet aan het afleiden bent. Maar dat je juist echt even rustig bent gaan zitten en bewust kijkt naar wat je denkt en voelt.

Hierbij ontdekken we vaak dat we deze gedachtes en gevoelens zo verschrikkelijk vinden dat we er echt alles aan doen om hiervan af te komen. Zoals onszelf af te leiden met teveel werk of af te spreken met vrienden. Waarbij we vooral over hun problemen praten. Zodat we onszelf niet bezig hoeven te houden met de problemen in ons eigen leven waar we juist last van ervaren.

Je kan niet loslaten, wat je niet eerst durft op te pakken.

Het mooie is dat als je gewoon gaat zitten in alle rust. En je het ook allemaal laat komen zonder daar een oordeel over te hebben. Maar juist alles waarneemt wat er bij jou op dat moment tijdens meditatie gebeurt. Dat je zal merken dat je dit ook echt oppakt waardoor je deze pijn hierdoor ook weer kan loslaten. Dat je dus vervolgens heel comfortabel kan worden met jezelf, over wie jij bent. Vaak vinden we meditatie moeilijk omdat we op vlucht zijn voor onszelf. En dat alles wat we denken en voelen dus als te zwaar word ervaren.

Hoe meer je pijn onderdrukt, hoe langer deze aanwezig blijft

Door juist onze pijn onder ogen te durven zien zorgt dit ervoor dat we beter over onszelf gaan voelen. En dat we ook beter kunnen zien waar onze weerstand vandaan komt en hoe we dus het beste met deze kunnen omgaan. Wat ons vervolgens kan bevrijden van alle factoren die ons tegenhoudt om een gelukkig leven te hebben.

Pas als je comfortabel bent met jezelf zal je comfortabel kunnen zijn met je leven, en zal dus alles op zijn plaats vallen. Forceer dit vooral niet, maar laat alles er gewoon zijn. Ook de pijnlijk dingen die bij jouw horen als persoon want ze zijn toch deel van jou. En pas bij meditatie zullen deze ook echt de ruimte krijgen om bij jou aanwezig te zijn. Zodat je kan beginnen met deze pijn door stress te verwerken.

Het is dus ook het fijnst als je de tijd neemt om zo lang mogelijk goed te kunnen mediteren. Maar zelfs 5 min. per dag zou al heel goed zijn omdat je dan al tenminste 5 min. meer bewust bezig bent geweest met jezelf dan normaal. En de tijd hebt genomen om te kijken hoe echt van binnen gaat. Probeer het eens, je zal verbaasd staan over de voordelen bij het verwerken van pijn door stress.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • Probeer voor jezelf te bepalen wat op het lange termijn goed voor jou werkt.
  • Yoga en massage helpt zeker goed bij hoofdpijn door stress, het verandert niet wat jij in het dagelijks leven doet die deze stress veroorzaakt.
  • Probeer voor jezelf te kijken hoe vaak je nu echt een rust moment nodig hebt.
  • Mag je beginnen met meditatie, bouw deze dan langzaam op door eerst 5 min. per dag te beginnen.
  • Alles wat zwaar en pijnlijk is niet in een keer opgelost, geef jezelf dus ook het geduld om hieraan te werken.
  • Probeer voor jezelf te kijken wat nu eigenlijk echt deze pijn over jou zegt, wat dus de reden is dat je deze waarneemt.

Ben jij benieuwd hoe je meer positieve energie kan ervaren?

Stress overwinnen met positieve energie

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.