Overdreven behoefte aan aandacht

02/08/2020

overdreven behoefte aan aandacht

Overdreven behoefte aan aandacht is een probleem die we snel ervaren op het moment dat we niet krijgen van andere mensen wat we nodig hebben. Met als gevolg dat we onszelf steeds meer kunnen kwijtraken in het najagen van aandacht van andere mensen. Met als nadeel dat we het hierdoor juist steeds minder krijgen omdat het zo geforceerd is, en dus steeds meer tot irritatie leidt. Mag jij dus erg veel last ervaren van een overdreven behoefte aan aandacht. Dan kan het volgende jou zeker hierbij helpen…

Inhoudsopgave

Last van een overdreven behoefte aan aandacht

Als mens vinden we het altijd fijn om positieve aandacht te krijgen van andere mensen. Met name doordat we het heel fijn vinden om met andere te delen waar wijzelf erg enthousiast over zijn. Doordat bijvoorbeeld het plezier wat we krijgen van een hobby nog extra wordt versterkt door de positieve bevestiging die je krijgt van andere mensen. Doordat je bijvoorbeeld houdt van schilderen, maar dan het nog extra leuk vindt om aan andere mensen te laten ziet wat je hebt gemaakt. Het wordt alleen probleem als je erg afhankelijk wordt van de waardering van andere mensen. Doordat je een overdreven behoefte aan aandacht krijgt om steeds weer bevestigd te worden dat je goed bezig bent. Waardoor we eerder gaan schilderen voor de positieve bevestiging, dan dat je het doet omdat je het leuk vindt.

Doe jij wat je leuk vindt vanwege de positieve bevestiging die je van andere mensen krijgt. Of doe je het omdat je het oprecht leuk vindt?

In dit leven zijn we vaak bezig met vooral te willen doen wat voor ons goed voelt, of juist dat we pijn proberen te vermijden. Met als gevolg dat we erg afhankelijk kunnen worden van wat ons plezier geeft. En op het moment dat dit plezier vanuit jezelf komt valt het nog erg mee. Het wordt pas lastig op het moment dat jouw gevoel van plezier afhankelijk is van andere mensen. Waarbij natuurlijk altijd de mogelijkheid bestaat dat je van hun verwacht dat zij dit aan jou geven. Met als gevolg dat op moment dat dit niet gebeurd we dit als erg pijnlijk kunnen ervaren. En we dus steeds meer gaan proberen dit op een geforceerde manier te krijgen. In de hoop dat we alsnog de mening van een andere kunnen veranderen. En op deze manier toch de overdreven behoefte aan aandacht kunnen vervullen.

Het nadeel is alleen dat hoe harder je probeert om aandacht te krijgen. Hoe meer mensen juist het tegenovergestelde gaan doen. Doordat het niet meer spontaan vanuit hun kan komen. Maar dat het net lijkt alsof je dan hun dwingt om dit te doen. Waardoor mensen door deze druk vaak juist eerder het tegenovergestelde gaan doen. En je hierdoor juist steeds meer last begint te krijgen van overdreven behoefte aan aandacht. Met als gevolg dat je het hierdoor steeds lastiger voor jezelf maakt om nog op een goede manier met deze behoefte om te gaan. Wat dan uiteindelijk alleen maar leidt tot nog meer frustratie.

De reden dat we zo overdreven behoefte aan aandacht hebben

Want de behoeftes van een mens kunnen erg verschillen, wat heeft natuurlijk ook heel veel te maken met welk karakter je hebt. En natuurlijk ook de manier hoe je bent opgevoed. Want mag het zo zijn dat je bijvoorbeeld een tekort heb ervaren van aandacht van je ouders. Dan is goed mogelijk dat op het moment dat je dit in het heden nu wel krijgt, dat je daar sterk afhankelijk voor voelt. Wat niet wegneemt dat je ook zeker het tegenovergestelde kan hebben. Wat is namelijk dat je niet gewend bent om veel aandacht te krijgen. Maar je hierdoor het ook niet fijn vindt als dit opeens wel gebeurd. Doordat je het hierdoor als een te veel aan aandacht van andere mensen ervaart. En het hierdoor dus vooral erg ongemakkelijk voelt.

Wat geeft dus ook zo mooi aan dat de overdreven behoefte aan aandacht eerder voorkomt vanuit je karakter over wat voor jouw goed voelt aan de hoeveel aandacht die je krijgt. Want op het moment dat je met andere mensen omgaat die ongeveer hetzelfde zijn, is dit vaak dan ook geen probleem. Het wordt pas een probleem op het moment dat je omgaat met ander mensen die net anders in elkaar zitten. Zo kan je bijvoorbeeld een relatie hebben waarbij je elkaar maar 1x in de week ziet. Waarbij het goed kan voorkomen dat jij behoefte heb om de ander vaker te zien. Terwijl de ander het zo wel goed vindt, of zelfs de behoefte ervaart om minder vaak af te spreken. Doordat deze meer tijd voor zichzelf wilt hebben.

