Wat te doen tegen hoge werkdruk

23/07/2018

Wat te doen tegen hoge werkdruk

Wat te doen tegen hoge werkdruk is een vraag die we onszelf stellen op het moment dat het moeilijk krijgen op ons werk. Waarbij we daardoor niet goed weten hoe we het beste met deze stress kunnen omgaan. Met als gevolg dat we juist steeds meer moe raken van deze hoge werkdruk waardoor het alleen maar lastiger wordt om tot een oplossing te komen. Vraag jij je dus af, wat te doen tegen hoge werkdruk. Dan kan je dit het best als volgt bereiken…

Inhoud

Wat te doen tegen hoge werkdruk en hoe deze ontstaat

Hoge werkdruk ontstaat vaak onbewust doordat we op het begin nog veel energie ervaren. Waardoor we het niet erg vinden dat we het iets zwaarder hebben dan normaal. Hoe langer dit aanhoudt, hoe meer we hiervan last gaan ervaren. Waarbij we bij onszelf gaan afvragen, wat te doen tegen hoge werkdruk. De reden dat we deze op het begin nog niet ervaren komt doordat we het juist fijn vinden om uitgedaagd te worden op een manier waarbij we echt doelgericht bezig  zijn met wat we leuk vinden.

Doelgericht zijn kan een van de meest mooiste momenten zijn je leven. Je voelt het bijvoorbeeld wanneer je bij een heel belangrijk moment bent in de wedstrijd van jouw favoriete sport. Waarbij je dan zo geconcentreerd bent op het maken van een punt. Vaak zijn dit ook de momenten waar je naar terug kijkt in het leven. Omdat deze gebeurtenis zo veel heftiger en duidelijker in je geheugen zit dan je gemiddeld dag op het werk.

Deze doelgerichtheid heeft natuurlijk ook het mooie voordeel. Dat op het moment dat het ook echt nodig is, je daar dan ook meteen 100% bij voor gaat. Het wordt pas een nadeel als deze niet meer weg gaat. En je dus door blijft werken bij een te hoge werkdruk. Waarbij je dus moet blijven presenteren op een te hoog concentratie niveau. Dit hou je vaak maar voor een korte tijd vol. Totdat je echt totaal kapot gaat van de stress en vermoeidheid.

Alles in het leven zit in een balans tussen rust en te hard werken. Als je niets doet ga je vervelen en als je te hard werkt krijg je een burn-out. Belangrijk is dus voor jezelf om te bepalen in hoeverre jij het balans bij jezelf weet te bewaren.

Een van de redenen van hoge werkdruk komt bijvoorbeeld doordat je een keer op werk echt voor een project bent gegaan. En dat je werkgever hier heel tevreden over was. Het nadeel hiervan is dat je dus nu naar je werkgever een nieuwe standaard van jou hebt laten zien. Waarbij ervan hun kant nu de verwachting is dat je deze voortaan altijd zal laten zien.

Terwijl het voor jou maar iets eenmalig was. Wat er vaak gebeurt is dat we dan toch te met deze geconcentreerd doelgerichtheid door blijven werken. Op de manier die eigenlijk ons te veel energie kost. Omdat we graag gewaardeerd willen worden op wat we kunnen. Door in dit geval de werkgever.

Waar ligt nu echt jouw grens bij een te hoge werkdruk

Wat we dus vergeten bij onszelf is wat we zelf willen en waar onze grens ligt bij een te hoge werkdruk. Doordat we alleen nog maar het euforische gevoel hebben onthouden van dat moment van presteren door alle adrenaline. Waardoor we ons er niet meer bewust van zijn dat we deze niet meer op dezelfde manier zullen ervaren in de toekomst.

Probeer dus ook wanneer je weer merkt dat je een te hoge werkdruk ervaart. Te beginnen met het eerst vaststellen dat er niets mis mee is om een keer er wat harder te werken dan normaal. Maar dat dit wel eenmalig blijft. Tweede punt wat hierbij ook belangrijk is dat je altijd bij jezelf blijft in wat goed voor jou werkt in plaats van wat andere mensen van jou verwachten. Wees hier eerlijk in met andere mensen. Hoe moeilijk dit af en toe ook kan zijn.

De fases die je doorloopt op het moment dat het mis gaat op je werk

Waarschijnlijk heeft iedereen met een stressvolle baan vast wel eens de volgende situaties meegemaakt. Waarbij je komt op je werk je gaat ervan uit dat alles goed gaat op die dag. En misschien wist je wel van tevoren dat je die dag meer werk had te doen dan normaal. Maar nog steeds ga je er vanuit dat alles goed zal gaan.

Eerste fase

Dit is ook wel de eerste fase. Waarbij er vervolgens tijdens die dag iets gebeurt wat je op dat moment totaal niet kan hebben. Vooral omdat er al zo een hoge werkdruk is. Waardoor deze gebeurtenis je net iets te veel wordt. Dit kan een fout zijn die jezelf hebt gemaakt, waardoor je in de stress schiet omdat je deze zo snel mogelijk wilt verbeteren. Of juist dat je onverwachts meer werk krijgt waar je geen nee tegen kan zeggen.