Alles wat je voelt wat je als overdreven ervaart is relatief. Doordat je een gevoel ervaart en vervolgens dit vergelijkt met iets anders wat als minder overdreven wordt ervaren.

Waarbij je dus mooi ziet in het vorige voorbeeld van relaties. Dat er helemaal niets mis mee is dat je een sterke behoefte ervaart om de ander vaker te zien. Alleen komt deze niet overeen met de behoefte aan contact die de ander heeft. Wat geeft aan dat je misschien wel in een goede relatie kan zitten. Maar dat dit verschil in behoefte tot veel frustratie kan leiden in de relatie. Terwijl mag je een partner hebben die het wel leuk vindt om vaker dan 1x in de week af te spreken, dan zou deze irritatie nooit opspelen. Wat geeft aan dat je alleen een overdreven behoefte aan aandacht kan ervaren op het moment dat jouw behoefte sterker is dan met het persoon met wie je omgaat.

Hoe kan je het beste omgaan met een overdreven behoefte aan aandacht

Het gevoel van frustratie die kan ontstaan door een overdreven behoefte aan aandacht kan door twee factoren komen. Wat is namelijk dat het eigenlijk wel meevalt hoe overdreven jou behoefte is naar aandacht. Doordat het wel zeker mogelijk is om meer aandacht te krijgen op het moment dat je met andere mensen omgaat die net zo zijn zoals jij. Dat het dus eerder wilt aangeven dat je nu op dit moment met mensen omgaat die op dit punt niet zo goed bij jou passen. Of dat wel degelijk te ver gaat in het proberen meer aandacht te krijgen van andere mensen. Doordat we hier vroeger een tekort in hebben ervaren, waardoor je het nu gaat compenseren. Of dat je slecht voelt over jezelf, en je dus met de positieve aandacht van andere probeert beter te voelen.

Een behoefte geeft altijd aan dat er ergens in jouw leven een tekort aan is. Het is dan alleen de vraag aan jezelf hoe je dit het beste deze kan vervullen.

Wat maakt ook zo moeilijk om echt voor jezelf te bepalen hoe je het beste om kan gaan met een overdreven behoefte aan aandacht, doordat het zoveel verschillende redenen kan hebben. Waarbij je dus vooral als eerste stap voor jezelf wilt gaan ontdekken wat nu precies de reden is dat je dit tekort aan aandacht ervaart. Waarbij het voor belangrijk is dat je het ook echt voor jezelf bedenkt wat hiervan de reden kan zijn. Doordat het goed kan voorkomen dat op het moment dat je dit aan een ander vraagt. Deze dit altijd zal beoordelen vanuit zijn eigen behoefte aan aandacht, die natuurlijk heel goed niet kan overeenkomen met die van jou. Het is met name op het moment dat we onszelf met een ander gaan vergelijken, dat we hierdoor het idee krijgen dat we overdrijven.

Wat maakt het dan ook zo belangrijk om echt waar te nemen wat je bij jezelf ervaart en vanuit welk gevoel deze behoefte is ontstaan. Wat mag het zo zijn dat je het oprecht fijn vindt om veel met andere mensen om te gaan en elkaar veel aandacht te geven. Dan is dit natuurlijk een karaktereigenschap die bij jou past, en heeft het dus ook veel meer zin om met mensen om te gaan die dit ook fijn vinden. Maar mag het zo zijn dat je vooral veel positieve aandacht van andere mensen wilt doordat dit nog het enigste wat jou goed laat voelen. Dan werkt het veel beter om juist aan jezelf te gaan werken. Door op ontdekking te gaan wat nu precies de reden is dat je zo slecht voelt. Waarbij op het moment dat je hierdoor beter gaat voelen. Je ook zal merken dat je veel minder de overdreven behoefte aan aandacht nog ervaart.

Belangrijkste tips van dit artikel

  • Veel positieve aandacht krijgen is altijd erg fijn. Het nadeel is alleen dat dit altijd wel spontaan moet gebeuren. Met als gevolg dat op het moment dat dit niet gebeurd. We dit op een overdreven manier gaan forceren die niet werkt.
  • Wat niet wegneemt dat het goed mogelijk is dat je nu op dit moment met mensen omgaat die niet dezelfde mate van behoefte aan contact ervaren als jij.  Met als gevolg dat je hierdoor snel aan jezelf kan twijfelen, terwijl dit eigenlijk best wel meevalt.
  • Wat maakt het dan ook zo belangrijk om vooral voor jezelf waar te nemen wat nu precies de reden is dat je zo een sterke behoefte ervaart. Om vervolgens daar nu juist aan te gaan werken, waardoor na verloop van tijd dit gevoel minder zwaar wordt.

Heb je voor jezelf een idee waar je last van ervaart. Maar kom je nog steeds niet verder waardoor het voelt alsof je hierin vastzit. Dan kan het volgende jou zeker hierbij een stap verder brengen tot de oplossing.

Deel dit artikel!

geen reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.