Tweede fase

Vaak kom je vanuit hier in de tweede fase. Wat is dat je in paniek schiet en je waarschijnlijk harder gaat werken dan goed voor jou is. Dit is de hoge werkdruk die je niet lang volhoudt. Maar omdat het nu tijdelijk fout gaat geef je het dus zo veel meer energie en concentratie dan normaal. En ga je echt helemaal op in het moment. Waarbij alles alleen nog maar draait om de opdracht zo snel mogelijk af te krijgen.

Derde fase

Vanuit deze hoge werkdruk gaan we naar de derde fase. Wat is dat je te veel energie hebt gegeven waardoor je helemaal op bent. In de meest optimale situatie heb je daarna het probleem kunnen oplossen. Waarbij je dan vervolgens de dagen daarna kan uitrusten. Maar vaak gaat het niet zo. Juist omdat je zo hard en vooral zo snel wilt werken ga je daardoor je juist nog meer fouten maken. Met als gevolg dat het allemaal alleen maar meer tijd kost.

Als alles fout lijkt te gaan door te hoge werkdruk

Vaak komt op dit moment het gevoel naar voren dat je de situatie niet meer kunt redden. En je dus de gevolgen van de situatie accepteert. Je hebt waargenomen voor jezelf dat het je gewoon niet meer gaat lukken hoe hard je ook je best doet. Wat de regels in het bedrijf ook mogen zijn. Het gaat niet lukken om het af te krijgen.

Dit is ook juist het moment dat je weer tot rust komt en minder hard gaat werken. Omdat je voor jezelf de gevolgen daarvan hebt geaccepteerd. En niet meer bezig bent met proberen de situatie te reden. Maar er compleet aan toe hebt gegeven dat het zo is. Waarbij je voor jezelf de mogelijkheid creëert om weer helder na te denken hoe je tot de beste keuze komt omdat jezelf de rust hebt gegeven over wat er is gebeurd.

Op het moment dat jij een afspraak hebt. En je kan niet jouw fiets sleutels vinden. Dan is de eerste neiging om vanuit je eigen paniek het hele huis te gaan door zoeken. Om het dan vervolgens op te geven. Waarbij je dan vanuit je rust spontaan merkt dat deze in jouw broekzak zat. En dat alle energie die je hieraan hebt besteed aan je huis te doorzoeken zonde was van de tijd.

Terwijl je daarvoor alleen maar bezig was met zo hard mogelijk door te werken. Wat het daardoor alleen maar erger maakt. Merk je dus bij jezelf dat je weer last krijgt van een te hoge werkdruk. Probeer dan te kijken of je een afstand kan nemen van deze druk om te presenteren. Waarbij je dus niet eerst jezelf helemaal kapot maakt met een te hoge werkdruk. Maar juist vanuit je eigen rust accepteert wat er is gebeurd. En begint met een oplossing te zoeken voor het geval je het niet af krijgt. Belangrijk is dus eerst zelf weer tot rust te komen, voordat je het probleem wilt oplossen

De stappen die helpen bij een te hoge werkdruk

Bij elke probleem op werk waarbij je een te hoge werkdruk ervaart. Kun je het beste de volgende methode gebruiken. Wat gaat altijd in de volgende volgorde. Namelijk: Accepteren, Verbeteren of Stoppen. Als je dus een probleem hebt probeer er dan eerst bewust van te worden wat nu precies de reden is waardoor het probleem is ontstaan.

In de meeste gevallen zijn we heel gelukkig met die leuke baan die we hebben. Maar omdat er bijvoorbeeld opeens een collega is die promotie maakt. Terwijl het eigenlijk naar jouw mening jou beurt was. Begint opeens je werk een probleem te worden. En begin je te twijfelen of je daar nog wel wilt werken. Wat belangrijk is dat je eerst realiseert dat je baan eigenlijk altijd wel heel leuk hebt gevonden. Maar dat er iets is gebeurd waardoor dit is veranderd.

De eerste stap is dus. Kan ik voor mijzelf oprecht accepteren dat dit is gebeurd en het vervolgens weer loslaten. Waardoor het mij niet meer raakt. Zo ja, blijf vooral bij die stap. Maar mag het zo zijn dat je merkt van binnen dat je het nooit echt zal accepteren wat er is gebeurd. Gaan dan naar de volgende stap. Wat is verbeteren van het probleem.

Belangrijk is voor jezelf vast te stellen. Is het mijn waarneming die het zo zwaar maakt. Waarbij als je deze verandert je werk een stuk makkelijk wordt. Of is dit echt een probleem op je werk waar echt wat aan gedaan moet worden. Omdat het anders de verkeerde kant op gaat.

Hierbij is belangrijk dat je voor jezelf vaststelt wat het nu precies echt het probleem is wat jij wilt. Zoals in het voorbeeld van je collega. Dat jij dus vond dat jij recht had op die promotie. Ditzelfde ook met een te hoge werkdruk. Kan je dit accepteren dat het zo is of wil je hier echt verandering in brengen.

Om deze keuze voor jezelf te maken is het dus belangrijk dat je voor jezelf vast stelt of dit een probleem is die meer met jou zelf heeft te maken. Zoals een gevoel van boosheid, die wanneer deze geuit is. Je hierbij ook verder geen last van ervaart. Of is dit echt een probleem waarbij je elke dag hierbij last van hebt. Dit in de toekomst ook zo zal blijven.

Hoe dus het probleem op te lossen bij te hoge werkdruk

En groot gevaar van niet communiceren op ons werk is dat we onze frustratie nog groter maken dan het is. En dus meer gaan terugverwachten om dit probleem op te lossen. Omdat het niet meer alleen gaat om de te hoge werkdruk. Maar ook aan het tekort van steun en waardering die je krijgt voor je werk. Stel dus goed voor jezelf voor wat het is waar je echt mee zit en maak dit bespreekbaar.

Want de meeste mensen weten niet dat jij met een probleem zit totdat jij het bekend maakt. En het blijft natuurlijk altijd heel moeilijk om hiervoor uit te komen omdat je dan kwetsbaar op moet stellen. Maar dit is juist het moment dat je in je kracht staat omdat je opkomt voor wat jij belangrijk vindt.

Op het moment dat je dus deze gesprekken hebt met je leidinggevende kunnen er dus twee dingen gebeuren. Ze begrijpen jouw probleem en staan open om jou te helpen, of ze zijn dat niet. En laat je nu niet verleiden met iets daar tussen in. Als jij aan het eind van de dag niet het gevoel hebt dat je daar nog op een fijne manier kan werken. Stop er dan mee. Dit is een hele moeilijke stap. En ook zeker een keuze die alleen jij kan maken.

Hoe zwaar alles ook mag zijn op het werk. De verantwoordelijkheid van jouw leven ligt altijd bij jezelf. Je kan nooit iemand anders de schuld geven dat jij het zo zwaar hebt. Omdat jij nog steeds voor jezelf de keuze hebt om te bepalen hoe je hiermee om wilt gaan.

Wat er namelijk gebeurd als je dit niet doet. Is dat je dan het risico loopt de rest van je leven te werken bij een bedrijf waar je nooit goed bij hebt gevoeld. En waar je dus elke dag met tegenzin daar doorbrengt waardoor je veel stress ervaart. Doe dit jezelf niet aan en ga voor je doel. Wat is een gelukkig leven. Maak die keuze voor jezelf elke keer weer in plaats vast te zitten op een plek die niet goed voelt. Omdat je te bang was om er afstand van te nemen. Het leven is te kort om te doen wat je niet leuk vindt. Ga juist voor wat wel goed voelt.

Wat niet weg neemt dat je er natuurlijk wel eerst alles aan hebt gedaan om je werk voor jou zo fijn mogelijk te maken. Belangrijk is dus voor jezelf om eerst te bepalen in hoeverre er nog echt mogelijkheden zijn op jou werk die je zou kunnen verbeteren. En pak deze vooral aan als je hiervan veel stress ervaart.

De belangrijkste tips van dit artikel

  • De reden dat we stress ervaren op ons werk komt doordat we ons niet voelen uitgedaagd waardoor we ons gaan vervelen. Of juist doordat we te hard moeten werken waardoor we van de druk niet meer kunnen bijkomen. Waardoor de stressklachten steeds erger worden. Belangrijk is dus voor jezelf te bepalen waar jouw balans lig van de juist werkdruk.
  • Op het moment dat we een onverwachtse opdracht krijgen kunnen we snel in de paniek schieten. Waarbij we dan juist erg hard gaan zoeken naar de oplossing. Het nadeel hiervan is dat we daardoor juist zo alle kanten op kijken naar de oplossing. Dat we niet meer door hebben wat we het beste kunnen doen. Belangrijk is dus eerst de rust bij jezelf te vinden voordat je weer verder gaat.
  • Bij problemen op het werken kan je het beste het volgende toepassen. Wat is te beginnen met te kijken of je het probleem kan accepteren door er anders naar leren te kijken. Werkt dit niet dat wordt het tijd het probleem te gaan verbeteren door te gaan zoeken naar oplossingen. Mag het echt zo zijn dat niets werkt en dat het dus nooit goed zal komen. Dan kom je dus ook echt op het punt dat je voor jezelf wilt bepalen of het tijd wordt om er mee te stoppen. Dit zijn keuzes die kan alleen jij maken. Bepaal dus vooral voor jezelf waar jij aan toe bent en wat jij nodig hebt.

Ben jij benieuwd hoe je meer positieve energie kan ervaren?

Stress overwinnen met positieve energie

 

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.